kleine c pony dekken met paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

kleine c pony dekken met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:47

hallo allemaal !

ik wil mijn pony graag laten dekken, ik heb een zware band met haar, en als er een keer iets gebeurt met haar, heb ik in ieder geval een groot aan denken aan haar .
mijn pony is 1.26 m springt 1 meter, loopt mooi, dus een lekker bloedje zit er wel lekker in :+ :Y)
maar nou willen wij er een leuke hengst op , waar ik later strax nog wel op kan rijden(het veulentje) ( 4 jaar wachten maar dat maakt niet uit ) want ik ben nou eigenlijk te groot voor mijn pony, is het dan slim om haar dan nog te laten dekken ?
en door wat voor maatje kun je haar het beste laten dekken ?
want vrienden van me zijden dat je er ook een paard op kan zetten ?!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:52

graag reactie ;D

:+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:53

Zou haar hooguit door een Epony laten dekken
maar niet groter anders krijg je vaak rare verhoudingen,..
Mijn pony is het resusltaat van een ponymerrie van 1.10 en een E hengst van 1.56 .... Wat eruit is gekomen is een merrie van 1.36 ... Ik zou als ik jou was gewoon een veulen kopen of een grotere paard kopen waar je op kunt rijden

Wietsje92

Re: kleine c pony dekken met paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:54

Ik zou er persoonlijk geen paard op zetten, maar een pony van dezelfde stokmaat, misschien paar cm groter..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:04

ismy schreef:
hallo allemaal !

ik wil mijn pony graag laten dekken, ik heb een zware band met haar, en als er een keer iets gebeurt met haar, heb ik in ieder geval een groot aan denken aan haar .
mijn pony is 1.26 m springt 1 meter, loopt mooi, dus een lekker bloedje zit er wel lekker in :+ :Y)
maar nou willen wij er een leuke hengst op , waar ik later strax nog wel op kan rijden(het veulentje) ( 4 jaar wachten maar dat maakt niet uit ) want ik ben nou eigenlijk te groot voor mijn pony, is het dan slim om haar dan nog te laten dekken ?

Hengst max. 15 cm groter dan de merrie.
Dan kom je uit op max. 1.41m voor de hengst, groter is af te raden. Hou ook rekening met bouw en karakter, dus zoek een hengst met hetzelfde type bouw als je merrie. En de karakters moeten elkaar niet tegenwerken.

Daarnaast, hoe oud is de merrie nu en is er al eens een veulen mee gefokt? Boven de 8 a 10 jaar de eerste is niet aan te raden.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:05

Ik heb zelf enkele veulens gefokt met een merrie van 1,30m
Met een hengst van 1,48 cm.
Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan dit maat verschil.
En idd als advies geven om gewoon een paard of e pony veulen te kopen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:08

Ik zou de hengst ook niet te groot doen voor je pony. Kijk naar een leuke ponyhengst hooguit in de 1.40 is.

En je pony moet in een goede conditie zijn. De leeftijd weet ik niet of het echt veel uitmaakt. Mijn bazin heeft haar sportpaard voor het eerst laten dekken op 17 jarige leeftijd... is helemaal goed gegaan. Maar dat is natuurlijk wel verschillend per paard

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:08

ismy schreef:
graag reactie ;D

:+

Het is niet de bedoeling zo snel na je eerste post al te gaan vragen om reacties.

Dan over het dekken, als je echt wilt dekken, neem dan een hengst rond dezelfde maat. Of als je het voor de toekomst wilt doen, koop dan een veulen of tegen die tijd een paardje die aan je verwachtingen voldoet.

Fokken blijft gokken, en als jij met je eigen merrie fokt, er komt een veulen uit dat te klein blijft voor jou, voor de toekomst (waar een hele grote kans op is) moet je dus het veulen verkopen.

Dan kan je beter een beestje kopen die aan jou verwachtingen voldoet.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:29

Ik zou er niet een te grote pony opzetten.
Ik heb wel eens gehoord dat het veulen dan te groot word voor in de baarmoeder, en dat er veel problemen kunnen ontstaan ook tijdens de bevalling!

Ik zal hooguit voor 10 cm groter gaan. Ik vind een E pony al veel te groot!
1.26 valt nog onder B toch? Dan zou ik gaan voor een grote C van 1.38 ofzo :)

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:30

ik zou geen paard doen.
misschien een D pony?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:33

Ik zou idd kijken voor een grote D-pony of een kleine E (maximaal).

Anders zou ik gewoon zoeken voor een klein rijpaardje voor jezelf om te kopen en er op te rijden.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:38

bij ons op de manege hadden ze ook een pony ongeveer even groot hadden ze laten dekken door pony van 1.55 ofzo. heb dat veulen nog nooit gezien maar hij was al snel groter dan zijn moeder.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 22:50

tamary schreef:
ismy schreef:
hallo allemaal !

