Oscar vs San Remo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Oscar vs San Remo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:16

Ik heb Oscar al een tijdje op m'n lijstje staan, maar tijdens het internetten zag ik dat San Remo op papier (qua indexen) eigenlijk best goed is.

Qua maat en bewegingsvorm denk ik dat Oscar het iets beter doet
Qua type (iets minder klassiek) en massa denk ik dat San Remo het iets beter doet.
Wat het dan ook zegt, de indexen van San Remo zijn hoger.

Wat is jullie mening? Het is voor de toekomst met m'n merrie Metall x Farrington ( http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=18739 ). Maat, massa, halsvorm, lengte en knie in de beweging zijn een beetje m'n focus punten bij hengsten. Haar eerste veulen van United is te klein en te fijn (super braaf en zat souplesse en beweging), haar tweede veulen van Citango is al een stuk groter, iets minder souplesse maar meer afdruk en meer lengte.

Oscar
Afbeelding
Afbeelding

San Remo
Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:39

Ik zou me niet blindstaren op die indexen. Oscar geeft maat, kracht, knie en goed achterbeengebruik mee. Fokt gewoon echt heel goed. Beste veulen uit Lotje was toch de Oscar. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar ook eens Uphill probeert want daar ben ik ook erg van gecharmeerd, ook foktechnisch, echt al hele leuke veulens van gezien.
Bij San Remo blijf ik altijd bang voor de weke rug/lendenpartij en het matige achterbeengebruik/ruggebruik. (maar moet eerlijk bekennen dat er een paar knappe op de NMK liepen vorig jaar)

karinna

Re: Oscar vs San Remo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:10

Heb uit mijn Ferro merrie een prachtig hengstveulen van Oscar.
Volgens mijn zus/zwager die veel met paarden, c.q. hengsten omgaan de beste die ik tot nu toe gefokt heb.

Heb hem te koop staan omdat ik niets met hengsten kan beginnen, maar zou hem zo nog een keer gebruiken.
Gebruik in principe nooit 2x dezelfde vader, daarom zou ik de volgende keer voor Uphill gaan.

Waarom is Uphill niet interessant voor je merrie?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:40

Bij San Remo moet je inderdaad goed op de rug en het achterbeen gebruik van je merrie letten. Iets wat Oscar mee geeft. San Remo geeft ook erg leuke paarden, je moet trouwens voor beide hengsten wel je merrie ervoor hebben.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:14

Wat mij opvalt is dat de San Remo's vorig jaar toch nadrukkelijk (positief) aanwezig waren op de keuringen, terwijl we er dit jaar toch heel weinig hebben gezien in de Pavo-cup. Ik bedoel dan niet dat persé dezelfde merries nu Pavo zouden moeten lopen, want het kan natuurlijk goed zijn dat de keuringstoppers alleen voor de fokkerij zijn ingezet. Maar wanneer een bepaalde hengst veel nakomelingen op de keuringen vooraan heeft meelopen, dan verwacht je toch dat hij er in de Pavo ook wat toppers heeft bijlopen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:36

Suzanne F. schreef:
Ik zou me niet blindstaren op die indexen. Oscar geeft maat, kracht, knie en goed achterbeengebruik mee. Fokt gewoon echt heel goed. Beste veulen uit Lotje was toch de Oscar. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar ook eens Uphill probeert want daar ben ik ook erg van gecharmeerd, ook foktechnisch, echt al hele leuke veulens van gezien.
Bij San Remo blijf ik altijd bang voor de weke rug/lendenpartij en het matige achterbeengebruik/ruggebruik. (maar moet eerlijk bekennen dat er een paar knappe op de NMK liepen vorig jaar)

Ik neem die indexen met een hele vracht zout, ze vielen mij bij San Remo op omdat 118 gewoon heeeeel erg hoog is. Mijn beeld van San Remo past niet echt bij de cijfertjes aangezien ik eerlijk gezegd ook een beetje bang ben voor het achterbeen gebruik en misschien wat vlakker voorbeen. Ik zou verwachten dat het bij Oscar nog wat beter zou zijn...
liliputter schreef:
... je moet trouwens voor beide hengsten wel je merrie ervoor hebben.

