brokkelige hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ivoloveyou

brokkelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 22:43

mijn fjord heeft brokkelige hoeven.
hij heeft wel goede ijzers ervoor maar soms brokkelt het nog wel.
ik smeer er ook al hoefolie op voor sterke hoeven maar het helpt niet echt heel erg goed.

hebben jullie misschien tips voor brokkelige hoeven.?

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:31

smeren aan de buitenkant helpt niet. Mijn ervaring is, dat het juist erger wordt.
Maak in de wei een modderpoel bij de waterbak zodat de hoeven in ieder geval niet uitdrogen. Verder voor een droge stal zorgen en de wittelijn dagelijks controleren.
Kijk ook eens naar het voer. Zitten er voldoende mineralen en vitaminen in?
Ook wil het wel helpen om juist geen ijzers onder te doen. De doorbloeding van de hoef wordt dan nl beter

mdh

Re: brokkelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:43

Mijn paard had ook korte hoeven die bijna niet groeide, hij liep hierdoor heel gevoelig/op eieren. Ik kreeg van de hoefsmid de tip om healty hoof te gaan gebruiken. Dit is een supplement van het merk mustad. Je ziet na 3 weken al resultaat. Bij mijn paard was dit ook het geval, ze werden langzaam aan harder en nu zien ze er prima uit.

Eerste periode gaf ik de aanbevolen hoeveelheid, en nu is het 1 onderhouds-schepje per dag. De kosten van zo'n pot is 40 euro.

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:36

Mijn fjord had daar ook erg last van, nu met hoefijzers gaat het een stuk beter. Ik maak de hoeven elke dag nat en smeer ze daarna in met manenvet (van de hoefsmid), werkt echt super! En biotine over het voer doen.
Succes ermee :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:46

Ik smeer voor de ene merrie manenvet op de hoeven en kroonrand (met name bovenaan, want daar stimuleer je hoefgroei, niet onderaan de hoef). Verder is mijn ervaring dat: Heeft je fjord echt ijzers nodig?? Zo nee, ga lekker blootvloets. Ze moeten dan even een paar maanden wennen op het harde, maar daarna hebben ze ineens veel betere hoeven (mits ze in droge periodes ook voldoende vocht zien), omdat de hoefgroei lager is dan het tempo waarin bekapt en beslagen wordt en zonder ijzers is de doorbloeding van de hoef beter.

Maar..ook fjorden gezien waar de hoeven dusdanig langzaam groeiden dat een ijzer eigenlijk wel gewenst is. Hierbij is het echter zo belangrijk dat je een kundige smid hebt die het paard zo netjes en ruim op het ijzer zet, dat ze gerust ook een paar weken langer er op kunnen staan, zodat de hoef voldoende kan bijgroeien en de hoeven niet gaan brokkelen van de vele nieuwe nagelgaten dicht op elkaar.

ivoloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 20:18

jaa mijn fjord heeft egt ijzers nodig.
hij had ze een periode niet en toen werd het veel erger.
\

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:40

ik her ken het probleem bij Githa, de hoeven worden nu ingevet en ingeölied en zo, en biotine is maar juist gestart, dus dat kan nog niet veel opbrengen

tot ze op de weide liep heeft ze vooraan een jaartje ijzers opgekregen aangezien z eop stal op de wasplaats en in stal zich soms druk durfde maken en met haar voorste voeten ging schrapen, dus de hoeven sleten ongelijk af, tot ze ingereden werd was dat geen echt probleem, maar dan zijn er ijzers ondergegaan
in mei is ze naar een weide verhuisd en dan ging ze schuiven met de ijzers onder, du sijzers af, maar de smid heeft haar toen veel te kort gekapt, het deed haar pijn het bekappen zelf -:(- en een beetje later (klein dagje) stond ze pokkemank, ze heeft dan uiteindelijk ook nog een hoefzweer opgelopen omdat haar zool te gevoelig stond, en nu staan haar voetjes redelijk, wel wat vooraan afgebrokkeld, achteraan super en voor de rest zijn ze droog
(ik hoop dat haar miserie binnenkort definitief over is)

nu is het nog de verzorgfjord die ook op de weide staat die miserie heeft met haar voetjes, zij is 1 jaar maar heeft toen ze toekwam al last van een bokvoetje rechtsvoor, ze is hiervoor door diezelfde smid aangepast een beetje bekapt in de hoop dat ze anders zou gaan staan tijdens het grazen, nu doet ze dit niet, maar ik kan haar toch niet opsluiten terwijl de andere buiten loopt he, nu staat dat bokvoetje te kort denk ik, mag de DA eerst komen om te checken en dan een nieuwe goede smid zoeken die haar kan helpen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:21