KWPN veulen laten inschrijven vanuit Belgie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

KWPN veulen laten inschrijven vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:43

Hello,

mijn KWPN merrie is drachtig van United voor april 2010.
Graag wil ik haar veulentje laten inschrijven bij het kwpn, ik weet dat ik daarvoor lid moet zijn.

Hoe gebeurd het identificatie? DNA testen?

Bedankt voor de inlichtingen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:57

ptiteblue schreef:
Hello,

mijn KWPN merrie is drachtig van United voor april 2010.
Graag wil ik haar veulentje laten inschrijven bij het kwpn, ik weet dat ik daarvoor lid moet zijn.

Hoe gebeurd het identificatie? DNA testen?

Bedankt voor de inlichtingen!

Als het goed is heeft jouw hengstenstation of dierenarts een dekverklaring in moeten vullen en een kopie van het stamboekpapier van jouw merrie.
Die hebben dus doorgegeven aan het stamboek dat jouw merrie gedekt is door United.
Rond januari krijg je een geboortebewijs toegestuurd die je moet invullen als het veulen geboren is. Datum, aftekeningen, kleur etc.
Dan wordt je automatisch benaderd door de chipper die je veulen komt chippen en schetsen en voila: na een paar weken heb je een stamboekpapier met een paspoort in de bus. :+

ptiteblue

Re: KWPN veulen laten inschrijven vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:03

Komt de chipper in Belgie?
Ik heb nog niets gekregen van bij van Uytert, ik heb zelfs nog niets moeten betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:07

ptiteblue schreef:
Komt de chipper in Belgie?
Ik heb nog niets gekregen van bij van Uytert, ik heb zelfs nog niets moeten betalen.

Je krijgt ook niks van Van Uytert. (in januari krijg je het geboortebewijs van het kwpn opgestuurd)
Ze (van uytert) hebben wel een kopie papier van jouw merrie gevraagd toch?
Chipper komt ook in Belgie, anders gaat het gewoon via je dierenarts.

Inderdaad moet je lid zijn van het KWPN maar dat ben je denk ik al als jouw merrie een KWPN-er is???
Komt allemaal goed!
Oh ja rekening komt vanzelf! (vaak pas rond de kerst)

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:15

Ik was lid, deze jaar niet meer maar ik zal in 2010 wel opnieuw lid worden.
En wanneer ga ik de sperma eigenlijk moeten betalen?
Bij de dekstation waar ze geinsemineerd is hebben ze een copie van heer papieren gevraagd, en ik heb dat ook gemaild.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:40

ptiteblue schreef:
Ik was lid, deze jaar niet meer maar ik zal in 2010 wel opnieuw lid worden.
En wanneer ga ik de sperma eigenlijk moeten betalen?
Bij de dekstation waar ze geinsemineerd is hebben ze een copie van heer papieren gevraagd, en ik heb dat ook gemaild.

Sperma krijg je rekening van rond de kerst.
Ja je zal opnieuw lid moeten worden maar dat gaat automatisch als het veulen op jouw naam moet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:59

Even een waarschuwing ivm het laten chippen door een NL zg 'chipper'.

Indien je merrie gestald staat in Belgie en jij als Belgische Eigenaar (van de merrie) en Fokker (van het veulen) ook woonachtig ben in Belgie dan MOET het veulen gechipt worden met een chip met een Belgische nummer en door een ERKENDE Dierenarts. Het is in Belgie TEN STRENGSTE VERBODEN om een paard te laten chippen door een niet-bevoegde persoon, cq een niet-erkende dierenarts.

Ik weet dat het gebeurt, nederlandse chippers die in Belgie paarden komen chippen, maar daar hangen sancties op!

Aangeraden is om tegen de tijd dat de zg 'chipper' (veulen-schetser van het KWPN) moet komen, laat uw veulen eerst door een erkende dierenarts chippen die ook het veulen kan schetsen op de officiele 'Identificatie Attest' formulier van de databank. De veulen-schetser kan de gegevens van de chip overnemen en doorgeven aan het KWPN. Op deze manier ben je in orde met het Belgische wetgeving (ivm het chippen en de registratie van chipgegevens en paard identificatie in het databank) en met de wensen van het KWPN aangaande veulenschetsen en opname.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:35

Dus, mijn veulen laten chippen en controleren door mijn erkende veearts.
en hoe geef ik al die gegevens door aan de kwpn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:10

De aangifte bij het KWPN gebeurt zoals gewoonlijk MAAR voordat de veulen-schetser van de KWPN komt op stamboek opname te doen van je veulen zou het al kunnen laten chippen door je eigen 'erkende' dierenarts. Je houdt gewoon de stickers van de chipnummer bij en indien nodig overhandigt deze aan de veulen-schetser die ze dan op zijn papierwerk kan plaatsen.

