nieuwe pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flame666

nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:20

hee ik mag een paard/pony! :9 (eindelijk)
welk ras kan ik het beste pakken?
ikzelf dacht aan arabier? welch? new forest?
weet jij nog een leuk en gemakkelijk ras?
of weet je nog een leuke pony?/paard?
eigenlijk vondt ik een d pony het fijnst
als je nog een leuke pony/paard weet!
graag verkeers mak en buitenritten gewend zijn! *D
en zadelmak! enne niet te duur!XD :o

Balou_k

Re: nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:21

Niet zo specifiek naar een ras zoeken, kijk naar meerdere paardjes, en ga meer dan 1 keer kijken, niet te snel willen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:26

Balou_k schreef:
Niet zo specifiek naar een ras zoeken, kijk naar meerdere paardjes, en ga meer dan 1 keer kijken, niet te snel willen.

inderdaad, je moet rustig zoeken, heb geen haast want dan kan je de verkeerde tegenkomen. al duurt het een half jaar... so what? dan wordt je uiteindelijk wel beloond door een erg lief dier! :+:

persoonlijk ben ik gek van new-forest pony's maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf maakt.
of je een D pony wilt of groter/kleiner ligt aan je lichaam zelf ;) ik weet niet hoe lang je bent? maar als je al redelijke lange ouders hebt, met lange benen. dan zal ik eerder een E pony nemen, want het is niet leuk voor het dier, als je hem net een half jaar hebt (en je schiet opeens in de lucht :+ ) dat ie alweer weg naar een ander moet... ;) veel succes :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:29

Ik zou niet specifiek naar een ras zoeken. Maar meer wat je wilt. En wat je ermee wilt doen. Daar moet je op selecteren. En dan kom je vanzelf bij een pony die bij je past. Heb je nu ook les op de manege? Of heb je een verzorgpony? Als je les hebt, kun je aan degene waar je les van hebt vragen wat voor pony hij/zij bij jou vind passen. Succes met het zoeken naar de juiste pony. Je kunt beter lang zoeken en de juiste pony vinden. Dan heel snel een pony kopen waar je na een paar weken alweer vanaf wil.
En als je er 1 hebt gevonden ook even laten keuren door een dierenarts. Laat je het weten als je een pony hebt gevonden die bij je past?

babypink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:32

Gewoon kijken en ineens val je als een blok voor een paardje :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:33

Dat dus niet doen. Gaat 9 van de 10 keer fout.

flame666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:28

klopt! maar eerst moet ik nog lang sparen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:34

Eerst een lijst maken wat je wilt, nu maar ook over een paar jaar voor zover je dat in kunt schatten. Qua rijden, fokgericht.
Uitzoeken welk karakter het best bij je past en op welk niveau dat jij zelf rijd. Soms is het ook belangrijk een bepaalde schofthoogte te nemen of juist uit te sluiten.
Dan ga je kijken welke rassen conform je lijst in aanmerking zouden komen waardoor je gerichter kan gaan zoeken. Hierdoor kun je ook beter beslissen of het betreffende paard dat je ziet een paard kan zijn waaraan jij plezier kunt beleven. Maar let wel ook binnen een bepaald ras zijn grote verschillen qua karakter en temperament dus hou je daar niet te strikt aan.
Succes met de leuke maar moeilijke zoektocht naar voor jou het juiste paard of pony.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:37

haaii
als je een rustig ras en makkelijk ras wilt kun je het beste geen arabier nemen.
en ik zeg ook altijd tegen iederen kijk naar allemaal verschillende paarden/ rassen dan kun je een beetje zien wat jou het beste ligt.
en kijk naar foto's wat jou het meeste aanspreekt.
veel succes met zoeken

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:43

beertje12 schreef:
haaii
als je een rustig ras en makkelijk ras wilt kun je het beste geen arabier nemen.

Dat is echt onzin... Arabs zijn over het algemeen helemaal niet zo druk hoor!!

Pin je niet vast op 1 ras, maar kijk gewoon welk paard bij je past, en wat je doelen er mee zijn.
Neem geen overhaaste beslissingen (ik weet nog dat ik helemaal hyper was toen ik mijn eerste paardje kon kopen en destijds vond ik elk paard geweldig :')) maar ga gewoon bij meerdere paarden kijken. En als je dan je ideale paardje vind, altijd laten keuren door een dierenarts!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:03

Thirsa_ schreef:
beertje12 schreef:
haaii

Dat is echt onzin... Arabs zijn over het algemeen helemaal niet zo druk hoor!!