Hengst max. 15 cm groter dan de merrie.
Dan kom je uit op max. 1.41m voor de hengst, groter is af te raden. Hou ook rekening met bouw en karakter, dus zoek een hengst met hetzelfde type bouw als je merrie. En de karakters moeten elkaar niet tegenwerken.

Daarnaast, hoe oud is de merrie nu en is er al eens een veulen mee gefokt? Boven de 8 a 10 jaar de eerste is niet aan te raden.

mijn is dus 9 dus dat heeft dan duss geen nut ..

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 22:53

oke bedankt allemaal , ik lees dus bij de reacties dat het verstandiger is om gewoon een nieuw rijpaard van mijn lengte te nemen.. ik denk dat ik dat ook ga doen ! :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:27

Dat vind ik een hele verstandige beslissing +:)+
Zo verkom je ook dat het beestje bijv te klein blijft, en jij het met pijn in je hart moet verkopen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 23:30

Lijkt mij ook een verstandige keuze :j
Succes met het zoeken naar een fijn dier.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:53

Topic staat verkeerd, ik tem even.

Daarnaast is het gezien de leeftijd zeker niet slim om de merrie nog te laten dekken. Kun je beter een leuk rijpaard veulen kopen en daar dan een mooie band mee opbouwen, ipv de gezondheid van je merrie in gevaar te brengen. daarnaast is het ook niets lim om een C-pony met een paard te kruisen, omdat je dan idd vaak hele rare verhoudingen kan krijgen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:52

MD -> F-AM

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:55

Kris schreef:
Topic staat verkeerd, ik tem even.

Daarnaast is het gezien de leeftijd zeker niet slim om de merrie nog te laten dekken. Kun je beter een leuk rijpaard veulen kopen en daar dan een mooie band mee opbouwen, ipv de gezondheid van je merrie in gevaar te brengen. daarnaast is het ook niets lim om een C-pony met een paard te kruisen, omdat je dan idd vaak hele rare verhoudingen kan krijgen.

Waar haal je die wijsheid vandaan dan? Wij hebben een 16 jarige merrie op stal en heeft dit jaar haar eerste veulen gehad..niks geen problemen hoor

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:16

Een 9 jarige kun je nog best laten dekken, maar als je dat ook nog eens doet door een hengst die 20 cm groter is wordt de kans op complicaties wel groter.
Verder is het veulen dan over 4 jaar waarschijnlijk nog te klein voor de ts om er fijn op te kunnen rijden, tenzij ze klein en licht blijft..

Ze kan beter een e-pony of een paardje kopen, daar kan ze tenminste langer plezier van hebben.

Wat ook een optie is is je pony beleren voor de kar. Kun je toch nog met haar op pad :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:32

Kris schreef:
Daarnaast is het gezien de leeftijd zeker niet slim om de merrie nog te laten dekken. Kun je beter een leuk rijpaard veulen kopen en daar dan een mooie band mee opbouwen, ipv de gezondheid van je merrie in gevaar te brengen.

Wat een flauwekul. Een pony / paard van 9 jaar of ouder kan, mits gezond, makkelijk voor het eerst gedekt worden.
Ben wel eens met de meesten dat de keuze voor een veel te grote ponyhengst of zelfs een paard geen handige is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:13

Jou pony is geen c-maat maar nog een B-maatje. Heb zelf een pony gehad van die stokmaat en hebben het ooit gepresteerd om haar door een paard hengst van 1.70m te laten dekken via KI. We hadden nog een halve dek te goed maar mijn rijpaard merrie kon geen veulen voldragen dus de pony maar gedekt na eerst uitvoerig met de DA hierover te spreken. Het was een ervaren fokmerrie maar ik zou het wel nooit meer doen zo'n groot verschil qua grootte. De bevalling is goed verlopen maar de merrie was uitgeput (ook omdat ze helemaal alleen altijd wilt doen en geen mensen rond zich wilt dus we konden niet helpen met trekken). Ze is een uur blijven liggen en het veulen liep al rond voordat ze opnieuw de kracht had om rechtop te staan. Dat veulen is later een mooie grote D-pony geworden. De pony heeft later nog weer een veulen gekregen maar ditmaal van een ponyhengst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:14

F-AM --> KS

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:24

vroeger verzorgde ik een grote shetlander en die werd jaarlijks door een kwpn hengst gedekt die daar op stal stond. De veulens werden naar mijn idee rond de 1.30 / 1.35 mtr.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:27

gem schreef:
Kris schreef:
Daarnaast is het gezien de leeftijd zeker niet slim om de merrie nog te laten dekken. Kun je beter een leuk rijpaard veulen kopen en daar dan een mooie band mee opbouwen, ipv de gezondheid van je merrie in gevaar te brengen.

Wat een flauwekul. Een pony / paard van 9 jaar of ouder kan, mits gezond, makkelijk voor het eerst gedekt worden.
Ben wel eens met de meesten dat de keuze voor een veel te grote ponyhengst of zelfs een paard geen handige is.

Naar mijn weten is het algemeen bekend om niet met een "oudere" merrie te dekken als ze dit nog nooit gedaan heeft.