Dekken, hoe wat wanneer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ukoldaatje

Dekken, hoe wat wanneer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:54

Ik heb een leuke lieve fjordenmerrie van 10 jaar oud.
Ze is geboren in natuurreservaat De Slikken van Flakkee.
Vader is Faun Tor en moeders vader is Courage.

Ik heb haar vanaf veulen af aan.

Nu heb ik een paar vragen, namelijk, ze heeft nog nooit een veulen gehad, is ze dan te oud om
drachtig te worden?

Ik heb nooit in de gaten wanneer ze hengstig is, ja als onze hengstjes wat opdringeriger dan normaal zijn dan,
en dan is wat echt sjago. Maar ik heb nooit echt opgelet wanneer en hoe vaak dat is.

Ik zou graag per inseminetatie willen proberen mijn dame drachtig te laten worden ipv natuurlijke dekking.

Hoe pak ik dit aan??

En, is ze er niet te oud voor een eerste veulen??

Wie kan me meer info geven`??

En hoe gaat de VA te werk?

EErst dit eens op een rijtje krijgen en dan eens kijken of ik een leuke hengst kan vinden..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:58

ukoldaatje schreef:
Ik heb een leuke lieve fjordenmerrie van 10 jaar oud.
Ze is geboren in natuurreservaat De Slikken van Flakkee.
Vader is Faun Tor en moeders vader is Courage.

Ik heb haar vanaf veulen af aan.

Nu heb ik een paar vragen, namelijk, ze heeft nog nooit een veulen gehad, is ze dan te oud om
drachtig te worden?

Ik heb nooit in de gaten wanneer ze hengstig is, ja als onze hengstjes wat opdringeriger dan normaal zijn dan,
en dan is wat echt sjago. Maar ik heb nooit echt opgelet wanneer en hoe vaak dat is.

Ik zou graag per inseminetatie willen proberen mijn dame drachtig te laten worden ipv natuurlijke dekking.

Hoe pak ik dit aan?? Je kunt sperma verkrijgen bij een zogehete hengstenhouder, die kunnen meestal ook insemineren voor je

En, is ze er niet te oud voor een eerste veulen?? Daar kom je waarschijnlijk vanzelf achter, de meeste merrie's worden vanaf hun 16e weer ''onvruchtbaar''

Wie kan me meer info geven`??

En hoe gaat de VA te werk? wat bedoel je met VA?

EErst dit eens op een rijtje krijgen en dan eens kijken of ik een leuke hengst kan vinden..

Martje80

Re: Dekken, hoe wat wanneer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:00

volgens mij word er van geen enkele fjordenhengst sperma geinsemineerd, en gebeurd alles via natuurlijke dekking.

volgens mij kan je je merrie die nog nooit een veulen heeft gehad het beste voor een jaar of 14 laten dekken, dus het zou wel unnen. En of ze hengstig s, je kan schouwen met1 van de shetjes, maar niet elke merrie laat het duidelijk zien

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:02

karev schreef:
volgens mij word er van geen enkele fjordenhengst sperma geinsemineerd, en gebeurd alles via natuurlijke dekking.

volgens mij kan je je merrie die nog nooit een veulen heeft gehad het beste voor een jaar of 14 laten dekken, dus het zou wel unnen. En of ze hengstig s, je kan schouwen met1 van de shetjes, maar niet elke merrie laat het duidelijk zien

Ansgar dekt wel via KI (dit jaar in ieder geval)
Maar de keuze is idd heel erg beperkt bij de fjorden

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:24

Oke, dat wist ik niet joh!
Ik dacht echt dat er veel KI werd gedaan.

Voor haar 14e, dan zou ik idd niet al te veel jaar meer moeten wachten.

Wat is de beste tijd in het jaar om haar te laten dekken?
Neem aan dat je het beste veulens in het voorjaar kan krijgen?
Ivm dat ze dan lekker op het land staan.

VA- veearts, komt die scannen om te kijken of ze hengstig is, of is dat alleen bij KI.

