Elmshorn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Elmshorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 23:53

Ik heb thuis een afstamming Elmshorn x Nimmerdor staan. Helaas vind ik niet veel informatie terug over Elmshorn. Er zijn al vorige topics geweest maar de foto's zijn te oud zodat ik ze niet meer kan zie. Heeft iemand een foto beschikbaar van hem.

Alle andere informatie is welkom...

Alvast bedankt ;)

badtothebone

Re: Elmshorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:43

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:37

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 13:30

Bedankt voor de info. Spijtig dat op die website de foto niet te vergroten is... Lees hier op bokt dingen over 'typisch Elmshornhoofd'. Dus was is benieuwd hoe dat hoofd er nu precies uitzag :-) Alvast bedankt voor de info.

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 00:19

Dank je wel Adriana, dat was wat ik zocht :-)

Toevallig ook meer info over hem? Qua karakter enzo?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:19

Nee, maar je zou eventueel wel contact kunnen opnemen met Reinie Tewis daar heeft hij ter dekking gestaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:56

Heb een hele fijne Elshorn gereden. Paard met super karakter en erg fijn springen. Was praktisch zadelmak geboren, maar had voldoende bloed.

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 01:09

Dat is leuk om te lezen Peanutbutter :-) De mijne is een echte lieverd in omgang en ook onder het zadel. Enkel toen hij zadelmak gemaakt werd (bij de vorige eigenaars) en enige maanden erna moet hij 'gevaarlijk' geweest zijn... was zelfs voor de slacht bedoeld...Bij de andere eigenaars heb ik ook enkel positieve verhalen over hem gehoord. Ik heb de mijne nog geen 2 maand...

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:25

Elmshorn staat hier in het noorden niet bekend als makkelijk. Nakomelingen schijnen met rijden vooral in de jonge jaren erg lastig te zijn.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:14

Ik heb wel wat info over Elmshorn voor je. :)

Dit is ie:
Afbeelding

Citaat:
Verrichtingsonderzoek

Hengstleistungsprüfung Warendorf(BRD) 1989 (november)
totaal: 135.29 punten, 1e van 22 deelnemers (wettelijk minimum 70 punten)
dressuur 134.60 ptn, 2e; springen 128.89 ptn, 1e; Leistungsklasse I

Verrichting Ermelo 1989
Vriendelijk, goed humeur, gehoorzaam en eerlijk. Bij begin al zadelmak. Heeft er moeite mee in verband te gaan.
Stap ruim voldoende, draf heeft te weinig tact en regelmaat, galop ruim voldoende. Presteert bij vrij springen onvoldoende, houdt zich achter stijf en valt over de sprong. Ruim voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als normaal.
Bij aankomst schrale voedingstoestand, is tijdens onderzoek gespierder geworden.
Rustig stalgedrag, soms is het moeilijk om hem een hoofdstel aan te doen.
Op 16-03 kreupel door hoefzweer, twee dagen rust. Op 22-03 linksvoor kreupel door hoefbalbetrapping, twee dagen rust. Op 08-04 (einde toelatingsperiode) deelname onderzoek beëindigd.

Gedragsonderzoek Ermelo 1990 (03-03 t/m 24-03)
Elmshorn is gehoorzaam en vriendelijk. Hij is eerlijk, attent en heeft een goed humeur. Bij begin al aangereden. Heeft een goede mond en laat zich fijn rijden.
Stap correct, stapt ruim voldoende. Draf doet enigszins zwaarmoedig aan maar is voldoende. Maait in draf linksvoor. Galop is zijn beste gang, laat zich gemakkelijk sluiten. Galop krachtig en regelmatig. Toont bij het springen voldoende techniek en goede afdruk. Voorzichtig, wekt de indruk veel vermogen te hebben. Ruim voldoende bereidheid om te werken, ervaart werk als licht.
Bij aankomst goede voedingstoestand, die hetzelfde bleef. Eet normaal.
Goed stalgedrag.

Citaat:
Fokregistratie

aantal dekkingen 2008
aantal veulens 2008 1

Voortschrijdend totaal tot en met 2008
dekkingen 713
veulens 547
hengstveulens 267
aangeboden hengsten 20
2e bez hengsten 9
3e bez hengsten 5
aangewezen hengsten 4
ruinen
sterruinen

merrieveulens 280
stamboekmerries 94
stermerries 29
keurmerries 5
preferente merries 1
prestatie merries 1

Citaat:
Röntgen onderzoek

Straalbeen rechts 2
Straalbeen links 2-3
Sesambeentjes lateraal rechts 2
Sesambeentjes lateraal links 2
Sesambeentjes mediaal rechts 2
Sesambeentjes mediaal links 2
Kogel/arthrose rechts 1
Kogel/arthrose links 1
Sprong/spat rechts 1
Sprong/spat rechts 1

