Wat voor karakter Welsh Cob?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Wat voor karakter Welsh Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 16:45

Ik heb de zoekfunctie geprobeert maar kan niet veel vinden. Op de Wiki staan ook maar 2 regeltjes over het karakter en ook via Google kan ik niks vinden.

Ik begrijp natuurlijk heel erg goed dat elk paard een eigen karakter eigenschappen heeft. Toch zou ik graag willen weten wat de algemene karaktereigenschappen zijn van een welsh cob.

Ben nog steeds op zoek naar een paardje voor erbij. Joe staat alleen en dat vind ik zo zielig. Het is de bedoeling dat hij/zij gereden gaat worden door mijn buurmeisje en dat we hem/haar gaan beleren voor de kar. Nu is mijn oog gevallen op een welsh cob en ben (vooral kwa uiterlijk) helemaal verliefd. Maar ken geen enkele welsh of welsh cob. (Geen idee of ze kwa karakter verder gelijk zijn)
Vandaar deze vraag. Ik heb wel al begrepen dat het pittige pony's zijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:54

Ik rijd een welsh cob, en die is gewoon lekker cool in zijn kop :j Hij is (nu die bereden word) een stuk liever een aanhankelijker geworden. Wil geen vlieg kwaad doen, en heeft nog niks uitgevreten onder het zadel! Is pas 7 weken onder het zadel.

Ik denk dat welsh cobs over het algemeen best lieve, betrouwbare dieren zijn!

Anoniem

Re: Wat voor karakter Welsh Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:55

Nuchter, maar zeker geen dooie. Leuke dieren in de omgang hoor!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:34

ik rijd er 2. ze zijn werkwillig, betrouwbaar en vriendelijk. De merrie is heel heet en schrikachtig maar blijft ondanks alles wel altijd netjes bij me als ze aan het miepen is :D De ruin is het perfecte Parelli paardje. Loopt los met me mee en doet alles voor me hoewel hij een ontzettende macho is. Volgens een Duitse site werden ze vroeger in oorlogen gebruikt en zijn daardoor dapper en robuust. Sommigen houden ook van springen maar deze 2 die ik verzorg niet. Ze lopen voor de kar bij hun baasje en ik maak er lange ritten mee.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:18

Ik rijd er een :)
Hij is lui, maar wel vriendelijk.
Soms wel een beetje onbetrouwbaar, maar dat verschilt per paardje. Daar wordt ook aan gewerkt. ;)
Het leukste vindt hij om voor de kar te lopen, daar zijn ze heel leuk voor!
Dressuur gaat ook wel goed, springen kan hij helaas niet, door een blessure van vroeger. :(

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:40

[RPA] -> [WPC]

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 00:58

Rowan is nu 11, ik ga ervan uit dat hij nu zijn 'echte' volwassen persoonlijkheid heeft. Hij is dapper ("Oh wat eng! Laat eens kijken?"), opgewekt, ondernemend, heel werkwillig, nooit saai. Ik zou z'n karakter vergelijken met een Border Collie.... Steekt overal z'n snuffert in, is slim, leert heel snel maar verveelt zich dus ook snel. Als ik in de bak 3x dezelfde oefening rijd, geeft hij hem de 4de keer alvast aan ("dat wilde je toch") en doet hem daarna te pas en te onpas, of gaat daarna onmiddelijk op zoek naar alternatief vermaak.

Hij heeft eindeloos geduld met beginners en toen ik er na m'n operatie met de bibbers in de benen weer opklom was hij super super voorzichtig met me - geen pas verkeerd. Ik denk wel dat hij dat geduld op kan brengen omdat hij genoeg uitdaging en gelegenheid heeft om energie af te blazen met andere ruiters. Als je er alleen maar beginners op zou zetten zou hij waarschijnlijk gaan klieren na een tijdje. De meeste cobs die ik ken zijn geen pure beginners of kinder paarden, maar er kunnen wel beginners of kinderen op rijden, zolang je goed begeleid. Met ervaren ruiters kan hij best nog wel eens donderjagen en lollige grapjes uithalen. Een van de favorieten is de pony teleportatie truc - knipper met je ogen en je staat opeens aan de andere kant van de bak. Als hij erg opgewonden is komt hij wel eens met 4 benen tegelijk van de grond - in een serie hele maffe kraaienhophophopjes die de meeste mensen vooral erg aan het lachen brengen. Zowieso is hij zelden moeilijk in de zin van bokken/steigeren/aan de haal gaan, en als hij al een keer moeilijk doen dan stelt het nog allemaal niet veel voor. Er zit geen kwaad in, en hij blijft altijd bij je.