Als je je paard bij de hengst brengt, hoelang is ze dan ongeveer daar?
Of is gaat dat zo dat als ze hengstig is, je er heen gaat en je merrie dan meteen mee terug neemt?
En wordt er dan onder begeleiding van de hengstehouder gedekt, niet dat ze in de wei staat en dat de hengst
kan dekken wanneer hij wil..

Zijn zo allemaal dingen die ik eerst op een rijtje wil krijgen voordat ik verder ga met deze plannen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:39

Ik ben nu bezig met Sjol haar 1e veulen.
Bewust nu.. ze is 12, vond het wat sneu om als ze ouder is hier nog mee aan te komen.
Dus nu of nooit.. Ondanks dat dit een ernstige storing is van onze wedstrijd planning..

Voor kosten (in geval van fjord) zie mijn profiel helemaal onderaan, bij stuk over paarden!!!
Ben daar "wat kost je veulen" aan het doen.

Hoe pak je dat verder aan..
Ga ervan uit dat je merrie volkomen gezond is. Kan handig zijn om haar geslachtsapparaat voor je
gaat dekken een keer te laten controleren door een dierenarts.

Stap 1, lid worden van het stamboek.
Waarom? Nou dat is handig ivm stamboekopname van je toekomtstige veulen en als je dekt met
stamboekhengst (veel hengsten zijn van het stamboek zelf)
kost het als je lid bent ca de helft van wat het een niet lid kost.

Je kan ook je merrie laten dekken door particuliere hengst. B. van de Berg (hier al eerder genoemd,
heeft bijvoorbeeld, hele leuke goedgekeurde fjorden hengsten staan, die niet van het stamboek zijn)

Als je lid bent krijg je ook een boekje met daarin alle ter dekking staande hengsten van het hengstenfonds e.d.
Dus naslagwerkje met foto's en waar die hengsten staan in Nederland.

Stap 2, elk jaar eind maart begin april is in Hoenderloo de hengsten keuring en dan kan je een aantal
hengsten live bekijken....
Of als de hengst van jouw keuze daar niet was, bel de hengstenhouder en vraag of je een keer mag komen kijken.
Uiteraard moet je rekening houden met de bloedlijnen ivm inteelt.
En kan je kijken van welke hengst jij de nakomelingen leuk vind en van welke hengst je denkt dat hij
de mindere puntjes van je merrie kan verbeteren.

Stap 3, zorg dat je je merrie hengstig ziet.
Desnoods laten opvoelen en scannen, schouwen of wat dan ook.

Zoals al gezegd, de meeste fjorden dekken alleen natuurlijk, dus uiteindelijk weet een fjordenmerrie vaak
wel wie de vader is, en dat is doorgaans dus geen rietje....

Stap 4, bel de hengsten houder van de door jou uitgezochte hengst, maak een afspraak.

Stap 5, er wordt geschouwd en afh. of de merrie wel of niet dekrijp is gedekt.
Eventueel 2 dagen later nogmaals..
Bij de meeste hengsten houders kan je tussendoor je merrie laten staan (tegen vergoeding)
in de wei vaak, soms op stal.

Stap 6, vanaf dag 14 (na dekking) kun je je merrie laten scannen op dracht...
Eventueel nog een paar keer, om te controleren of ze nog drachtig is. Zo ja, oke,
Als niet drachtig, wachten op volgende hengstigheid en weer je hengsten houder bellen..

(ga er even vanuit dat je een leuke nette merrie hebt, qau uiterlijk en karakter en lopen,
weet niet of de jouwe in bezit is van predikaten of zo)

Zorg ervoor dat je merrie die drachtig is, altijd netjes geent wordt, en ontwormd, is in het voordeel
van je toekomstige veulen..

Tja en dan 11 maanden geduld hebben...

Denkseizoen loopt zeg maar van april tot begin september.
Als je bedenkt dat een merrie dus 11 maand draagt is april best vroeg, veulen in maart..
Kan dan nog erg koud zijn met slecht weer...