Ik denk dat mijn merrie er wel bij past, Citango zie ik toch een beetje in hetzelfde rijtje, zijn exterieur vererving is volgens mij niet echt anders en maat is al beter, maar massa zou misschien nog meer mogen:
Afbeelding
De jaarling van Citango is de donker bruine in het midden van de foto met kol en sneb, ik heb geen stand foto en deze foto komt van http://www.stalzwetsloot.nl :+ waar hij in opfok staat:
Afbeelding
karinna schreef:
Waarom is Uphill niet interessant voor je merrie?

Ik ben met Uphill bang dat door de extra volbloed (53%) dat daarin zit er toch een te fijn veulen uit zal komen en hij geeft minder maat mee als Oscar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 09:35

Dan zou ik het zeker proberen met Oscar! :j
Zal je niet tegenvallen, ik weet het zeker.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:46

Ik zou dan toch meer voor Oscar kiezen, mede om wat suzanne ook al zegt, maar ook omdat ik vind dat San remo nogal strooit qua maat, af en toe nogal eens een kleintje...

Oscar is in mijn ogen een heel complete hengst met een type dat ik graag zie (en wat hij ook wel vererft)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:22

Ik zou ook eerder voor Oscar gaan dan Sam Remo. Bij San Remo weet je niet helemaal precies wat je kan verwachten. Kan klein of groot uitkomen, niet geheel uniform.
Oscar strooit veel minder en komen hele fijne paarden van.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 21:59

Ben zeker niet anti Oscar maar afgelopen hengsten keuring vielen mij de Oscars goed tegen veel kleintjes en ook veel waar de hals rug verbinding niet goed was.
Maar dat is het probleem van beide hengsten ze geven betere merrie's dan hengsten.
ik ben het ook met jullie eens dat de hengst San Remo niet het sterkste achter been heeft maar juist de nafok goed genoeg.
Bij San Remo heb je een merrie nodig die bloed door geeft anders worden ze te zwaar en gaat het jeugdige weg.
En bij Oscar moet je juist een merrie hebben die juist wat massa vererft.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:14

voor mijn gevoel had je juist San Remo en Oscar andersom moeten zetten.... 1 van de betere Oscar nakomelingen Uphill, komt uit een appolonius xx (weet niet hoe je het schrijft) merrie. De betere San Remo's die ik ken komen over het algemeen uit de iets zwaardere merries...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:52

bungie schreef:
Bij San Remo heb je een merrie nodig die bloed door geeft anders worden ze te zwaar en gaat het jeugdige weg.
En bij Oscar moet je juist een merrie hebben die juist wat massa vererft.

Eeeeeh sorry???
Precies andersom zeker....

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:21

Oscar geeft juist massa mee! Wij hebben onze ferro merrie ermee laten die dekken die juist wat maat/massa kon gebruiken en dat zien 2we absoluut terug in het resultaat...

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 01:38

Ik heb het vooral over het front anders krijg je bij de oscars teveel een herte hals en bij de san remos wordt het allemaal te lomp.
Precies dat bedoelde ik nu ook ferro geeft vaak een hals die laag weg komt als je die met san remo gebruikt wordt het te, en krijg je ook nog een paard die te bol wordt tussen de ogen.
San remo geeft meer bil en minder rib en de oscars hebben meer rib en een luxer hoofd.
Ferro geeft in principe ook meer massa maar soms komt dat er ook niet gelijk uit,Orame is een grote hengst maar geeft best vaak kleintjes terwijl die kleintjes wel groot fokken.
Het is niet belangrijk hoe je merrie is ,maar hoe ze fokt.
Van elke dressuur hengst weet ik de nadelen daarom vind ik het zo moeilijk welke ik ga gebruiken.
Hoe meer je weet ,hoe moeilijker het wordt.
Wisten jullie al dat het Broere Westpoint reeds is sinds vorige week ,verbaas me erover dat ik het hier nog niet gelezen heb.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:23

kan je redenatie niet helemaal volgen Bungie..
Ik ken de san remo's als bloederige paarden, heel wisselend qua grootte. En de oscar's over het algemeen als paarden met meer massa en meer hals/nek.
Broere westpoint is al sinds vrijdag bekend, werd omgeroepen tijdens de NMK in ermelo, toen hij werd gehuldigd. Goede handel door VDL.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:38

De hals vind ik bij de Oscars wel mee vallen. Ligt ook echt aan de merrie die je hebt!