D-pony fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

D-pony fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 08:12

Voordat iedereen over me heen valt.
Ik weet dat het altijd een gok blijft qua hoogte betreft.

Wij hebben een grote E-pony. Paard gefokt maar kliein gebleven.
Deze pony heeft tussen de paarden M gesprongen Z dressuur en ZZ samengesteld gelopen.

Nu kwamen we op het idee om evt voor onze kinderen een leuke D-pony te fokken uit deze merrie.

Wat lijkt jullie de beste kans van slagen te geven? een d-pony of ies kleiners
Welke hengstjes moet ik dan aan denken? graag ook wat namen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

SuSEQ

Re: D-pony fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:32

Qua grootte zou ik bij een D-pony blijven. Het is niet omdat je er een shetlander op zet dat je ergens op 1,30m uitkomt...

Qua type is het vooral de vraag wat je ermee wil doen (kinderpony of een mini dressuur/spring paard) en wat je wil verbeterd zien aan de merrie. Het NRPS heeft wel wat rijpony hengsten die je kunnen aanspreken; eventueel kun je eens bij stoterij Du Bois kijken.

Daarnaast is het de vraag of je kunt wachten tot de pony betrouwbaar geneog is om je kinderen erop te zetten; daar is minstens 4-5 jaar voor nodig. Misschien loont het meer de moeite om een brave gereden pony te kopen dan de gok te wagen met je eigen paard...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:43

Daar de merrie paard gefokt is zou ik dan echt kiezen voor een hele kleine D pony hengst omdat het risico anders te groot is dat hij wel eens opnieuw in de maat kan vallen doordat de moeder eigenlijk de genen heeft van grotere ouders.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:19

Hoe groot is de familie van de merrie?
Je hebt namelijk best kans dat de merrie wel in de paardmaat fokt.

Ik zou als je graag een pony wil fokken een kleine D-pony (of evt grote C) kiezen in de hoop dat je onder de 1.48 blijft.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:32

Maat is niet allesbepalend! Kijk eerst naar de gewenste eigenschappen die je zoekt en daarna pas naar de maat.
Vooral in jullie geval is er veel variatie te verwachten in de maat.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:18

We hadden op een van onze merries van 1.64m Lord Z gezet en daar kwam een D-pony uit, nu 3 en 1.44m, terwijl Lord Z eigenlijk wel groot fokt. De merrie heeft nu weer een klein veulen van Carambole. Dus dat ligt puur aan de merrie, ze is nu drachtig van Quasimodo, het schijnt dat hij wel echt groot doorfokt.

Op mijn grote D-pony, wel ingemeten maar eigenlijk een grote E, paard gefokt, was mijn paard van 1.65m opgesprongen en de nakomeling daarvan is nu 7 en nu 1.51m, daarvoor had ze meetbriefjes van 1.48m, we kunnen haar nog wel in de D maat krijgen, misschien, de merrie hebben we nu weer gedekt, door Carambole, geen idee hoe groot die nakomeling wordt, als het paard wordt is het prima, en als het een D-pony wordt ook, en anders laat ik haar volgend jaar dekken door een super leuke D- hengst die bij www.oldenhoff.nl staat.

Je moet goed in de moederlijnen kijken van de paarden naar de stokmaat. Je kunt ook kijken bij het kwpn welke hengsten gemiddeld verkleinend fokken en als je geen risico wilt nemen kies dan voor een new forest of nrps pony, King kadans of kantjes ronaldo of young winsomes adrian. Zodiak fokte trouwens ook veel pony's.

deniesje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:03

en d pony op zetten of een grote c dat kan ook nog

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:26

Uit ervaring kan ik zeggen dat het niks uitmaakt. Bij ons op stal is een C-pony gezet op een paard gefokte E-pony, maar het veulen, nu 2, is al net zo groot als meoders.

Het is en blijft dus gokken met fokken.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:32

ik zou er een c pony op zetten.
dan heb je lijkt me de grootste kans op een tussen maatje

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 14:06

Kantje's Ronaldo? :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:01

Die is er niet meer, en volgens mij zit er ook niet bijzonder veel nog in het vat aan sperma, bovendien met de hoofdprijs.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:27

Waarom wil je kleiner fokken? Je kan dan toch veel beter een zeer brave berreden pony kopen? Je hebt dan ook geen risico's van het fokgebeuren voor je merrie.

Wij hebben onze D pony 3 jaar geleden laten dekken, door een E pony hengst van 1.54 m en van moederszijde was deze volledig D pony, vaderszijde was 100% Arabisch volbloed. De volle broer van deze hengst is wel D pony gebleven. Al met al voldoende informatie om te kunnen hopen op een D pony. De nakomeling is nu 2 jaar oud maar groter dan moeders, ze zit nu al rond de 1.50 m.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat een kleinere (of grotere) hengst niet veel toevoegt aan de stokmaat. Een paard of pony bereikt uiteindelijk toch de stokmaat die deze zou moeten krijgen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:25

Neonlight schreef:
Die is er niet meer, en volgens mij zit er ook niet bijzonder veel nog in het vat aan sperma, bovendien met de hoofdprijs.

Dit jaar heb ik er nog een veulentje van gefokt dus misschien...?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:19

Dood is erg dood, Carmenn |o . Neonlight heeft gelijk; weinig Ronaldo-rietjes meer beschikbaar, dus dat drijft de prijs omhoog.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:18

Bovendien is blijven fokken met zo'n "oude" hengst stilstaan in de fokkerij. Het is beter te kijken naar goede zonen van hem; ongetwijfeld moet er eentje tussen zitten die even goed is of beter. Elke hengst heeft zijn tijd en plaats, imo...

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:53

gem schreef:
Dood is erg dood, Carmenn |o . Neonlight heeft gelijk; weinig Ronaldo-rietjes meer beschikbaar, dus dat drijft de prijs omhoog.

Toch blijft er nog zoiets als diepvriessperma. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:59

Carmenn_ schreef:
gem schreef:

Toch blijft er nog zoiets als diepvriessperma. :+

Dat stoppen ze na gebruik niet terug in het vat hoor. :+