Ontstoken uier door veulen met droes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabyBell

Ontstoken uier door veulen met droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 18:06

Hallo,

Mijn merrie is op 14 mei jl bevallen van een merrieveulen. Gister had mijn merrie rond de vulva wat schuurplekjes, we vermoeden dat ze gestoken is en daardoor geschuurd had...
Maar vandaag haalde ik haar van het land met enorme uiers (lees: 5x zo groot als anders) Dus de dierenarts erbij en zoals we al dachten, ontstoken uier(s). Ze laat het veulen wel drinken. Haar temperatuur was 38,1 dus dat viel mee en ze eet en drinkt gewoon. Wel heeft ze antibiotica gehad voor een week.
Nu (toevallig) ook vandaag, leek het veulen heel sloom en ze heeft een bult onder haar kaak/hals. Dus ook daar de da naar laten kijken en ze had dus 40,7 graden koorts! Zij heeft een ontstekingsremmer gehad. De da zag het als 2 aparte gevallen.

Maar net las ik dat een zogende merrie ook droes aan haar vulva en uiers kan krijgen door een besmet ander paard of door een besmet veulen. Is de behandeling dan wel goed? Of moet ik andere dingen in de gaten houden..? Aangezien met antibiotica de droes naar binnen kan slaan (zoiets heb ik gehoord)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

JaBa

Re: Ontstoken uier door veulen met droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:08

Ik vraag mij af of je het niet andersom hebt? Een merrie met uierontsteking is normaal enorm ziek! Ze moet dan echt tegen de 40° koorts hebben. 38,1 is geen koorts. Is ook extreem pijnlijk! Ik denk eerder dat de uier zo enorm gezwollen zat omdat het veulen ziek is en daardoor niet meer drinkt. Denk dat je het in die richting moet zoeken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:59

Mijn veulen van vorig jaar had in de zoogperiode ook droes. Ik moest van de dierenarts de uier van de merrie goed in de gaten houden want de droes van het veulen kon bij of via de uier bij de merrie komen.
Mijn merrie heeft hier geen last van gehad, ik weet dan ook niet hoe de behandeling zou zijn geweest.
Ik zou in ieder geval de uier flink koelen.

BabyBell

Re: Ontstoken uier door veulen met droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:13

Jaba: dat zei de dierenarts ook. Maar het veulen drinkt dus wel. Ze wordt in de gaten gehouden en op het land drinkt ze gewoon. Gister toen ze op de poetsplek stonden, stond ze ook te lurken aan een uier en daar kwam gewoon melk uit. De andere kant was keihard, maar ook daar kwam na ongeveer 6x melken gewoon melk uit.
Ik was vanmorgen vroeg bij mijn paardjes om dus de antibiotica aan de merrie te geven, en die kwam luid hinnikend meteen op me af net als gewoonlijk. En nu dus het vreemde voor mij: de da had ook gezegd dat ik niet moest verwachten dat vandaag de uiers al minder gezwollen zouden zijn...maar dat waren ze dus wel! Het was al een heel stuk minder.

Veulen was wel nog steeds sloom, maar kwam ook hinnikend naar me toe. Terwijl ze naar me toe kwam, liep ze langs de waterbakken en daar dronk ze ook uit.
(heeft gister dus wel een ontstekingsremmer gehad)

Als er weer zoveel druk op de uier komt, zal ik toch even melken. Pony was overigens tot een half jaar geleden melkpony.