[KG] Welke kleur heeft mijn merrie nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

[KG] Welke kleur heeft mijn merrie nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:59

Heei!

Ik was de genetica op de Wiki door aan het lezen en heeft mijn altijd simpele gedachten gang van haar kleur een beetje veranderd.

Haar vader is OOSeven, dit is een zwarte hengst en vos factor vrij. Dus EEaa.
Haar moeder is een stekelvos, al denk ik nu echter dat er iets van Sabino in zit?
De merrie heeft namelijk 2 hele hoge witte achterbenen met voor op het been hoge punten richting de buik, voorbenen witte voetjes (niet heel hoog dus). Een grote witte bles tot op de boven lip met een zwarte vlek en ook een witte vlek op de onder lip. Vlekke onder haar buik weet ik niet en op de veulen foto's van mijn merrie kan ik dit ook niet terug vinden (staat het veulen voor). Verder is ze dus stekel vos, roaning??

Dat zijn dus de volgende kenmerken van Sabino en de kenmerken die de moeder van mijn merrie heeft:

Citaat:
Buikvlekken: witte vlekken onder de buik van het paard
Aftekeningen aan de benen: witte benen, vaak veel wit of vreemde vlekken, ook punten doorlopend naar boven aan de aftekeningen zijn een duidelijk kenmerk (knifebladesocks, lightning strikes)
Kinvlek: witte vlek op de kin en onderlip, vaak in combinatie met een brede of lang doorlopende bles
Lipvlek: donkere vlek op de bovenlip
Hoofd: onregelmatige of vreemde aftekeningen aan het hoofd
Halsvlekken: witte vlekken op de hals
Roaning: vaak rond de aftekeningen of verspreid over het gehele lichaam, maar het kan zich ook concentreren op aparte plekken, vaak in de flanken of bij de voorbenen.
Inktvlekken: gekleurde pigmentvlekjes op de roze huid met veelal wit haar eroverheen.
Maanogen: blauwe of gedeeltelijk blauwe ogen, het oog kan omringd zijn met witte en/of gekleurde haren.

Behoorlijk veel kenmerken dus. Ook herken ik enkele dingen terug in mijn merrie hiervan, alleen heeft zij erg weinig wit. Alleen 1 achterbeen witte voet (wel een punt die naar boven gaat aan de voor kant van het been) en links voor een beetje wit. Wel heeft ze een hele grote witte en onregelmatige bles, met hierin zwarte vlekken maar wel witte haren. Ze heeft geen wit op haar onderlip, wel witte strepen op haar boven lip en heel eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ze wit heeft onder haar buik. :o En ze heeft hele donkere vlekken door haar vacht heen, één is heel duidelijk en heeft de vorm van een hartje. :D

Verder wat mij heeeel erg duidelijk bij haar opvalt is dat ze in de winter echt zwart bruin is (zo staat ze ook op papier), maar nu is ze enorm licht van kleur. Compleet ander paard, sommige herkennen haar niet eens. Ik heb dit zo extreem nog niet eerder bij paarden gezien, dus vroeg ik me af of dit iets met kleur te maken heeft. Ook heeft ze een meelsnuit en in de winter als ze donker is, lichte stukken in haar lies/onder haar buik.

Ik heb altijd heel simpel gerekend:
Vader is zwart en vosfactor vrij, geen Agouti: EEaa
Moeder is vos, dus ee, mijn merrie is bruin dus min 1 Agouti: eeAa of eeAA

Dus de kleurcode van mijn merrie is: EeAa

Maar kan het dat er iets van Sabino in zit, omdat ik dat denk van haar moeder?

Ik zal even wat foto's plaatsen:

Mijn merrie in de winter, ik heb zo even geen foto van haar kleur nu, maar het is echt een licht vos kleur, maar wel met zwarte manen, staart en benen en donkere plekken om haar ogen en neus tot waar haar meelsnuit begint. Hier zie je de donkere vlek op haar kont een beetje, in de zomer is deze echt goed zichtbaar!
Afbeelding

Foto van haar moeder, samen met mijn merrie als veulen (ik heb geen betere foto, helaas!) Je ziet hier ook niet de witte haren door de vacht heen.
Afbeelding

Hier zie je de witte strepen op haar boven lip:
http://img193.imageshack.us/img193/6022 ... 209082.jpg

En hier zie je duidelijk de meelsnuit en lichte plekken om haar ogen, in de zomer zijn deze kleuren het tegen overgestelde behalve de neus. Zo licht is ze dus nu en de lichte plekken zijn nu zo donker als de recht van de vacht.
http://img15.imageshack.us/img15/3802/pdm010209083.jpg

