Ik was de genetica op de Wiki door aan het lezen en heeft mijn altijd simpele gedachten gang van haar kleur een beetje veranderd.
Haar vader is OOSeven, dit is een zwarte hengst en vos factor vrij. Dus EEaa.
Haar moeder is een stekelvos, al denk ik nu echter dat er iets van Sabino in zit?
De merrie heeft namelijk 2 hele hoge witte achterbenen met voor op het been hoge punten richting de buik, voorbenen witte voetjes (niet heel hoog dus). Een grote witte bles tot op de boven lip met een zwarte vlek en ook een witte vlek op de onder lip. Vlekke onder haar buik weet ik niet en op de veulen foto's van mijn merrie kan ik dit ook niet terug vinden (staat het veulen voor). Verder is ze dus stekel vos, roaning??
Dat zijn dus de volgende kenmerken van Sabino en de kenmerken die de moeder van mijn merrie heeft:
Citaat:Buikvlekken: witte vlekken onder de buik van het paard
Aftekeningen aan de benen: witte benen, vaak veel wit of vreemde vlekken, ook punten doorlopend naar boven aan de aftekeningen zijn een duidelijk kenmerk (knifebladesocks, lightning strikes)
Kinvlek: witte vlek op de kin en onderlip, vaak in combinatie met een brede of lang doorlopende bles
Lipvlek: donkere vlek op de bovenlip
Hoofd: onregelmatige of vreemde aftekeningen aan het hoofd
Halsvlekken: witte vlekken op de hals
Roaning: vaak rond de aftekeningen of verspreid over het gehele lichaam, maar het kan zich ook concentreren op aparte plekken, vaak in de flanken of bij de voorbenen.
Inktvlekken: gekleurde pigmentvlekjes op de roze huid met veelal wit haar eroverheen.
Maanogen: blauwe of gedeeltelijk blauwe ogen, het oog kan omringd zijn met witte en/of gekleurde haren.
Behoorlijk veel kenmerken dus. Ook herken ik enkele dingen terug in mijn merrie hiervan, alleen heeft zij erg weinig wit. Alleen 1 achterbeen witte voet (wel een punt die naar boven gaat aan de voor kant van het been) en links voor een beetje wit. Wel heeft ze een hele grote witte en onregelmatige bles, met hierin zwarte vlekken maar wel witte haren. Ze heeft geen wit op haar onderlip, wel witte strepen op haar boven lip en heel eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ze wit heeft onder haar buik.
En ze heeft hele donkere vlekken door haar vacht heen, één is heel duidelijk en heeft de vorm van een hartje.
Verder wat mij heeeel erg duidelijk bij haar opvalt is dat ze in de winter echt zwart bruin is (zo staat ze ook op papier), maar nu is ze enorm licht van kleur. Compleet ander paard, sommige herkennen haar niet eens. Ik heb dit zo extreem nog niet eerder bij paarden gezien, dus vroeg ik me af of dit iets met kleur te maken heeft. Ook heeft ze een meelsnuit en in de winter als ze donker is, lichte stukken in haar lies/onder haar buik.
Ik heb altijd heel simpel gerekend:
Vader is zwart en vosfactor vrij, geen Agouti: EEaa
Moeder is vos, dus ee, mijn merrie is bruin dus min 1 Agouti: eeAa of eeAA
Dus de kleurcode van mijn merrie is: EeAa
Maar kan het dat er iets van Sabino in zit, omdat ik dat denk van haar moeder?
Ik zal even wat foto's plaatsen:
Mijn merrie in de winter, ik heb zo even geen foto van haar kleur nu, maar het is echt een licht vos kleur, maar wel met zwarte manen, staart en benen en donkere plekken om haar ogen en neus tot waar haar meelsnuit begint. Hier zie je de donkere vlek op haar kont een beetje, in de zomer is deze echt goed zichtbaar!

Foto van haar moeder, samen met mijn merrie als veulen (ik heb geen betere foto, helaas!) Je ziet hier ook niet de witte haren door de vacht heen.

Hier zie je de witte strepen op haar boven lip:
http://img193.imageshack.us/img193/6022 ... 209082.jpg
En hier zie je duidelijk de meelsnuit en lichte plekken om haar ogen, in de zomer zijn deze kleuren het tegen overgestelde behalve de neus. Zo licht is ze dus nu en de lichte plekken zijn nu zo donker als de recht van de vacht.
http://img15.imageshack.us/img15/3802/pdm010209083.jpg
En hier zie je de zwarte vlek op haar kont goed, dit heeft ze ook alleen dan kleiner op de boven kant van haar kont en hals.
http://img13.imageshack.us/img13/6808/losdraven8.jpg
Meen dat witte aftekening (meestal) onder sabino vallen, zoals witte beentjes, bles, stekelharig e.d. Denk dat heel veel paarden sabino dragen.