Friese merrie van Bijboek 2 naar Stamboek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Friese merrie van Bijboek 2 naar Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 19:02

Hallo allemaal!

Ik heb afgelopen november een Fries veulen gekocht welke is opgenomen in het bijboek 2 omdat haar beide ouders niet in het stamboek zijn opgenomen. Alle bloedlijnen zijn bekend en middels DNA onderzoek staat zwart op wit van wie ze afstamt. Nu vraag ik mij af of ik haar als ze 3 is aan kan bieden bij het KFPS om haar als ze wordt goed gekeurd op te laten nemen in het stamboek.

Haar vader is een veulenboekhengst met een 1e premie en haar moeder staat ook opgenomen in het veulenboek omdat haar gangen niet goed genoeg waren voor opname in het stamboek.

Wie weet het?

Groetjes Nynke (en Akke)

gomir

Re: Friese merrie van Bijboek 2 naar Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:57

F-AM -> BKR

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:23

Als ik het goed heb dan mag jouw paard niet opgenomen worden in het stamboek omdat de vader een niet goedgekeurde dekhengst is -> veulenboekhengst.
De moeder van jouw merrie kon waarschijnlijk wel opgenomen worden als stamboekmerrie, echter zonder premie.
Je kan dan als eigenaar kiezen voor toch een stamboekopname zonder premie, of niet, dan blijft de merrie veulenboek.
Mocht jouw merrie een veulen krijgen van een wel goedgekeurde dekhengst kan dit veulen wel weer worden opgenomen in het stamboek als die 3 jaar is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:20

Nakomelingen van veulenboekhengsten die niet goedgekeurd zijn voor dekhengst blijven zelf altijd in Bijboek 2 staan. Als nakomelingen van dit paard van een goedgekeurde KFPS stamboekhengst zijn, komen ze in Bijboek 1. Nakomelingen van Bijboek 1 paarden komen in het hoofdregister als er drie KFPS stamboekhengsten in de laatste 4 aaneengesloten generaties in de moederlijn staan.
Je bent dus sowieso vier generaties fokken verder voor je weer een paard in het hoofdregister kunt hebben.

Saida, niet elke merrie kan opgenomen worden in het stamboek, ook niet zonder premie. Als deze merrie niet zuiver loopt zal zij altijd veulenboek blijven.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:40

Akke haar moeder is volgens mij niet opgenomen in het stamboek omdat haar gangen niet voldoende waren.

Paps is geen echte dekhengst maar zoon van Ielke en een friese mama.

Dus wel echt Fries maar alleen omdat paps en mams niet in het stamboek zijn opgenomen wordt Akke dus ook nooit opgenomen.

Stel nou dat haar gangen perfect blijken te zijn, evenals het exterieur dan is het toch zonde dat zo'n mooie meid niet wordt opgenomen in eht stamboek. Of ben ik nu te kortzichtig en zijn de bloedlijnen het allebelangrijkst.......

horseyfries

Re: Friese merrie van Bijboek 2 naar Stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:31

Het allerbelangrijkst is een paard zelf, en of je er lol mee hebt of niet denk ik....
Maar dit is puur een registratiekwestie, als je een veulen koopt van een nietgoedgekeurde dekhengst is het nu éénmaal zo dat daar een andere registratie voor dient dan voor een veulen van een goedgekeurde hengst. Zou ook wel een beetje gek zijn om te verwachten dat alle regels ineens niet meer van toepassing zijn als van zo'n niet gekeurde hengst toevallig een leuk veulen geboren wordt. Tenslotte zijn de kosten van de dekking van erkende dekhengsten ook hoger.