En hier zie je de zwarte vlek op haar kont goed, dit heeft ze ook alleen dan kleiner op de boven kant van haar kont en hals.
http://img13.imageshack.us/img13/6808/losdraven8.jpg

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:46

Volgens mij kan je merrie nooit een vos zijn als ze zwarte manen en staart heeft. Als veulen heeft ze m.i. ook niks van een vos. Tis gewoon een bruine die in de zomer erg licht kleurt. Als ik het goed heb is stekelharig dus ook een uiting van sabino.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 17:09

Ze is ook absoluut geen vos, is zelfs onmogelijk gezien het feit dat OOSeven een zwarte hengst is en vosfactor vrij. :)

Maar ik vroeg me dus voornamelijk af of er sabino in kan zitten?

aslo

Re: [KG] Welke kleur heeft mijn merrie nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:29

"Mijn merrie in de winter, ik heb zo even geen foto van haar kleur nu, maar het is echt een licht vos kleur,"

Werd door bovenstaande opmerking in de war gebracht, vandaar dat ik zei dat ze geen vos is ;) Meen dat witte aftekening (meestal) onder sabino vallen, zoals witte beentjes, bles, stekelharig e.d. Denk dat heel veel paarden sabino dragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:36

zo aan de foto zie ik er geen sabino aan af, maar heeft ze niet stiekem toch een wit vlekje op haar buik of zo?
Dat stekelharig hoeft niet altijd sabino te zijn, mijn merrie is ook vos zonder witte benen maar wel stekelharig.
Wij hebben op stal ook een bijna zwarte in de winter en bijna valk in de zomer, heeft ook niks met sabino te maken maar puur met de zon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:57

Jouw paard is gewoon een bruine. Dat snuitje hebben heel veel paarden.
Moeders is gewoon een vos, vader was zwart, jouw paard is (donker)bruin.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:01

als je zegt dat ie een witte vlek op de onderlip heeft zwart bruin sabino of gewoon donkerbruin sabino
ik zie dat de moeder dat ook heeft/is maar dan vos + stekelharig
+ sabino

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:53

Het verschil in kleur in de zomer of winter, net als de meelsnuit heeft helemaal niets met sabino te maken. Je paard is gewoon bruin, bezit een vosgen, een zwartgen en een agoutigen, en sabino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:36

Citaat:
Ik heb altijd heel simpel gerekend:
Vader is zwart en vosfactor vrij, geen Agouti: EEaa
Moeder is vos, dus ee, mijn merrie is bruin dus min 1 Agouti: eeAa of eeAA

Dus de kleurcode van mijn merrie is: EeAa

Om te beginnen: OO Seven is NIET zwart maar zwart bruin dus EE Aa
De moeder is overduidelijk vos sabino : ee, agouti onbekend (aa, Aa of AA)

Dus de kleurcode van uw merrie is: EeAa of EeAA

Als je wilt weten of je merrie het Sabino 1 gen draagt dan kan een DNA test daarvoor gedaan worden. Ik geloof zelfs dat bij de engels lab er een korting is als je 2x tests doet (bijvoorbeeld Agouti en Sabino?).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:57

Oke, ik dacht altijd dat OOSeven zwart was, maar als hij zwart bruin is kan het toch ook nog EEAA zijn?

Wat is eigenlijk het verschil tussen zwart bruin en donker bruin?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:26

Hij is EE Aa ... heeft al zwart gekleurde veulens gehad, vandaar de 'a'.

Zwart-bruin is eigenlijk bruin met heel veel sooty ... deze laatste 'overschaduwd' de basis kleur; zwart-bruin gekleurde paarden hebben vaak een lichtere verkleuring basis kleur rond de mond, in de lies en ook vaak onder de staart.
Donker bruin daarentegen is een 'tint' van de gewone bruin kleur; je kan alles van een zeer lichte, bijna damhert, kleur bruine tint hebben ... door kastanje rood bruin ... tot een heel diep rijke bruine tint.

Het grootste verschil ... bij een zwart-bruin zie je geen verschil in de kleur ondergang van manen en staart EN bij de benen ... bij een donker bruin zie je altijd een duidelijke (nou ja, in 99,9% van de gavallen) overgang van de zwart gekleurde manen en staart EN onderbenen naar de lichaam's vacht kleur.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:39

Owja, daar had ik nog niet aangedacht. :o

Dus kan mijn merrie wel Sooty hebben? Want zij voldoet wel aan de dingen die je net noemde. :)
Want de overgang van manen naar de vacht zie je geen verschil en bij de staart en benen ook niet. Wel heeft ze die lichte plekken om haar mond (ogen) lies en onder haar staart ook, even als de gehele onderkant van haar buik is lichter van kleur.

