Fjord door ander ras laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaW

Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:45

Wij willen onze fjordenmerrie van 1.35/1.38 laten dekken door een ander ras.
Een kruising dus.. het veulen willen we dan houden. het is de bedoeling
dat het veulen iets groter wordt.

Nu zit ik zelf aan een zwarte arabier te denken..

Wat vinden jullie?

kick1972

Re: Fjord door ander ras laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:49

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf of je een stoere dikkont of een sportiever paard wilt!

Ik heb zelf een kruising Fjord x Tinker en dat is natuurlijk een lekkere sul geworden die het allemaal wel best vind.

Ik heb deze merrie nu laten dekken door weer een Tinker voor een lekkere dikbil.

Wat wil je met dit paardje gaan doen??

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 15:00

Het is de bedoeling dat het een sportief paardje wordt.
Trouwens die van jou is ook erg leuk!
Omdat mijn merrie niet zo heel groot is moet ik natuurlijk oppassen met de grootte van de Hengst?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:02

Nee hoor, hoeft niet, het veulen past zich aan de maat van de baarmoeder aan.
Ik zou alleen niet zo snel voor een Arabier gaan als vaderdier.
Waar gaat je voorkeur naar uit? Wat voor character paard past het beste bij je? Wil je iets vergelijkbaars met je Fjord, ga dan voor een Warmbloed en kies geen Volbloed vaderdier.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 15:11

Ik dacht juist dat je dan kans hebt op het super sjieke van een arabier en het koele van een fjord?
Een fries vind ik ook wel mooi..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:03

Houd je er ook rekening mee dat het veulen ook bv het lompe van een fjord kan krijgen en het hete van een arabier?

Je kunt natuurlijk ook een veulen kopen, dan weet je meteen wat je hebt. Ook qua grootte. Met een beetje pech wordt het dier helemaal niet groter :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:34

De kruisingen kunnen zo verschillen met je wat je gehoopt hebt of verwacht hebt. Er is hier op bokt nog een kruising Fjord x Tinker en die lijkt weer heel anders als mijn paard. Ik zou zelf niet gaan voor een arabier... te verschillend van een fjord en waarbij je dus eigenlijk niet kunt weten wat hier uit komt.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:36

Ik zag gister hier op bokt een kruising fjord fries, vond het wel wat hebben.
Deze merrie had nu weer een veulen van een fries geloof ik

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:37

Waarom kruisen? Houd het ras lekker zuiver. Op die manier is je veulen meer waard (als het vol papier heeft) en is de kans dat het ooit in de handel terecht komt minder groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:39

Wat wil je verbeteren en wat wil je behouden, gespiegeld aan je fjord? Dat is imo het enige juiste criterium als je op zoek gaat naar een vaderdier.

Ik ben over het algemeen niet kapot van fokken buiten het eigen ras om.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:39

Eerlijk gezegd vind ik het zonde, maar dat is mijn mening e..

Ik zou gewoon combineren met een warmbloed ras een schimmel ofzo, zodat je mss de uiterlijke kenmerken van de fjord behoudt, maar wel het gangenwerk van een echt sportpaard.
(rassen kwpn, maar evengoed mss lusitano of andalusier)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:41

het zou vreselijk zijn als het de slanke benen kreeg van de vader en de korte nek van de moeder

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:43

Cassidy schreef:
Nee hoor, hoeft niet, het veulen past zich aan de maat van de baarmoeder aan.
Ik zou alleen niet zo snel voor een Arabier gaan als vaderdier.
Waar gaat je voorkeur naar uit? Wat voor character paard past het beste bij je? Wil je iets vergelijkbaars met je Fjord, ga dan voor een Warmbloed en kies geen Volbloed vaderdier.

Nou, heb het wel eens anders gezien dat het zich aanpast, dus ik zou er wel een beetje op letten.

Moeilijk hoor! :j

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:48

ik heb niet zelf mijn veulen gefokt... maar toen ik overwoog om mijn paard te laten dekken wilde ik meteen het ras weer zuiverder krijgen.... in mijn geval naar de Tinker.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:48

mmmhh.. lastig hoor.
Nooit bij stilgestaan inderdaad dat je paard ook uit verhouding kan zijn. Kan het dan zo erg worden dat het slanke benen krijgt van de arabier en het lijf van de fjord? Dat moet je natuurlijk niet willen.
Maar fjord en fries gaat toch over het algemeen wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:53

Dat gaat net zo min "automatisch" goed als fjordxfjord of friesxfries.
Je zult toch echt individueel moeten kijken wat je wilt behouden en wat je wilt verbeteren, en moeten kijken wat een hengst eigenlijk brengt in de fokkerij.

