[TI] Naar de keuring of thuis keuren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos13

Naar de keuring of thuis keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:43

Ik heb een tinker merrieveulen, en die is van de goedgekeurde hengt Robin.
En 2e premie moeder (maar die is nu echt te schraal om keuring te lopen, doordat ze zich helemaal geeft voor haar veulen)
Om opgenomen te worden moet ik dus eigenlijk met het veulen naar de keuring.....
2 jaar geleden had ik ook een veulen en ben ik ook geweest.
Wat ik het probleem vind is dat het veulen dan 1,5 uur in de trailer moet staan.
En de vorige keer was het veulen toen we kwamen ook gewoon moe en hangerig (was toen ook nog warm weer).
Dan moet je nog weer vroeg zijn voor moeders die opgemeten moet worden e.d.
En dan heb je gelopen en moet ze nog weer 1,5 uur in de trailer terug.
Al met al niet echt leuk voor een veulen.

Ik vroeg mij af of iemand ervaring had met een thuis keuring en of er misschien iemand in Zuid-Holland dat ook laat doen zodat ik misschien daar terecht kan.

Kunnen jullie mij wat advies geven??

RTM

Re: Naar de keuring of thuis keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:47

Thuiskeuring van het NSvT kan gewoon, moet je regelen bij het stamboek. Kost wel meer dan een reguliere keuring (logisch). Veulen wordt dan niet geprimeerd, maar alleen opgenomen in het veulenboek.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 17:49

Bedankt voor de snelle reactie!
Ja, dat wist ik, maar heeft iemand daar ervaring mee of is er iemand in zuid holland die het dit jaar ook doet??

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:52

Oh :D Nou, Nevi is ook opgenomen middels een thuiskeuring, maar daar was ik zelf niet bij ;) En ik woon niet in Zuid-Holland, dus kan je daar verder niet mee helpen :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:52

Die van mij is 2 weken geleden thuis opgenomen (ja, ZuidHolland, bij Wassenaar). Kostte me op dat moment alleen de benzinekosten, voor de rest komt een factuur. Ideaal!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:58

Ja, ik heb m'n veulen ook thuis laten keuren (weliswaar in Noord-Brabant, maar dat maakt vast niet uit ;-)). Is prima bevallen, inderdaad geen gesleur met een jong veulen, en in de meeste gevallen laten ze zich toch totaal niet zien op zo'n keuring, dus die premies hecht ik niet zoveel waarde aan.
De thuiskeuringsmeneer ;-) komt netjes op afspraak bij je thuis, plaatst de chip bij je veulen, maakt foto's, trekt DNA van moeder en kind en klaar is Kees.
Kosten zijn in feite hetzelfde als bij een normale keuring, behalve de kilometerkosten van de keuringsmeneer. Bij mij was dat iets van 40 euro. Maarja, als je naar een keuring gaat heb jezelf ook kilometerkosten, evt. trailerhuur, stalhuur ...
De veulens worden hier in ieder geval voortaan thuis gekeurd, ideaal !!
(dit alles was NSvT).

Edit, rekening er nog even bijgepakt :

Opname stamboekveulen : 42,45
Paspoort : 21.70
PVE afdracht paspoort : 2.00
Chippen : 11.79

Totaal : 77.94

Tel daarbij zo'n 40/50 euro km-kosten en je bent klaar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:04

Wij gaan hoogstwaarschijnlijk ook voor een thuiskeuring bij het veulen :j
Zo'n veulenpremie zegt mij echt helemaal niets :n En het is zo'n gedoe met moeder en kind op pad.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:13

Oke, dan weet ik het ook al. Ik ga thuiskeuren.
Veulenpremie vind ik ook weinig zeggen. En daarvoor ga ik niet naar de keuring.
Het gaat alleen om de stamboekopname wat ik belangrijk vind.