Reken dus maar uit, wat het handigst is...

Veel plezier alvast met de voorpret, mocht je je volgend jaar in dit avontuur storten.
Neem aan volgend jaar, want dit dekseizoen is al bijna om...

Ben vast niet volledig etc. maar zo heb ik wel weer genoeg getypt..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:43

Jaaaaaaaa volgend jaar idd!!!

Kijk jij hebt nou precies opgeschreven waar ik zo benieuwd naar was, dus hoe alles in zijn werking gaat..

Enten en ontwormen gebeurt hier netjes op schema, alles overigens..

De voorpret is nu inderdaad al super..hihi, ik zit me helemaal in te lezen en hengsten te bekijken!!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

Tot een jaar of 14 is het verantwoord om voor het eerst een veulen bij een goed gezonde merrie te fokken.

De enige hengst die in NL via KI dekt is inderdaad Ansgar.

Ik zou me dan ook niet blind staren op KI. Kies een hengst uit die bij de merrie lijkt te passen (let op voor de valkuilen als een mooie voorpluk en een mooie uitstraling, kijk vooral naar de nakomelingen) en vraag eventueel advies bij de hengstenkeuze.

Niet iedere hengstenhouder zou mijn merrie op stal mogen krijgen. Daar ben ik redelijk selectief in. Ik wil altijd eerst zelf bij de HH geweest zijn voordat ik besluit mijn merrie ergens heen te brengen. Zo wil ik weten hoe er met ze omgegaan wordt, hoe er gedekt wordt en of ze daar gescand kunnen worden.

Je kunt je merrie gewoon naar de HH brengen en afwachten wanneer ze hengstig wordt of eerst thuis laten scannen om te kijken hoever ze in haar cyclus is. Dan kun je een datum prikken wanneer ze ongeveer hengstig moet worden. Ga niet te krap zitten. Liever 2 dagen te vroeg dan 2 dagen te laat bij de HH. Zo zonde als een hengstigheid daardoor wordt gemist.

Je moet overigens lid zijn van het stamboek om reductie te krijgen op het dekgeld en het veulen in te kunnen laten schrijven.

Vraag anders op Fjordenwereld eens naar advies voor een passende keuze en ga deze winter lekker op hengstenjacht.
Je kunt daarnaast ook kijken op http://www.fjordenhengsten.cjb.net

De standplaatsen zullen volgend jaar wel weer wat wisselen, dus staar je daar niet blind op. Sowieso is het niet handig om afstand een te grote rol te laten spelen. De meeste hengsten staan namelijk in het noorden van het land. Als je dus eenmalig een nakomeling van je merrie wilt fokken zou ik gaan voor de hengst die het beste past ongeacht de afstand.

De meeste hengsten dekken uit de hand, sommige hengstenhouders bieden ook dekking in de kudde aan. Dit is vaak geschikt voor moeilijk drachtig wordende merries. Kijk daarvoor bijv. eens op http://www.bvandeberg.nl

De mooiste tijd van het jaar om een veulen te hebben zijn de maanden april en mei. Dan kun je dus dekken in mei en juni.

Meestal is een merrie ongeveer 3 a 5 dagen hengstig, maar dit wil nog wel eens verschillen. Ze worden dan om de dag gedekt totdat de merrie afslaat. Je kunt dan besluiten om de merrie naar huis te halen en thuis te scannen of je kunt haar laten staan en haar na ongeveer 18 dagen door de VA van de HH laten scannen. Dat scheelt je het eventueel opnieuw heen en weer brengen van de merrie.