Citaat:
Afstammelingen rapport

Afstammelingen 1991 (veulens)
Deze Holsteiner hengst liet een uniforme collectie best ontwikkelde veulens zien. De geprikte veulens stonden voldoende in het rijtype, de uitgezochte veulens waren zonder meer rijtypisch gebouwd.
Het hoofd is soms iets lang, maar steeds goed gevormd met uitdrukking en een helder oog, waaruit courage spreekt. De hals is lang, goed gevormd en wordt in beweging goed gedragen. De schoft heeft een goede lengte, maar moet zich nog meer ontwikkelen. De schouder heeft doorgaans voldoende lengte maar zou soms wat schuiner kunnen liggen. De rug is - hoewel goed gespierd - meermalen iets gezonken; de lendenpartij zou wat beter aangesloten kunnen zijn. De croupe is wel breed en gespierd, maar zou meermalen wat meer lengte kunnen vertonen, de staart is nog wel eens wat hoog geplaatst, terwijl de broekspier meermalen wat langer kon doorlopen. Het voorbeen is goed gesteld met best ontwikkelde voorknie, het pijpbeen kon nog wel eens wat royaler uitgevoerd zijn. Het achterbeen is goed gesteld en voorzien van een goed ontwikkeld spronggewricht.
De stap van de veulens bleek voldoende te zijn. De getoonde draf kenmerkt zich door tact, balans, oprichting, voldoende afdruk en ruimte, waarbij het achterbeen evenwel meermalen enigszins nakomt. De veulens draafden graag en vielen ook bij tempoversnellingen praktisch niet in galop.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt niet wezenlijk af van het boven geschetste beeld, een ander aan huis beoordeeld veulen had een zeer recht achterbeen en bewoog stug.

Kort samengevat: best ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens. De draf vertoont tact, balans en oprichting, maar het achterbeen komt enigszins na.
Getoond: 21 veulens uit 112 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft de reeds geëxporteerde Elmshorn voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1999 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Elmshorn voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2003 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Elmshorn definitief goedgekeurd.
De exterieurvererving van Elmshorn is boven het gemiddelde en het aantal nakomelingen van hem met een predikaat varieert van gemiddeld tot daarboven. Met de nadruk op het springen, scoort deze springhengst ook verdienstelijk voor de dressuur. Dit jaar zitten meerdere zonen van hem in de hengstenselectie die de moeite waard lijken.

Citaat:
Overige info

Exterieuromschrijving 1989
Diepe, massale sterk bespierde hengst, die evenwel de moderne lijnen mist en meer kwaliteit in het fundament mocht hebben.

1993 na dekseizoen export naar Zweden

1999 februari weer in Nederland ter dekking

2005 niet meer ter dekking gesteld.

Ik heb eventueel ook nog de exterieur en sport indexen voor je.
Ik hoop dat je er iets mee kan!

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-09 02:07

Tommie6600: hopelijk is de mijne er dan doorheen geraakt :-)
Quir: dank je voor de foto en de info, hier ben ik hééél wat mee :-)

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:07

Iemand nog ervaring met Elmshorn-afstammelingen. De mijne lijkt dan toch ook het iets langere hoofd te hebben van Elmshorn :-) Maar niets dat hem misstaat...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:20

Ik ken er eentje, is echt ontzettend braaf.
Hele fijne merrie. Heb haar als 3-jarige even gereden. Was er echt weg van. En goede bewegingen onder het zadel.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:12

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 20:33

Flyfly: dat was me zelfs nog niet opgevallen :-) Dus Elmshorn is diegene met de 3 witte sokken?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:58

Helemaal goed!

Het is jammer als je een verkeerd beeld krijgt van een paard vind ik.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:51

Hmm idd, dan moet ik nog eens in mijn archief duiken... want ik heb wel foto's van die mensen gekregen... Sorry :o

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:49

Adriana: ha, dat zou leuk zijn als je ze dan ook nog is zou kunnen posten :-)

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:03

Ik heb ook een Elmshorn gehad echt een geweldig dier. Een super karakter en een hart van Goud!!. Op 7 jarige leeftijd was hij Z2 dressuur en M springen!!

Die van mij is aangewezen geweest voor het verrichtingsonderzoek maar gelukkig voor mij heeft hij dat niet gehaald hihi anders had ik hem nooit gehad natuurlijk.

vivaldoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:56

hoi
ik heb zelf ook een elmshorn alleen kan er ok niet veel over vinden
ik vind het zelf wel fijne paarden wel erg gevoelig maar zijn wel heel erg fijn
ik heb een elmshorn x caruso

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:14

Leuk topic om terug te vinden.

Heb zelf een Elmshorn, en kennissen hebben een Elmshorn voor de hogere springsport in buitenland.
Vind het hele fijne paarden, vind het karakter wel kloppen.
Maar er zit zeker geen kwaad in, vind het vooral slimme paarden.

Die van mij is een heel fijn paard wat voor je wilt werken.
Zijn galop vind ik ook een zeer groot pluspunt :j .
Het is geen bangerd, kijkt vrijwel nergens van op. Voor de rest koel, maar ontzettend slim.
Zou er geen volledig onervaren persoon mee alleen laten.

Verder zit er nog Nurprimus en Abgar achter.

Enigste minpunt vind ik dat de Elmshorn's die ik ken wat aan de kleine kant zijn.
Maar dit zegt niet alles vind ik aangezien we ook een Guidam van 1.86m hebben.

Moet wel zeggen dat ik de afstammelingen van Elmshorn fijne paarden vind en ook aansprekend. Maar niet altijd de makkelijkste.
Ook al blijven er ook altijd de uitzonderingen bij.

Meer foto's heb ik wel in mijn profiel.
Afbeelding