Moet wel zeggen dat dat bij de shetlanders handiger is geregeld.
Daar komen ze de veulens gewoon thuis chippen en heb je het papier, chip en paspoort al betaald, dit word automatisch geregeld als je de dekbon instuurd.
Daar betaal je gewoon (ong.)35 euro in totaal, en hoef je geen benzinekosten van chipper te betalen.
Daar gaan ze op 3 jarige leeftijd naar een stamboekopame.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:14

KootMiraDrum schreef:
Die van mij is 2 weken geleden thuis opgenomen (ja, ZuidHolland, bij Wassenaar). Kostte me op dat moment alleen de benzinekosten, voor de rest komt een factuur. Ideaal!

T, jee zeg, had ik maar een poosje eerder deze vraag gesteld....
Maar wie weet, is er nog iemand anders in zuid holland, en anders doe ik het gewoon hier thuis.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:20

snowdon schreef:
Wij gaan hoogstwaarschijnlijk ook voor een thuiskeuring bij het veulen :j
Zo'n veulenpremie zegt mij echt helemaal niets :n En het is zo'n gedoe met moeder en kind op pad.

Ben ik het niet mee eens.
Het is een week van stress en regelen.
Rode kabouters die een ochtend humeur hebben.
Enz. enz.
Maar:
Wanneer je tussen een stuk of 25 veulens staat en de jouwe krijgt uiteindelijk het rood, wit en blauw omgehangen dan weet je dat je goed bezig ben met de fokkerij.

Afbeelding

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:28

De ervaring is natuurlijk wel super voor het veulen.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 10:42

Ja het is leuk als je dichtbij staat, maar ik vind dat je een jong veulen niet aan moet doen om 3 uur op 1 dag in een trailer te moeten staan. Dat vind ik een rood/wit/blauw lintje niet waard.... Dan is het meer een plezier voor je eigen dan voor het veulen.
Ook vind ik dat een veulenpremie niet veel zegt.
Toen ik 2 jaar geleden met mijn veulen op de keuring liep stonden de veulens met een rechte rug vooraan, en de overbouwde veulens achteraan. Ik kreeg als comentaar.....een te overbouwd veulen.....uhhhhh veulens horen overbouwd te zijn. De ene week lopen ze overbouwd en de andere week lopen ze met een rechte rug.....Dat groeit heen en weer.....
Een veulen moet nog alle kanten uitgroeien. Natuurlijk is het mooi als je vooraan staat, maar dat vind ik nog niet gelijk veel zeggen over een fokkerij. Pas als ze met 3 jaar vooraan staan, dan kun je zeggen, dat was een goede combinatie en die heb ik goed gefokt.
Dit is mijn mening he, zeg absoluut niet dat je niet met een veulen naar een keuring moet gaan, en natuurlijk is het een goede leerschool, maar dan wel als ze hooguit maar een half uurtje in een trailer hoeven staan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:50

Ik bedoel meer dat de ervaring van wassen, trailerreizen, op een keuring met alle drukte kan allemaal wel erg goed zijn voor de opvoeding van je veulen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:56

Ik vind een keuring ook een hele goed leerschool voor een veulen. Stress, wassen, trailer. Ja een die lintjes zijn bijkomstig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:10

Voor mij als fokker zijn die rood, wit en blauwe lintjes heel belangrijk.
Dan weet je dat je goed bezig bent.

Maar dat probleem van ruggen heb ik meer gehoord over keuren bij het NSvT.
Ergens staat een topic waar ik een foto heb geplaatst van de kont van een echte Irish Cob.
Nu een andere foto.
De echte Tinker / Cob heeft een zwaar bespierde croupe.
De Jury moet dan kijken hoe diep de gleuf zit, of te wel waar de ruggengraat zit. En wie van de NSvT jury leden weet precies waar de hoogte van de schoft zit.

Het gros van de Tinkers / Cobs zijn voor de niet raskundige experts een moeilijk paard om te beoordelen.

Afbeelding

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:19

ragna schreef:
Ik vind een keuring ook een hele goed leerschool voor een veulen. Stress, wassen, trailer. Ja een die lintjes zijn bijkomstig.

Dat weet ik, maar vind je 3 uur in een trailer en bekaf zijn op een keuring een goede leerschool?
Ik vind dat gewoon veulentjes pesten. Ze krijgen alleen maar een hekel aan de trailer.
Vooral als het dan nog heet weer is......