Hij vind alles interessant en heeft inmiddels dus ook al een hoop verschillende dingen gedaan - western, dressuur, beetje springen, aangespannen, endurance, veel buitenrijden, paardenvoetbal en onze laatste nieuwe ontwikkeling is met koeien werken.

Vergeleken met de andere cobs die ik ken is Rowan wat aan de scherpe kant, de meeste zijn wat meer laid-back, maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Als het erop aan komt is hij er altijd, ook in hele stressvolle situaties - ik merk dat hij soms z'n spanning opkropt en op het moment zelf dus compleet cool is, en dat die spanning er dan naderhand alsnog uitkomt en hij stoom af moet blazen. Mijn vorige cob deed dat ook, ik weet niet of andere cob mensen dat herkennen.
Laatst bijgewerkt door 796285 op 02-09-09 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 01:11

In Wales (waar ze vandaan komen) zeggen ze het volgende:
"welsh cobs kennen enkel extremen, ze zijn extreem lomp of juist extreem voorzichtig, ze zijn extreem lastig of juist extreem braaf, ze zijn extreem heet of juist extreem kalm. Maar ze zijn wel extreem mooi, en zelden extreem lelijk"

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:55

Ik heb al meerdere Cobs gereden/beleerd/gekend en merk toch wel veel verschillen.

Mijn mening is dat het in elk geval geen doetjes zijn, ze hebben het wel nodig om echt gereden of gemend te worden.
Ze zijn wel zoals jij graag wilt heel veelzijdig over het algemeen, en vinden dat ook leuk die afwisseling.

Over het algemeen zijn ze fijn werklustig (al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die wat luier zijn). Ze willen altijd voor iemand gaan. Wel merk ik dat ze soms wat eenkennig zijn, en hun eigen mensen uitzoeken.

Mijn eigen Welsh Cob is soms wat heftig en snel heeft ze wat stress. Tegelijkertijd doet ze wel ontzettend veel voor me, en kan ik met haar heerlijk buitenrijden. Ze is in het weiland wel altijd wat te fel tegen andere pony's/paarden, maar thuis bij haar vaste maatje gaat het wel.
Dit is wel de felste Welsh Cob die ik tot nu toe gereden heb. De voorgaande wilde ook altijd wel graag werken, maar lieten zich ook makkelijker bewerken.

Zelf vind ik het heerlijke pony's om mee te rijden. Ze hebben wat massa maar zijn toch niet te lomp. Ze hebben een fijne beweging, en zijn werklustig. Daarnaast goed veelzijdig.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:43

Ik heb 2 dames. Beide zijn verschillend qua karakter. Dit zal vast komen door grote leeftijdsverschil.
1 is 4 jaar en de ander 21 jaar.

Mijn oude merrie is zeer werkwillig. Ze wil graag alles voor je doen.
Ze is ook ook heel eigenwijs. Ze laat niet zomaar alles gebeuren. Je hebt er wel je handen vol aan.
En daar vergissen heel veel mensen zich in. Ze probeert je graag uit.
Nu is dat bij mij ook nog zo maar ik heb met haar aan een half woord genoeg.
Mijn bijrijdster moet het allemaal nog leren met haar.
Maar ze zet geen pas verkeerd of steigert of bokt met haar.
Ze is ontzettend vriendelijk en eerlijk.
Ze is een geweldig leerpaard voor mijn bijrijdster.

Mijn jonge merrie is ontzettend slim, flexibel en nerveus.
Een echt vuurpaardje. Ze wil alles met je doen en ze is ook erg nieuwsgierig.
Ze is heel erg op mij gericht. Maar ze kan qua gedrag ook heel snel omslaan.
Dus haar nerveuze kant kan dan heel snel angstig worden.
Zoals haar heb ik nog niet eerder een cob gezien. En heb er toch aardig wat voorbij zien komen.
We zijn drukdoende haar zadelmak te maken. Maar door haar karakter moeten we dit met ander beleid doen dan verwacht.
Dus daar trekken we nu de tijd vooruit.

Hopelijk heb je hier iets aan. Algehele conclusie is dat mijn welsh cobs fijne paarden zijn maar niet de makkelijkste om mee te werken.
Maar wel heel eerlijk en vriendelijk!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:55

Wij hebben een cobje, een merrie van 3 jaar. Het is een pittige tante, maar ook heel lief en knuffelig en soms wat eigenwijs. Ze is in de afgelopen weken betuigd en heeft dit super opgepakt. Zo braaf hadden we haar niet verwacht. Ze is totaal niet schrikachtig en in het verkeer doet ze het ook heel goed. Je kunt haar langs enge dingen heen praten.
Hoe ze onder de man is weten we niet, want met inrijden wachten we nog een jaartje, we laten haar eerst nog wat groeien.