Pin je niet vast op 1 ras, maar kijk gewoon welk paard bij je past, en wat je doelen er mee zijn.
Neem geen overhaaste beslissingen (ik weet nog dat ik helemaal hyper was toen ik mijn eerste paardje kon kopen en destijds vond ik elk paard geweldig :')) maar ga gewoon bij meerdere paarden kijken. En als je dan je ideale paardje vind, altijd laten keuren door een dierenarts!

arabieren en welshjes zijn niet altijd makkelijk hoor,
maar het licht ook aan de ruiter.
de een is makkelijk de andere moeilijk.

ik zou als ik jou was eerst sparen voordat je geld hebt (zie je andere topics) en er nog eens 500 minimaal bijrekenen voor het keuren,
en je moet ook niet vergeten dat ze 1a2 keer per jaar geent moeten worden (als je wedstrijden rijd vaak 2x), wormenkuur moeten en natuurlijk bekapt of beslagen moeten worden,
en sommige paarden ook naar de tandarts moeten.
verder heb je natuurlijk nog de dingen zoals brokken, hooi, strooisel, en de toebehoren en dan heb je ook nog de lessen die vaak vanaf 15 tot 45 euro per uur zijn en dat elke week is allen voor lessen al 60 tot 180 euro per maand en zit het voor ect. er nog niet eens bij.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:09

Bij aankoop altijd even alles nakijken, dus is de handelaar/particulier betrouwbaar? (tik naam in op internet enz.)
Zoek informatie over het paard waar je intresse in hebt.
Laat altijd een paard/pony keuren door je eigen dierenarts.
Zoek een paard dat bij je past.
En bedenk een paard/pony kost altijd meer als dat je voor ogen hebt. (altijd vele onverwachtse kosten, zoals een zadel dat niet meer past, een deken dat kapot gaat enz.)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:05

Dit past beter bij Rassenpraat Algemeen.
Zodoende een verplaatsing van TAO-->RPA.

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:19

het beste kun je eerst kijken wat je gaat rijden. Zoals
ga je dressuur rijden of springen of veelzijdig. Misschien
ga je wel mennen of der mee crossen. Ga dat maar eerst
uitzoeken en dan kijk je wat voor ras erbij past. ;)
Kijk ook naar het karakter en zie of dat bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:22

niet naar een specifiek ras kijken, echt niet doen. Ben zelf in de fout gegaan met overhaaste keuzes maken, zo erg dat ik mijn paardje weer in de verkoop moet zetten omdat er geen klik is. Ga vooral rustig op zoek, geen overhaaste dingen doen. Het is idd heel belangrijk om je goed te realiseren wat je met je paardje wilt doen: springen? dressuur? SGW? Kortom: Neem de tijd. :)

flame666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:11

nou bij ons in het dorp is een paardrijles met buiten bakken,
en dan doe je springen en dresuur en wedstrijden(hoeft niet)(wedstrijden)
en ik dacht daar naar toe te gaan dan.
ben al vaak wezen kijken bij vriendinnen enzv.
dus ze moet wel beetje kunnen springen en dresuur!

deze vond ik zelf mooi en BIJNA alles is er perfect aan

alleen een beetje ver weg maar dat maakt niet veel uit.
waarom is ze eigenlijk zo goedkoop (vindt ik zelf)zou ze ziek zijn of exeem hebben??
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-08-09 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Advertentie verwijderd, het bespreken van advertenties is niet toegestaan op bokt

flame666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:38

waarom is er geen link?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:23

ff lezen wat er onderaan staat ;-)

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:35

Inderdaad niet te snel je zinnen op een paard zetten.. Kijk eerst wat je wilt doen: dressuur, springen of iets dergelijks en dan kan je daaruit je paardje uitzoeken. Kijk ook goed welke kleur je graag zou willen.. Toen mn zus en ik ons paard kochten, zijn we meerdere keren langs geweest.. Eerst om te kijken wat voor paard het is en daarna een paar keer op het paard gereden.. klikt het, dan zit het goed.

Ook een handige tip: Laat een keuring doen door de VA om te kijken of er niets mankeert aan het paard :)

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:06

Wat de rest al zegt.
Het paard moet gewoon goed uitzien.
Als het paard aan jou eisen voldoet.
En alles kan wat jij wilt & een goed karakter heeft.
Dan heb je een perfect paard.
Zonder specifiek naar een ras te zoekn ;-)

Asha_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:19

Let goed op of hij aan de hand doet wat je wilt. Anders er niet op gaan. Ga niet meteen voor de echte lieverds. Vraag door en vooral, neem mensen mee die verstand van paarden hebben en die objectief kijken! Een paard koop je niet zomaar. En uit ervaring kan ik je zeggen dat het verschrikkelijk is als je je paard weg moet doen waar je zo'n sterke band mee hebt opgebouwd!

En bedenk, een paard heeft je 7 dagen per week nodig. Ook in de winter, ook wanneer je minder zin hebt.

Ik heb ooit een paardenfluisteraar horen zeggen: Als je een paard koopt koop je een probleem, altijd. En ik besef me heel erg dat hij gelijk heeft. Succes