[TI] watmageen gemiddelde tinker dragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

watmageen gemiddelde tinker dragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:54

mijn droom is altijd geweest het houden van eigen paarden. nu is de shetlander en de tinker altijd al mn favoriete ras geweest.

ik heb nu al drie jaar een geweldige shet, maar zo langzaam aan mis ik het rijden en ben aan het orrienteren voor een tinker. nu is mn vraag wat kan en mag een gemiddelde tinker dragen kwa gewicht, maar ook trekken als je aangespannen rijd (uitgaande van een verharde vlakke weg zoals bebouwde kom enzo)

KootMiraDrum

Re: watmageen gemiddelde tinker dragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:53

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:05

daar gaat het meer om wie ermee aangespannen rijd, niet de gewichten...niemand die het ongeveer weet?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:09

10 tot 15% van het gewicht van het paard zou ik aanraden voor elk paard. Waarbij 10% natuurlijk beter is dan 20%, want dan zou een paard van 600 kg namelijk iemand van 120 kg moeten dragen...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:13

ah ok, deze percentages, is dat incl of excl zadel

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:14

doe voor de zekerheid incl ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:19

hmm maar dat zou betekenen dat als je op een paard van 600 kilo zelf maar 60 kilo mag wegen, als je van die tien procent uit gaat. en dan nog zadelgewicht eraf.. dan zit je op een bijna niet menselijk gewicht hihi

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:26

het is ook TUSSEN de 10 en 15. want bij 15 kom je bij een paard van 600 kilo op 90 kg uit incl zadel.

het ligt ook aan de bouw, goede/slechte rug, bespiering, iel of juist fors gebouwd... en vast nog wel meer ;)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:57

Ook de rijvaardigheid van de ruiter is niet onbelangrijk.

Ik zet nog steeds liever iemand van 130 kilo die wel kan rijden op mijn paard dan iemand van 90 kilo die loopt te stuiteren of niet goed mee is met de bewegingen van het paard.

Laat staan dat je 130 kilo weegt en ook nog niet kan rijden, dan moet je wel een heel robuust paard vinden.

Ik hou overigens als absolute max 20% van het eigen lichaamsgewicht aan. Dat kan wel alleen goed gaan als de ruiter echt goed kan rijden en het paard goed gezond en goed gespierd is en verder geen problemen heeft. En zelfs dan heb ik nog sterke twijfel of het op de lange termijn goed gaat als een dergelijke combinatie bv. 6 à 7 keer per week zou rijden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:51

dank jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:53

Behalve rijvaardigheid en gewicht van de ruiter zou ik ook zeker naar de bouw van de tinker kijken. Daar zit zó vreselijk verschil in. Je hebt er met een lange rug, maar ook van die hele sterke compacte typjes. Beetje stevige tinker loopt met een nette ruiter van 100 kilo nog prima weg hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:21

Vind ik ook.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 11:52

was ook benieuwdnaar zo een beetje het gemiddelde.
zelf houd ik van robuuste groffe tinkers, maar ben zelf ook stevig, de 100 kilo haal ik zeker niet, maar was toch benieuwd naar wat verandwoordelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:55

Als jij onder de 100 blijft dan kun je sowieso makkelijk (en verantwoord) op een tinker rijden. Mits je netjes rijdt natuurlijk ;) Want ik sluit me wel aan bij iemand hierboven: ik heb echt liever iemand van 120 kilo op mijn paard die netjes rijdt, dan iemand van 60 die kontje-boem in het zadel zit.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:55

ik heb jaren paard gereden, vooral ook zeer zacht in de mond door stille handen, dat is vaak ook een ramp bij vele.

helaas een ongeluk gehad waardoor ik niet meer kon rijden, wil kijken voor een speciaal beleerde tinker.

heb revalidatie therapie gehad op een tinker, daar zeiden ze dat me zit en handen nogsteeds goed waren hihi. mee gaant in bewegingen,niet achterblijven en niet kontploffen hihi

allen thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:57

Dan ga je d'r vast wel uitkomen met een Tinker.
Jammer dat ik het nu pas lees, er stond laatst een ontzettend gave en heeeeel netjes beleerde merrie te koop van een andere westernruiter.

In welke zin moet het paard 'speciaal beleerd' zijn voor jou? Of gooi je dat liever niet op i-net?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 13:12

oh heb het al geaccepteerd hoor, geen moeite meer mee.

kan me linker voet niet goed gebruiken, dus beenhulp geven zou niet gaan, zou ook moeten leren opstappen via de rechterkant, zodat de rechtervoet in de beugel staat, of opstappen via een kruk,trapje of verhoging zou het beste zijn. dus dat zou die gewent moeten zijn, ook lopen op stemhulpen.

maar eerst sparen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:14

Ben je mobiel? (qua vervoer)
Dan zou je eens bij me op de koffie moeten komen. Mijn westerngereden ponies zijn rechts opstijgen gewend (ik heb zelf links een kunstarm dus rechts opstappen is voor mij handiger) en lopen op dusdanig lichte hulpen dat je d'r misschien wel probleemloos op weg zou kunnen rijden...

Ik zit op een dik half uurtje met de auto van Arnhem vandaan. Mocht je daar een keer zin in hebben dan ben je van harte welkom.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:40

hej dat lijkt me zeker eenn keer leuk. heb je je ponys daarin zelf beleerd?
ik zal je mn email adres even mailen, kunnen we contact houden