Mijn merrie is vorig jaar begin augustus gedekt. Een aantal weken daarna is ze als een gek beginnen schuren. Tijdens de winter was het weer voorbij, en in het voorjaar begon het weer opnieuw. Helaas heeft ze de foetus verworpen.
Mijn dierenarts wist me te melden dat dit wel vaker voorkomt, dat paarden (en volgens haar zijn dit type rassen daar gevoeliger aan dan andere) na hormonale veranderingen plots wel allergisch reageren.
Nu vroeg ik me af wie dit nog meer heeft voorgehad. Betert het iets met de jaren? Of zit ik nu echt met een exceempony?
Het probleem bij dit alles is dat onze weide in een omgeving ligt waar die rotvliegjes wel heel erg veel voorkomen, en ik niet de mogelijkheid heb om haar tijdens de schemeruren op stal te houden. Help zo'n deken echt? Mijn vorige pony had het ook (maar dan wel heel erg, die schuurde zijn hals,schoft,borst en kont tot bloedens toe open) en heeft een 4-tal van die peperdure dekens gesloopt, om van de liters anti-vlieg en anti-schuur maar te zwijgen.
Mijn haffie nu heeft het wel een pak minder, er zijn nergens wondjes of korstjes, maar haar mooie manen ben ik wel volledig kwijt.
Ze is nu wel een heel pak te zwaar, en ik heb horen zeggen dat het wel iets kan minderen als die overtollige kilo's eraf zijn. Klopt dit, of heb ik me valse hoop laten aanpraten?