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:06

ik heb zelf ook een cob , wel nog maar een jaarling. hij is heel lief van karakter,maar verschiet veel en zoekt (zoals Dyonne zegt) zn eigen mensen uit ondervind ik ook. hij is heel gehecht aan mij en mn vriend, bij andere om buiten enzo te zetten gaat het ook maar is anders iedem voor zn stalband aan te doen dat laat die niet door bij mensen die hij niet zo goed kent (maar word aan gewerkt)
voor de rest op de weide laat hij hem doen door mn merrie (haflinger) veulen. en leert graag en heel afwachten wat er gaat gebeuren.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:08

Wij hebben meerdere Welsh Cobs. Natuurlijk zijn ze allemaal verschillend, wat me het meeste opvalt is dat ze erg slim zijn. Altijd opletten want soms zijn ze je een stapje voor. Met rijden erg ijverig en precies wat Arwen Lune zegt, als ze de oefeningen door hebben voeren ze al bijna uit als je aan de oefening denkt. Zeer goede recreatie maar ook super sport pony.

Zeker aan te raden!

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:29

ik heb ook een cob. het is echt een boef! ze is ontzettent slim en ze heeft me al veel keren uitgeprobeert! bijvoorbeeld de sloot in springen, omdraaien en terug naar huis rennen enz enz... maar ze is best nuchter.

in de bak is ze werkwillig en blij als je der beloond dus ik vind het echt een super pony.

ik heb ook nog een tijdje gedacht om haar voor de kar toe zetten, maar ik rijd denk liever gewoon met haar buiten. misschien doe ik dat over een paar jaar nog wel.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:18

Voor Cobs zal hetzelfde gelden als voor andere rassen geldt: behalve wat algemene overeenkomsten, zijn er geen twee hetzelfde qua karakter.

Mijn merrie en haar veulen lijken nu bijvoorbeeld elkaars tegenbeelden te zijn: zo rillerig, heet, nerveus en eenkennig als de moeder is, zo rustig, makkelijk en vriendelijk is haar veulen.

Naast heel werklustige Cobs heb ik ook een hele luie gekend, maar voor alle pony's gold: veel afwisseling, omdat ze zich anders snel gingen vervelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:14

Heel wisselend, maar die van mij is:
heeeeeeeeeeeeeeeel dominant in de omgang (maar wel vriendelijk) en met rijden kan het heel wisselend zijn, vaak heel koel maar bij vlagen echt enorm heet! Maar wel betrouwbaar: je kan er zo een kind of beginner op zetten :)
Verder is hij nogal stug: hij blijft vasthouden aan patronen en dat is heeeel moeilijk om te buigen: maar als het er eenmaal inzit, dan blijft het ook erin :) Hij is enorm eigenwijs (dat hangt ook samen met zijn dominantie)
(dus als je iets wilt veranderen in bv de omgang, gaat dat veel tijd en energie kosten en aan het eind van de rit gaat het 9 van de 10 keer goed en die ene keer valt hij weer terug in het oude patroon)

Maar het is wel een goudeerlijke pony :)
En hoewel ik hem voor de recreatie gebruik, is het ook een prima sportpony want hij werkt graag voor je :)
Maar als iemand echt op hem wil doorrijden, dan zal hij diegene zeker uittesten! :D Maar als je doorzet, heb je een heerlijke rijpony. (en zal hij je ook verder niet meer uittesten als hij doorheeft dat je stevig in je schoenen staat)

En ik zou dit ras zo weer nemen! :) Zijn leuke, knappe pony's en vanwege hun stokmaat ideaal voor mij :)

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:42

Sonja schreef:
Nuchter, maar zeker geen dooie. Leuke dieren in de omgang hoor!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:51

Ik heb er ook een.
Ze is ontzettend fel onder het zadel, en dominant aan de hand.
Kan er geen beginner opzetten want die vliegt er af, en wegens een trauma ook geen kleine kinderen.

Maar ze is ook ontzettend werkwillig, gevoelig (voor mij een pluspunt). Ze kan alleen naar buiten, en ze vertrouwd me ook tussen het verkeer (ondanks ongelukje). Veelzijdig en ontzettend mensgericht en heeft voorkeur voor vaste personen. Ze kan 24/7 buiten en heeft aan hooi genoeg.

Veel voors en tegens, maar heb wel mijn maatje voor het leven.

