Fokken met 2 stamboeken, beide gelders type. Gevolgen veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Fokken met 2 stamboeken, beide gelders type. Gevolgen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:16

Hoi, ik weet niet of het hier goed staat maar het gaat over het gelderse paard.
Als je een gelderse merrie hebt die haar papieren bij het KWPN heeft en je fokt een veulen van een hengst geregistreerd bij het NeWp type sgt/sglt, krijgt het veulen dan een gewoon volwaardig KWPN papier of kan dat niet doordat de hengst niet geregistreerd is bij het KWPN? Merken jullie verschil of een gelders paard beter verkoopt met KWPN als NeWp papier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:47

Een merrie met een Gelders KWPN papier krijgt alleen een vol KWPN papier als je met een (Gelderse) KWPN hengst dekt.

Met een NeWP hengst wordt het reg. B dus daar kan je niet mee naar keuringen en het heeft ook gevolgen voor de veulens die je uit zo'n merrie fokt van een KWPN hengst, die krijgen ook geen veulenboek papier van het KWPN maar reg. A.

Voor mensen die voor de fokkerij een paard zoeken zal een KWPN papier beter verkopen, daar kan je ook eens een KWPN rijpaard uit fokken. Voor de sport verkopen dan maakt het papier weinig uit.
Maar fokken om te verkopen dat ligt sowiezo lastig op dit moment. Er is meer aanbod dan vraag.

daffie1986

Re: Fokken met 2 stamboeken, beide gelders type. Gevolgen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:53

Ja dat van het fokken voor de verkoop is meer voor de toekomst en voor meer gelderse paarden en ik hoopte dat het kruisen van KWPN en NeWp juist gestimuleerd werd voor meer bloedspreiding maar dan maak ik waarschijnlijk meer kans met een NeWp papier?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:54

Wat si eigenlijk het verschil tussen A en B register?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:06

Reg A kan je na aanvullende eisen (verrichting, rontgen, cornageonderzoek) een gewoon stamboekpapier krijgen.
Reg B is eigenlijk niks en blijft altijd Reg B

Waarom zou je qua bloedspreiding beter zitten bij het NeWP dan bij het KWPN? Het zijn veelal hengsten die ook al bij het KWPN aangeboden zijn en in essentie KWPN gefokt zijn die bij het NeWP in de Gelderse richting lopen. Het zijn er bovendien maar heel weinig, dan heb je bij het KWPN meer keus met 13 actieve hengsten.
Ik vind bovendien dat je een hengst uit moet kiezen die het best bij je merrie en in je fokdoel past, en welk stamboekpapier er dan aanhangt zou mij persoonlijk worst zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:53

daffie1986 schreef:
Ja dat van het fokken voor de verkoop is meer voor de toekomst en voor meer gelderse paarden en ik hoopte dat het kruisen van KWPN en NeWp juist gestimuleerd werd voor meer bloedspreiding maar dan maak ik waarschijnlijk meer kans met een NeWp papier?

Mijn persoonlijke mening is dat als je het doet voor de toekomst van het Gelderse paard dat je beter een KWPNGelderse hengst kan kiezen.
Om de redenen die Janne al zegt...bovendien, als het veulen een merrie is kan men daar weer mee verder in de toekomst... versnippering bij het NeWP komt de toch al kleine fokpopulatie niet tengoede. (de merrie is dan eigenlijk niet meer geschikt voor de KWPNfokkerij.

Liever nu nog gebruik maken van de oudere Gelderse hengsten...dat betekend veel meer voor de toekomst dan gebruik maken van de zonen van die hengsten bij het Newp.

De reden dat het KWPN niet zit de wachten op nakomelingen van NeWP en IHW is dat het KWPN veel hogere kwaliteitseisen stelt aan de hengsten (afstamming, prestatie en gezondheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:22

Ik zeg niet dat je nooit een NeWP hengst zou moeten gebruiken, ik zeg alleen dat een NeWP hengst uitkiezen louter omdat het NeWP meer bloedspreiding zou hebben onzin is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 00:11

Okey, ik dacht juist altijd dat die van het NeWp oudere bloedlijnen hadden als kwpn, maar dat is dus andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:34

Als je het wilt weten dan kijk je toch gewoon wat voor hengsten er bij de beide stamboeken lopen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 02:23

Ja, maar die oude bloedlijnen ben ik nou weer niet zo heel erg bekend mee. Ahoy dan wel, omdat ik die gewoon helemaal geweldig vindt, maar verder heb ik dus echt geen idee wat nou echt hele oude bloedlijnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:53

Dan had ik als ik jou was een andere titel voor dit topic gekozen

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:59

Reden dat het NeWP een iets andere hengstenkeuring heeft dan het KWPN is wat Geldersen betreft vooral gelegen in het goedkeuren van rijpaarden bij het KWPN onder de noemer Gelders. Wat betreft gezondheid zijn de eisen vrijwel gelijk. Het NeWP staat alleen een iets zwaarder en klassieker Gelders paard voor. Het NeWP ziet het als een ras en niet als een type. Type is een zeer rekbaar begrip en voor iedereen weer anders, terwijl bloedvoering meetbaar is.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 06:24

Natas volgens mij zijn de eisen bij het NeWP zelfs hoger. bij het KWPN gelders hoeven ze maar M met winstpunten te zijn voor hun sportpredikaat. Bij het NEWP Z met wp.
De hengsten moeten ook aan de rontgeneis voldoen evenals bij het KWPN.