Maar in de zomer is ze enorm licht van kleur, wel is en blijft de overgang bij de manen/staart/benen niet duidelijk, de vacht onder haar buik en lies is wel lichter als de rest, maar om haar neus/ogen is deze donkerder dan de vacht er om heen. Kan het dan dat deze haren enorm verkleuren in de zon, maar dat ze wel dat Sooty heeft? Of blijven die haren donkerder en kan dat niet?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:44

Als je het over deze merrie hebt:
Afbeelding

Zij is donker bruin ... heeft wel sooty (achterhand) ... maar is niet zwart-bruin daar je duidelijk zwarte manen en staart kan onderscheiden EN op de achterhand zie je ook duidelijk de overgang van zwarte onderbenen naar basis kleur bruin, hetzij donker bruin. Ook is haar gezicht veelste 'licht' voor een zwart-bruin gekleurde.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:54

ik dacht dat elk paard met witte onderlip het sabino gen had ...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:12

Het gaat inderdaad om die merrie, maar dit is in de herfst en dus de lichte vacht stukken zijn nog haar zomervacht met enkele wintervacht haren. Ze wordt dus nog donkerder dan op die foto, zoals bij haar hals ongeveer.

Afbeelding
Deze is in de winter en ze is over haar hele lichaam net zo donker als op haar hals, alleen haar hoofd heeft dus zulke lichte plekken en de lies is iets lichter, niet zo licht als haar hoofd. Je ziet echt geen overgang vacht/manen en overgang vacht/staart, de overgang bij de benen zie je nagenoeg ook niet. :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:20

De mijne kleurt net als die van jou 's zomers behoorlijk licht bruin en 's winters is ze kopersnoet en verder qua vacht zwartbruin. Op papier is ze dus gewoon 'bruin'. Ik denk dat ze ook licht opkleurt omdat moeders moederskant vrijwel 100% vos is. Vaderskant en moeders vader zit veel donkerbruin in.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:46

stalmiracle schreef:
ik dacht dat elk paard met witte onderlip het sabino gen had ...

Een witte onderlip is niet altijd nodig om sabino te zijn.
Ik ken een bruin paard met enkel een heel klein kolletje als aftekening en die draagt het sabino gen en geeft veulens met veel wit!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:10

Dus eigenlijk kort door de bocht, zorgt het Sabino gen vaak voor de witte aftekeningen?
Of is deze conclusie heeeelemaal fout?? :o

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:59

ooow ik las het helemaal verkeerd ik dacht dat je bedoelde dat die bruine een witte onderlip had!
haha maar je bedoelde de moeder.
nee het is dan een zwartbruine lijkt me omdat ie op de foto zwart is met een bruin snoetje.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:17

Quir schreef:
Dus eigenlijk kort door de bocht, zorgt het Sabino gen vaak voor de witte aftekeningen?
Of is deze conclusie heeeelemaal fout?? :o

Indien er geen 'bont' gen tussen zit dan idd zorgt het Sabino gen meestal voor de witte aftekeningen.

Maar dat gezegt ... bekend is dat er meerdere Sabino genen zijn en op dit moment 'kennen' ze alleen via DNA het Sabino 1 gen. Om sabino kenmerken te tonen moet het Wit gen aangesproken worden, die moet dus aanwezig zijn net op het goede moment en plaats bij de definering. Niet iedere witte voetje is nav sabino. Wat ook opvalt is dat sabino overduidelijk toont op vos, minder op bruin en in verhouding weinig op zwart.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:35

Jep eigenlijk alles wat iets wits heeft, een bles, kol, snibje, wit voetje, stekelharigheid ed heeft, heeft al een patroon, meestal sabino, dus eigenlijk dragen bijn alle paarden wel iets van sabino.
Maar net als wat Peterina zegt het sabino complex is zo groot kunnen wel 100 markers zijn en er is er maar 1 bekent.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:51

Grappig had hier laatst nog discussie over met vriendin. Daar wordt het paard (wat echt bijna dezelfde kleur heeft als de jouwe) zwart genoemd. Ik vind hem gewoon donkerbruin.
Zwarbruin dan maar?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:20

Die van mij staat op papier zwart-bruin en is dan ook zeker niet zwart, bruine haren in haar lies en zo. In de zomer is ze zelfs écht bruin!

Veel noeman haar in de winter ook zwart, zo donker is ze dan. :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:31

nou quir als dat die van je profiel is zal het wel kloppen zwart bruin.
tenminste zo te zien heeft ze daar alleen een koper bruine snoet en is ze verder op zwart af zo donker.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:50

Afbeelding

Deze is het inderdaad. :)
Ik denk zelf ook dat ze een zwart bruine is, omdat je de overgang naar de manen, staart en benen bij haar niet ziet. Alleen nu wat beter, omdat ze dus zo enorm verkleurd in de zomer.