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:56

Als jullie een brave cob willen zien onder het zadel kijk dan op mijn hyves. Er staat daar een filmpje op van onze 5 jarige cob merrie met mijn 5 jarig dochterje erop! www.hyves.nl claudia-tieleman

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:19

De onze:
Koel in de kop maar tegelijk behoorlijk heet.
Dominant, eenkennig, maar voor weinge mensen die hij toelaat in zijn kringetje ook een knuffelbeer.
Heel slim, snel lerend, maar ook o zo kwalijknemend.
Voor wie niks van hem eist , in het begin super makkelijk tijdens het rijden om vervolgens de truckendoos open te trekken en de kachel met zijn ruiter aan te maken, maar wie hem aan het werk zet, krijgt de nodige moppers te verwerken.
En dan doet hij het uiteindelijk toch maar.
Kortom, een geweldige pony, maar niet echt geschikt voor mensen die niet stevig in hun schoenen staan.
En Parelli......
kom nou mens, doe eens normaal! :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 22:01

Billy is vooral héél voorzichtig. de eerste keer zonder zadel draven was hij héél voorzichtig. toen ik een beetje te ver naar links schoof ging hij gelijk stappen en stilstaan. is ook heel voorzichtig met waar hij gaat staan, let goed op plasjes en putten, haha. hij is inderdaad geen doetje, maar wel dapper. ook erg leergierig en daardoor snel verveeld, wil graag werken! is héél braaf met kleine kinderen, heel veel geduld. imo zijn het gewoon geweldige paarden, inderdaad geen 'doden' :9

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:30

Dyonne schreef:
Ik heb al meerdere Cobs gereden/beleerd/gekend en merk toch wel veel verschillen.

Mijn mening is dat het in elk geval geen doetjes zijn, ze hebben het wel nodig om echt gereden of gemend te worden.
Ze zijn wel zoals jij graag wilt heel veelzijdig over het algemeen, en vinden dat ook leuk die afwisseling.

Over het algemeen zijn ze fijn werklustig (al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die wat luier zijn). Ze willen altijd voor iemand gaan. Wel merk ik dat ze soms wat eenkennig zijn, en hun eigen mensen uitzoeken.

Mijn eigen Welsh Cob is soms wat heftig en snel heeft ze wat stress. Tegelijkertijd doet ze wel ontzettend veel voor me, en kan ik met haar heerlijk buitenrijden. Ze is in het weiland wel altijd wat te fel tegen andere pony's/paarden, maar thuis bij haar vaste maatje gaat het wel.
Dit is wel de felste Welsh Cob die ik tot nu toe gereden heb. De voorgaande wilde ook altijd wel graag werken, maar lieten zich ook makkelijker bewerken.

Zelf vind ik het heerlijke pony's om mee te rijden. Ze hebben wat massa maar zijn toch niet te lomp. Ze hebben een fijne beweging, en zijn werklustig. Daarnaast goed veelzijdig.

Hier kan ik mezelf helemaal in vinden. Mijn Welsh Cob is erg werklustig en intelligent, wat erg fijn werkt tijdens m'n lessen. Buiten is ze erg heet, dit komt deels door onervarenheid. Ze is erg eenkennig en laat zich in de wei niet zomaar door iedereen pakken, terwijl ze erg enthousiast komt naar degene die ze wel kent.

Ze is in de wei de baas en heeft dit de eerste dag ook laten weten. Nu de groep dit 'weet' gaat het allemaal prima gelukkig.

Vind het erg leuke pony's en zeker een aanrader om aan te schaffen. Al zijn het naar mijn idee geen beginners of kinderpony's, je moet ze wel zelf aan het werk zetten en houden. Anders zijn ze toch te slim en maken ze er absoluut gebruik van :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:37

Mijn cob is heeeeeeeel erg eenkennig, zo erg dat er eigenlijk niemand anders op kan rijden. Daarbij is hij erg pittig en iets wantrouwend maar voor mij doet hij alles. Al heeft dat al met al wel zeker een half jaar geduurd voor hij me vertrouwde.
Hij si wel erg lief en aanhankelijk.

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:15

Ik heb een eigen Welsh.
Een ontzetten liefe allesdoeende pony om zo maar te zeggen!
Ze is een topper in het springen, en ook in de Dressuur..
Zie voor foto`s mijn profiel!
Gr!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:39

Als ik kijk naar mijn Welsh Cob..

"Oh wat eng! Laat eens kijken?" - is héél herkenbaar. Ontzettend nieuwsgierig, alles willen ontdekken.

Idd ook behoorlijk eenkennig; maar mijn paard heeft een iets lastiger verleden dus de oorzaak kan ook daarin liggen.

Onwijs intelligent, en wil ook graag uitdaging. Als ik haar niet bezig houd wordt ze sloom en lusteloos, maar met voldoende uitdaging is ze heel leuk om te rijden.

Ze heeft een eigen wil, waar ik rekening mee moet houden. Ik kan wel 100% mijn zin doordrijven maar dan gaat ze 't protest in; ze heeft het echt nodig om samen te rijden, en die ruimte geef ik haar dus ook.