papieren bij een kruising?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jennifer93

papieren bij een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:28

mijn celeste(haflinger)
is gedekt door een fjordenhengst toot.
bij beide zitten erg goede papieren.
nou was mijn vraag,, kan je dan papieren krijgen bij het veulen of is dit onmogelijk aangezien het een kruising is?

gohya

Re: papieren bij een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:31

Ik had een kruising Fries/Apaloosa en de mensen zeiden dat ik er papieren van kon opvragen bij het KNHS.Maar weer andere zeiden dat je bij een kruising nooit papieren kon krijgen.
Ik denk zelf ook dat het niet kan hoor.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:03

Je kruist twee ras paarden van stamboeken die geen halfbloed register hebben, dus zal het veulen geen papieren hebben.
Aanvraag bij de KNHS zal waarschijnlijk wel een passport opleveren maar ik twijfel of er melding van afstamming zal opstaan. Dit zou je kunnen navragen voor de zekerheid.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:11

Afstamming wordt alleen vermeld in het KNHS paspoort bij een kopie van het originele stamboek papier. Dus in dit geval niet dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:19

Saffier schreef:
Afstamming wordt alleen vermeld in het KNHS paspoort bij een kopie van het originele stamboek papier. Dus in dit geval niet dus.

mooi niet dus, mijn quarter is een 'hele echte' en schetser heeft complete schets gemaakt én kopie papier meegenomen maar er staat niks nada noppes in mijn paspoort.... Indertijd was er nog geen NQHA paspoort maar moest ik naar de KNHS.

Kruisingen krijgen bij mijn weten nooit een papier, behalve wanneer het stamboek dat zelf toelaat en het een verwant stamboek is. Je zou dit dus bij beide stamboeken moeten navragen maar ik ben bang dat je een papierloze kruising krijgt. Paspoort krijg je wel maar dat is dan ook verplicht.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:41

Je kunt het veulen inschrijven in het wachtregister van de KVTH; daarin komen "haflingers" met meer dan 25% vreemd bloed.

Of het nuttig is, is een andere vraag; wil je iets toevoegen aan het ras en er dus mee verder fokken, of wil je gewoon een kruising voor de lol? In het laatste geval zou ik er niet achteraan lopen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:46

@ Cissy, dan zou ik daar de KNHS eens op aanspreken. Bij die van mij staat het er namelijk wel in (westfalen, met KNHS paspoort)

deniesje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:02

ik nou gewoon naar vraag doen bij de knhs die weten het wel

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:06

Wat heeft het voor extra nut in dit geval?
Die "goede"papieren heb je in dit geval niets aan omdat je twee verschillende rassen met elkaar kruist.

Als je het goed had willen doen had je een goedgekeurde haflingerhengst erop gezet ;)