wel/geen krachtvoer? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Melissa

wel/geen krachtvoer? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 08:26

nou de titel zegt het al.
is er iemand die weet of een fjord wel of geen krachtvoer nodig heeft?
iemand die ik ken heeft sins kort een fjord gekocht. ik zit al 11 jaar
in de paarden maar naar mijn weten krijgt bijna elk paard krachtvoer!
nu zeggen ze dat haar paard dat niet nodig heeft. het is een jong paard
van 4 jaar ze heeft altijd maar 1x in de week gereden kreeg heel de.dag
hooi of stond in het land. nu loopt het paardje velemaal meer! ze zijn met zen 3e
rijden met der buiten in de bak longeren noem maar op. wel op de rustige manier.
soms staat ze wel eens binnen ik zeg dat ze een half biks per DAG wel kan gebruiken
maar bij haar op stal word gezegt dat een fjord dat niet nodig heeft. maar een paard
heeft toch krachtvoer nodig waar halen ze ander de engerie vandaan?
wie o wie kan mij helpen krijg jouw fjord krachtvoer hoeveel en wat doe je ermee?
je helpt ons er enorm mee

Beauloveyou

Re: wel/geen krachtvoer? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:29

ik gebruik nog steeds geen krachtvoer

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:32

Ik heb geen fjord maar een tinker. Ik rijd hem bijna elke dag 1,5 tot 2 uur. Hij krijgt alleen gras in de wei (24/7) en 2 keer per dag hooi. En hij doet het super.
Valt een fjord onder sobere rassen? Zo ja dan zou ik hem geen brokken gegeven en kijken hoe hij het doet. Hij mag niet te sterk afvallen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:49

tja, verschilt echt per paard. ik heb een fjord die wel krachtvoer krijgt. ik rij haar zeker 4x per wek. haar basis is een kwart muesli en een kwart sportbrok per dag. na het werk een kwart sportbrok extra. energie die je verbruikt moet je aan vullen. mijn stalgenoot heeft een tinker die elke dag als basis 1,1/5 kg sportbrok krijgt,als basis, en na het rijden een kwart tot een halve extra. Die loopt ook niet enorm te werken ofzo, maar is het wel nodig.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:52

Mijn fjord die gewoon zeven dagen in de week liep (minimaal een 45-60 minuten) kreeg geen krachtvoer. In de winter ook alleen kuil en voor het lekkere soms een klein handje brok. Hij bleef maar dik!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:49

dei van mij krijgen t wel, worden 5x p week aan t werk gezte, 30 min tot uurtje p dag, krijgen dagelijks 1 kg brok en halve kg muesli met extra vit E, daarnaasdt onbeperkt hooi en weide gebruik, al is t gras daar meestal ver te zoeken.

ik denk dat t geen kwaad kan om een jon paardje zkeer na werk wat extra's te geevn, maar niet Te veel, eigenlijk is alles met t woord Te niet goed, niet te veel en niet te weinig.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:58

Een fjord is een sober ras, dus kan met weinig toe. Dat betekent dat hij kan leven op hooi en gras, de basis van ieder paard. Een paard hoeft niet persé krachtvoer te krijgen, zonder overleven ze het ook in het wild. Alleen moeten de huidige paarden hard aan het werk, en hebben ze dus soms wat extra nodig, naast hun hooi of gras. Dat is immers de basis. Dus dat je stalgenootje haar fjord geen krachtvoer geeft is niet erg. We hadden op de manege 3 fjorden, die moesten alle drie hard aan de bak. Twee kregen een aardige portie krachtvoer, terwijl de andere dat echt niet nodig had, die werd bijna dik van lucht.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:43