vraag over papieren bij merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snakeman04

vraag over papieren bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:34

Kan een merrie stamboekpapieren hebben als de moeder( volbloed usa) en de vader (conterno) is. Van de moeder hadden ze geen papieren. Zijn dit dan half papieren ofwat? En wat als ik met die merrie fok. Krijg ik dan volle papieren?
Ook over de hengst conterno vind ik niet veel weer. Enkel conterno grande. Weet iemand er meer over?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:07

Heb je bewijs dat dat de vader en moeder zijn? Zo niet moet je waarschijnlijk DNA onderzoek doen om dat te bewijzen.

Conterno is BWP ggk neem ik aan? Dan zou je half papier kunnen krijgen, ik weet niet hoe dat werkt daar. Is Conterno niet dezelfde als Conterno Grande?
Als de moeder geen papier heeft dan krijg je nooit volpapier lijkt me. Fokken zou ik dan niet doen (voor de verkoop). Ik zou iig geen veulen hoeven met onbekende of matige moederlijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:25

ALLE !! USA gefokte en geboren volbloeden worden getatoeeert op hun boven lip!
Dus als de moeder een tatoe nummer heeft op haar bovenlip dan is via die nummer bij de USA Jockey Club de registratie en pedigree te achterhalen (ook haar geschiedenis ivm rennen). Met een kopie van die JC papieren en een kopie van de dekbewijs (of de origineel) kan je bij de Stamboek waar Conterno is ggk, de merrie laten registreren. Let wel als het niet over een veulen gaat dan zullen ze hoogst waarschijnlijk wel DNA vragen om de afstamming te bevestigen.

Indien je de merrie's moeder niet kan identificeren en alleen via DNA haar vader kan vastleggen dan krijgt zij 'half-bloed' papieren, dat wil zeggen met vermelding van vader op papier maar bij moeder staat 'onbekend'.
Als je met deze merrie met 'hb' papieren wilt dekken dan zal het veulen, indien met een KWPN hengst gedekt wordt, alleen B-register papieren krijgen.

Je 'meer-waarde' zal toch op lange termijn zijn als je de volledig papieren van je merrie kan achterhalen.

Conterno die ggk is bij BWP en SBS is NIET hetzelfde als Conterno Grande (grootvader van Conterno en vader van C.G. is Contender): http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=167837
Hij staat wel bij het SBS geregistreert als een 'Holsteiner'.
Zijn ruiter in Europa: Christophe VANDERHASSELT (BEL), op 13/8 Derby in Belgie.
In 2007 stond hij hier: Dekens Erik, Daalstraat 19, 1755 Kester - tel. 054.566.218 of GSM: 0477.257.614

Zijn CV in USA: http://www.usef.org/_IFrames/pointsAwar ... points=npb