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:23

Hmm, mijn 2 jarige ging er anders graag op, ook in haar up op weg naar de opfok. Hoort gewoon bij de opvoeding.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:24

Die keuringen zijn de reden waarom veel veulens bij o.a. de Friezen en KWPN`ers in Januari en Februari geboren worden..
Hoe ouder, hoe beter ze tonen en hoe groter de kans dat je vooraan staat. Ook bij de Tinkers/Cobs.. Zie het verschil hier in de wei al, en daar zit maar een maand of 2 tussen.. Veulens keuren is als bloemen kijken.. na een paar dagen zien ze er heel anders uit. En het is maar net in wel stadium van groei/bloei ze zitten.

Mijn pukkies worden dus lekker thuis opgenomen, en gaan daarna na hun nieuwe baasje (in Frankrijk en Duitsland) die helemaal niets geven om een Nederlands lintje..

Ben eerder bang dat ze er iets oplopen.. ziekte, verwonding etc etc..
Opvoeden en dingen leren doe ik thuis wel :D

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 11:29

Een veulen van 3 maand en een 2jarige is wel een groot verschil... Een 2 jarige staat al veel steviger op zijn benen.

KootMiraDrum schreef:
Hmm, mijn 2 jarige ging er anders graag op, ook in haar up op weg naar de opfok. Hoort gewoon bij de opvoeding.

Maar goed, iedereen voed zijn veulen anders op. En ik vind, als het niet hoeft 3 uur in de trailer, waarom zou je het dan doen.
Aleen maar voor een lintje..... dus alleen voor het plezier van de eigenaar.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:36

Er is nog steeds een oud gezegde.

Met 3 dagen, 3 weken, 3 maanden en 3 jaar.

En de tussen liggende tijd, plak het veulen achter het behang, oftewel op de wei met die ukkepuk.

Dan is het paardje op zijn top voor de koop / keuring.

En of het veulen samen met mams op de trailer staat, houdt daar rekening mee.
Op tijd weggaan en het veulen rust geven voor de keuring.

Een verhaaltje wat niets met onze bonte paarden te maken heeft.
Er ging iemand met zijn Quarter Hengst naar Italie.
Ze moesten samen een wedstrijd lopen.
Na 2 tellen in de show werd er een pattern fout gemaakt.
De eigenaar heeft direct zijn paard weer op de trailer gezet en is de 1100 km in record tijd naar huis gereden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:05

Roos13 schreef:
Een veulen van 3 maand en een 2jarige is wel een groot verschil... Een 2 jarige staat al veel steviger op zijn benen.
Maar goed, iedereen voed zijn veulen anders op. En ik vind, als het niet hoeft 3 uur in de trailer, waarom zou je het dan doen.
Aleen maar voor een lintje..... dus alleen voor het plezier van de eigenaar.

Ik geef alleen aan dat de ervaringen die ze als veulen heeft opgedaan er aan bij hebben gedragen dat ze prima in haar up naar de opfok toe kon. That's all.
Mijn huidige veulen heb ik thuis laten keuren, omdat ik dit jaar geen zin in gesleep, geregel, en afhankelijkheid zijn van anderen had.

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:15

oke, ik snap het. Maar 2 jaar geleden had ik mijn veulen dus ook mee.
De heenreis stapte ze er zo in naast haar moeder. Vond ze niet eng ofzo. Toen we terug moesten vanaf de keuring en ze vermoeid was, hebben we haar met 6 man de trailer in moeten zetten omdat ze geen zin meer had om weer die hete trailer in te gaan en weer zo lang er en te moeten staan.

En idd, ik heb ook geen zin dit jaar in al dat gedoe, ga ook lekker thuis laten keuren.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:59

Roos13 schreef:
ragna schreef:

Dat weet ik, maar vind je 3 uur in een trailer en bekaf zijn op een keuring een goede leerschool?
Ik vind dat gewoon veulentjes pesten. Ze krijgen alleen maar een hekel aan de trailer.
Vooral als het dan nog heet weer is......

Nee dat heb ik er niet voor over.