Je moet twee dingen niet verwaren: stamboek opname EN (in Belgie) chip databank registratie.
De ene is verblijvend (stamboek opname ... eigen keus) en de andere is wettelijk verplicht. Als je met een buitenlandse stamboek werkt maar het veulen staat gestald op Belgische bodem in eigendom van een Belg die ook nog in Belgie woont, dan moet je toch die veulen registreren in de Belgische databank.
Opzicht 'kan' je ook een NL chip laten zetten door een chipper en dan die chipnummer opgeven ... dit is misschien wel makelijke voor het KWPN (een nederlandse chipnummer noteren op de stamboekpapieren) maar die registreren nergens die chipnummer in een databank EN je zal toch noch die nl chip moeten registreren in de Belgische databank.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:39

ja, het is gemakkelijker direct een B chip.
maar dan moet het veulencontroleur van de KWPN toch komen?

sorry voor al die vragen, maar het is mijn eerste veulen en ik wil hem leiver bij kwpn laten opnemen ipv bwp of sbs.
(letter F is beter dan E of K...:))

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:41

Ik heb vorig jaar mijn veulen uit Kwpn merrie bij het KWPN ingeschreven,ik woon ook in belgie.
Ten eerste:nederlandse chipper/schetser komt niet aan huis in belgie(bij mij toch niet,en zo ver woon ik niet van de grens!).

Ik kreeg in februarie geboortebewijs toegestuurd van het KWPN,samen met het verzoek om DNA en schets+foto's van verschillende zijdes genomen,op te sturen.

Heb mijn veulen door mijn eigen veearts laten chippen(belgische chip),bewijs hiervan(+schriftelijke verklaring van mijn veearts)opgestuurd naar KWPN.
Kort daarna kreeg ik het paspoort toegestuurt,echter,de schets was blanco.Die heb ik nog door mijn eigen veearts in orde laten brengen.

Al bij al vond ik het een dure aangelegenheid,vooral ook omdat je meer dan eens bij je veearts moet aankloppen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:06

Ja, maar veulen zal geboren in een paardenfokkerij, en zal nogal vroeg in het jaar komen. dus voor de dierenarts, zal die vaak genoeg moeten komen.

en als ik haar verhuisd, kom zij terecht bij een dierenarts, lol!

bedankt voor de ifo, ik dacht ook aan een DNA analyse. Hoeveel kost dat?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:17

DNA was een kleine 100€=merrie + veulen.

Ik heb ook het geluk dat ik nogal vaak bij mijn veearts op het bedrijf kom(manege),dus dat scheelde ook wel in de kosten(geen kosten voor 'visite').

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 07:53

Tja, dan is dat nogal duur allemaal te gelijk...maar ja, inschrijven is maar een keer in het leven!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:52

ik had er verleden jaar ook 3 bij het kwpn en het was inderdaad veel duurder was zo'n 350 € ( registratie dek + lidgeld, DNA , je iegen DA voor de schets en het trekken van staaltjes , dan nog chippen en dan paspoort betalenper veulen kwijt
daarom dit jaar zangersheide 150 € alles inbegrepen zelfs de DNA
maar ik begrijp je wel dat je voor een Kwpn moeder en Kwpn vader wel liever een KWPN papier wil zeker in de dressuur

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:18

Even op iemand zijn naam in Nederland laten schrijven en jouw adres als staladres

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:42

Nog een punt te onthouden: voor paarden die verblijven in Belgie is chip registratie verplicht EN! een passport MET grafische signalement. Deze laatste wordt hedendaags niet gedaan bij KWPN.

Misschien zou het ideale zijn om een KWPN veulen geboren in Nederland te laten registreren op naam van zijn fokker. Deze laatste laat dus de veulenschetser komen (let wel grafische signalement specifiek aanvragen!), desnoods ook laten chippen met een NL chip, vult in de registratie aanvraag enz. T.z.t. krijgt deze fokker dan de stamboekpapieren en passport van het veulen en kan hij die 'afleveren' met het veulen. De nieuwe eigenaar, in Belgie wonend, vraag dan het KWPN een 'verandering van eigenaar' aan ivm het Passport, EN in Belgie vraagt bij het BCP een 'aanvraag tot identificatie' aan voor registratie in het databank. Kosten belgische eigenaar: lidgeld KWPN en verandering van eigenaar, en +/- 42 euro voor registratie databank.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:01

mijne hadden wel een grafisch signalement erin :j ..die krijg je immers al toegestuurd samen met de DNa zakjes , die nemen ze gewoon uit het paspoort uit , je eigen DA schetst en neemt haarmonster . het grafisch signalement wordt dan terug in je paspoort geniet voor ze het terugsturen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:12

Als je je DA laat Chippen en verklaring ed. laat schrijven vraag dan van te voren bij het KWPN twee zakjes voor getrokken manen van merrie en veulen, en de bladzijde van de schets uit het paspoort.
Dan kan je DA je veulen daarop schetsen.

Stuur naar het KWPN:
- de schets
- de haren
- de stikkers van de chip
- verklaring DA
- en foto's van het veulen van alle kanten, duidelijk de aftekeningen en een foto dat hij bij moeders staat.

Daarna krijg je gewoon alles thuis gestuurd na het betalen van de rekening.

Zo is het bij ons gegaan bij meerdere veulens!
En zo werkt het ook voor het NRPS.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 08:09

OK, ik dank jullie allemaal wel.
Zou eigenlijk echt goed koper zijn bij bwp of sbs, zeker is United nu gekeurd voor bwp.

maar ja, ik heb nu al 2 schone namen gevonden met F, lol, en die wil ik echt graag gebruiken :)