Sommige HH komen ook aan huis, maar mijn ervaring is dat dat dan toch wat minder werkt omdat je vaak beperkter dekt. Bovendien zijn de reiskosten vaak aanzienlijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:48

mijn merrie heeft overigens niet bij de hengsten houder gestaan.
Heb haar steeds heen en weer gesleept...
april 3 x gedekt, in mei 2 x (toen drachtig)

(dit in verband met ooit bij eerdere dekking waar we niet bij waren, jaren geleden, opgelopen ernstige dekverwondingen die mijn merrie bijna het leven hebben gekost. En nu nog zichtbaar bult op haar kruis.. echter ze had ernstige inwendige verwondingen. )

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:42

Ik heb mijn 14 jarige merrie dit jaar laten dekken door Drafur (grijze hengst van Van de Berg).
We hebben het al eerder geprobeerd maar toen is het niet gelukt.

Mijn merrie toont ook niet hengstig, ook niet bij de hengst, dus ik heb veel moeten scannen of er een eitje aanwezig was.

Het natuurlijk dekken vind ik wel zo fijn, dan kun je ook echt zien of je merrie er klaar voor is en persoonlijk vind ik het fijner voor het koppie.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:12

@Kelly_Taco: (oftopic, ben een stille fan van jou en je paarden!!) Ik denk ook dat het voor de merrie psygisch beter is als je haar natuurlijk laat dekken. Dat idee heb ik ook wel idd.

@Sjolvir: Dat is dus hetgene waar ik heel erg bang voor was. Ik heb namelijk afgelopen weken hier op Bokt hele vervelende en zeer nare wonden voorbij zien komen door natuurlijke dekkingen. Maar ik geloof dat bij deze dekkingen waar het fout ging, ze de merrie gewoon op het land los bij de hengst zetten. Das volgens mij vragen om problemen. Moet er niet aan denken dat ze zo gewond zou raken.

@Fjordina: Ik ben al vanaf 1993 lid van het fjordenpaardenstamboek. Effe rekenen, 16 jaar dus. Heb altijd fjorden gehad, hiervoor een ruin. Mandel M101.

De reden dat ik een veulen wil fokken, is dat ik puur een nakomeling van mijn merrie wil krijgen, en houden!! Ben nou eenmaal een ontzettende fjordenfan.

Mijn merrie is gewoon supercool in dr koppie, heel braaf tijdens de verzorging, en onder het zadel een raketje! Ze is echt meer dan 100% verkeersmak (dat is natuurlijk niet aangeboren), een kroelkipje. Zodra je erop stapt heb je het idee dat je met een arabiertje zit, vol pit, wel braaf.

Ik vind het karakter van mijn paard echt super, dat vind ik heel erg belangrijk. Het zou wel fijn zijn als ik iets groter zou kunnen fokken. Ze is namelijk maar 141cm, ongeveer. Zo rond de 145 zou ideaal zijn voor mij. (Mijn ruin was 150cm,). Ikzelf ben maar 160cm namelijk.

Ik hou van mooie sprekende koppies (jouw Taco bv Kelly_Taco), echt het fjordenhoofdje, mijn paard mist een beetje die uitstraling (had mijn ruin dan weer wel heel erg), dat wil ik dan wel proberen terug te krijgen.

Kleur maakt me niet uit trouwens, en de kleur van voorplukken ook niet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:06

Oh, Mandel, die ken ik nog wel! Vond het destijds zo sneu dat hij weg moest. Weet niet meer precies wat je situatie toen was, maar er gaat wel een belletje rinkelen.

Die nare wonden is dus ook precies de reden dat ik eerst bij een HH ga kijken voordat ik ze ergens neer zet.

De meeste hengsten fokken momenteel wel vergrotend c.q. hoger dan 1,41 m.

