[H][wb]Hengstenkeuze Farrington Merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mettetje

[H][wb]Hengstenkeuze Farrington Merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:56

Alvast voor komend jaar ben ik op zoek naar een hengst die goed bij mijn merrie past.

Het veulen zal in mijn bezit blijven, een topper kan/wil ik niet fokken, gewoon een braaf gebruikspaard met behoud van karakter van mijn merrie.

Mijn merrie; Vos, 1.63, http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=43404, zeer prettig karakter, dressuur L2, springvermogen. Makkelijke galop en stap. Erg leuk paard om te zien! (natuurlijk :D ). Staat goed op de benen, spijkerharde benen, gezond!

Wat zou ik graag verbetert zien; meer ruimte hoofd-halshouding, behoud galop/stap, verbetering draf, misschien iets hoogebeniger / groter, maar niet te iel / fijn. Ik vind het postuur van mijn merrie mooi. Veulen zou net zo allround moeten zijn als mijn merrie. Kleur maakt niets uit!

Graag hoor ik jullie tips / suggesties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 09-08-09 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:50

Je merrie is best klassiek gefokt (behalve het rijpaardbloed zit er ook nog het nodige Gelderse bloed in via Farrington en Visioen).

Je zou kunnen overwegen om daarop terug te fokken en zo een allround gebruikspaard te fokken. Ik zou eens kijken naar de moderne Gelderse hengsten zoals Alexandro en Vitens, die hebben een goed karakter, kunnen goed bewegen en een leuke sprong maken. Je fokt dan niet snel lomp maar je behoudt wel massa.
Ik heb een rijpaardmerrie uit de stam van Visioen, daar heb ik een ster ruin bij de rijpaardrichting uit gefokt van de Gelderse hengst Parcival, Blits, staat in mijn profiel.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:35

Ik heb eigenlijk helemaal geen verstand van fokken, maar probeer me er wat in te verdiepen vandaar dat ik ook een suggestie geef; Special D misschien?

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:56

Special D zou een goede keuze zijn, ik weet alleen niet goed hoe zijn nafok is. Ook jazz is een optie is mij gezegd door het nuchtere karakter van mijn merrie.

Gelders heb ik niets mee, vind ik te veel naar het basisbloed toe neigen.

Het is moeilijk hoor! Ik hoop nog meer suggesties te krijgen.