Ik heb al aardige misbaksels van kruisingen gezien.
Zomaar een paar risico's van willekeurig fjord x arabier?
* Idd lang op de benen en heel kort gedrongen lijf (superkort ruggetje, geen zadel op te krijgen, spierspanning in de bovenlijn met daardoor allerlei blessures)
* Sensibel als een arab en lomp als een fjord kan ( ;) ) zijn, dat is géén prettig karakter...
* Te klein voetwerk voor vrij grof in de botten en in het vlees staande pony.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:04

ik zou zelf ook inderdaad meer type bij type zoeken om de ergste rare verhoudingen zoals een teckel met een herder kruising te voorkomen. Zekerheid heb je natuurlijk nooit..... en er bestaan prachtige leuke kruisingen..... maar ik ben het toch wel met Sonja eens..... Wat wil je behouden en wat wil je verbeteren?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:08

Kan je niet beter een leuk veulen kopen dat past bij je eisen.
uiteindelijk heb je een raszuivere fjord, wil je daar mee fokken laat er dan een fjord op. Heb je alleszins een zuiver raspaard.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:33

bulck schreef:
Kan je niet beter een leuk veulen kopen dat past bij je eisen.
uiteindelijk heb je een raszuivere fjord, wil je daar mee fokken laat er dan een fjord op. Heb je alleszins een zuiver raspaard.

Een veulen kopen is toch anders.
Het lijkt mij geweldig om mijn kleine lieverd te zien moederen.

Ik heb nu een 14 jarige kwpn merrie en een fjord, de fjord heb ik voor mijn kinderen en de buitenritten.
De merrie is voor dressuurwedstrijden. Wat de bedoeling is dat als de merrie min of meer het rustiger aan moet
doen dat ik een leuk niet te groot sportpaardje er voor terug heb.
Nu kan ik de merrie wel laten dekken, want ze is echt heel mooi en ze is ook nog eens een ster merrie.
Maar door iedereen op stal wordt dit afgeraden omdat ze vreselijk dominant is naar andere paarden. Ze is echt de baas.
In de omgang en met rijden is het wel een toppertje. Alleen in de wei is ze alles behalve dat. }>
Ze zijn bang dat als zij een veulen heeft dat je enorm veel problemen krijgt met andere paarden en ook het spenen zal dan lastig worden. Ik moet zeggen dat ik er geen verstand van heb en neem het advies dan ook serieus.

Daarom dacht ik als ik nou met de fjord ga fokken om daar een meer wedstrijd paardje uit te krijgen.

Met de fjord ga ik t.z.t. als ze geschikt blijkt te zijn ook proberen wat dressuur te rijden. ze is nog niet zo heel lang onder het
zadel.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:34

Ik heb een paar keer op een fjordxKWPN gereden. Een schat van een beest, maar niet om aan te zien, niet zo'n beste lichaamsbouw en een enorme heethoofd...
Niet zo een geslaagde kruising dus eigenlijk

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:37

Tja dat dominante vind ik nu geen reden om niet te dekken. We hebben zelf een echte 'krel' van een elite merrie. In omgang met mensen (gekend volk) is er geen probleem, maar een vreemde kan ze aardig zuur en chagi naar doen. In groep is zij de baas, maar als moeder is ze super en haar nakommelingen zijn gewoon leuk en aangenaam.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:44

Mijn verzorgpony is een kruising fjordxarabier. De pit van arabier overheerst.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:00

Ik probeer het gewoon nog een keer :D
WAT wil je nou precies behouden, en WAT wil je gaan verbeteren?

Als je alleen iets groters en sportievers wilt, dan zou ik gewoon een grotere sportpony kopen.
Een Fiat met een opgeplakt Ferrarilogo BLIJFT een Fiat met een opgeplakt Ferrarilogo en wordt geen F1-auto...

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:22

Sonja schreef:
Ik probeer het gewoon nog een keer :D
WAT wil je nou precies behouden, en WAT wil je gaan verbeteren?

Als je alleen iets groters en sportievers wilt, dan zou ik gewoon een grotere sportpony kopen.
Een Fiat met een opgeplakt Ferrarilogo BLIJFT een Fiat met een opgeplakt Ferrarilogo en wordt geen F1-auto...

Sorry, dat ik nog niet gereageerd heb. Ik heb net al met iemand een discussie gehad over het kruisen van fjorden.
en wat zij vertelde klonk allemaal aannemelijk.
Wat ik wil behouden is natuurlijk het koele en het aanhankelijke, en wat ik wil verbeteren zijn de gangen, wat meer aanleg voor het
dressuur. Dat was een beetje mijn intentie.
Ik zeg niet dat een fjord niet goed kan dressuren, want er zijn genoeg voorbeelden van fjorden die het wel kunnen.
Dat weet ik...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:10

Ik zie ook geen reden om niet je kwpn merrie te dekken. Je zegt dat je merrie goed in omgang met mensen is en met rijden.

Als je dressuur wilt gaan rijden zou ik niet voor de fjord gaan. De kans is groot dat je uiteindelijk verder wilt groeien maar je paardje niet verder kan. Zeg niet dat fjorden het niet kunnen maar...... als je niet weet wat voor kruising hier uit voort komt en je krijgt wel een paardje met dunne benen en een log lijf en korte nek......