Ik val ook op sprekende koppies moet ik zeggen. Manus, Timor en Orsta geven vaak wel mooie hoofdenis mijn indruk. Ook Reitze kan dit wel doorgeven, maar ik denk dat hij wel een merrie moet hebben die dat ook in zich heeft, ik heb daar vrij wisselende resultaten van gezien. De Reitzes uit Karlien (van Yoline hier) hebben allemaal mooie koppies. Aan de andere kant heb ik ook wel lelijke eendjes voorbij zien komen.
Vooral grote ogen helpen mee aan een goede uitstraling.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:15

Offtopic: Mandel heb ik dik 10 jaar gehad, toen werd ik op straat gezet door mijn ex, ik kon in mijn eentje niet drie paarden houden..1e keer verkocht..Na een 3 jaar kon ik hem weer terug kopen..Na een tijd werd duidelijk dat mijn man en ik alleen via IVF of adoptie kinderen kunnen krijgen,was om de dag in het ziekenhuis, veel opgenomen geweest..geen kracht (fysiek, eierstok om zijn as gedraait bv, niet meer kunnen plassen dus catheter, totaal 3miskramen die ik moest verwerken enz enz) voor 2 paarden dus.. moest ik weer een paardje wegdoen. VOor Mandel stonden ze in de rij, mis m nog altijd. Hij woont nu ergens in Duitsland.

Maar idd ik val op sprekende koppies, mooie brede uitstekende kaken, stralende ondeugende oogjes. Dat vind ik dan eigenlijk nog belangrijker dan stokmaat. Iets groter zou mooi zijn, maar omdat ik zelf maar klein ben, maakt het niets uit.

Timor vind ik idd ook een heel leuk koppie hebben.
Laatst bijgewerkt door ukoldaatje op 12-08-09 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:16

[quote="ukoldaatje@Sjolvir: Dat is dus hetgene waar ik heel erg bang voor was. Ik heb namelijk afgelopen weken hier op Bokt hele vervelende en zeer nare wonden voorbij zien komen door natuurlijke dekkingen. Maar ik geloof dat bij deze dekkingen waar het fout ging, ze de merrie gewoon op het land los bij de hengst zetten. Das volgens mij vragen om problemen. Moet er niet aan denken dat ze zo gewond zou raken.
.[/quote]

De ernstige dekverwondingen die mijn merrie op heeft gelopen in het verleden,
waren met een hengst van het stamboek bij dekken uit de hand.
Dus niet los in de wei of zo.
2 dagen ervoor was ze gewoon gedekt door de betreffende hengst, toen geen probleem.

Gebeurt zelden, maar zo zie je maar weer, ook dekken is niet zonder gevaren.
Echter dracht is uiteraard ook een risico en een bevalling ook.
Gezegde gaat: Bevalling van een paard gaat goed, of goed fout! (er is vaak geen tussenweg)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 12-08-09 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:18

Oh joh, dus dat kan dus ook nog fout gaan.
Hoe is dat dan gegaan? Bedoel als er mensen bij zijn
kunnen ze toch proberen in te grijpen?
He Jakkie, zou ik ook huiverig voor blijven dan zeg!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:20

Weet tot op heden niet wat er precies gebeurt is.
We waren er niet bij, reden dat ik er nu met mijn neus op sta.

Ze had een vuistgroot gat net bij haar baarmoedermond (van binnen dus) en dus verwondingen op haar kruis, kun je nog zien)
Heeft paar weken doodziek bijna niet kunnen lopen met hoge koorts en niet etend in een weilandje gestaan. (uiteraard met medicijnen) Gelukkig helemaal goedgekomen, op optisch lelijk kruis na dan...

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:29

Jemig zeg!!!!
Arm dier!!
Wat zal dat dier een pijn gehad hebben..

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:01

Voor wat betreft de stamboekregels nog de volgende aanvulling. Naast een lidmaatschap moet je paard ook op je naam staan, anders fok je op naam van de vorige eigenaar.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:11

Ze is al vanaf veulen van mij, de eerste eigenaar was staatsbosbeheer. Maar idd, ik heb haar nooit officieel op mijn naam laten zetten..zal ik eens gaan doen...

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:46

Mijn tip bij het kiezen van een hengst. Ga opzoek naar de nakomelingen en kijk of deze jou aanspreken. Pin je niet vast op het uiterlijk van de hengst zelf. ;)

Maar ook dan blijft het altijd gokken.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:44

Daarom is het ook leuk om keuring af te gaan zodat je kan zien wat een hengst met verschillende merries doet..