Ik hoop echt dat ik hier goed sta, anders verplaatsen aub.
In september gaat mijn friese merrietje voor de veulenkeuring. Wordt voor mij de eerste keer, wie heeft wat tips voor mij zoals bv moet ik nu al gaan trainen met haar. Bedoel daar mee het naast haar moeder lopen, samen rennen enz. Zo ja hoe pak ik dat aan? Ze is nu 2 maanden en volgende maand dus 3 maanden, ze is wel gewend aan halstertje ,loopt ook braaf mee aan het halstertouw, geeft netjes hoefjes enz. Maar echt ik vraag me af moet je voor zon keuring iets speciaals doen?
Straks tijdens de keuring moet ze aan de hand van de moeder getoond worden, dus los, nou wordt nog wat ze rent nu al alle kanten op, vandaar dus maar het halstertouw getraind (deugniet) Ze gaat dus voor opname stamboek, premiekeuring en ja wie weet kampioen van de keuring (hoop hoop)
Tips zijn echt welkom, en vooral over of ik nu wel of niet moet oefenen of het gewoon op me af moet laten komen. Zenuwachtig hier, heb dit nog nooit meegemaakt en weet echt neit wat ik moet verwachten.
gomir
Geplaatst: 05-08-09 22:37
Ik denk dat je op BKR misschien meer reacties krijgt, daar zitten wat meer Friezenliefhebbers.
Zal ik het topic voor je verplaatsen? (Het mag ook hier blijven staan als je dat liever wilt.)
Je moet er eerst aan de hand voorstellen, tenm bij t kwpn (netjes en mooi stilstaan) en daarna mag ze lekker los lopen. Hebben jullie een bak? Zodat je eens kan oefenen met een zweepje of rammelflesje. T is de bedoeling dat ze netjes ontspannen loopt maar niet suf ofzo. Zou je niet te druk maken. Ik vond het ook allemaal erg spannend en alles is goed gegaan.
ps die van mij vloog ook alle kanten op maar bleef in de ring toch wel bij mams.
In de ring blijven ze vaak wel bij mama, het terrein is vreemd, allemaal vreemde paarden etc. Er zijn natuurlijk uitzonderingen...
friesiszwart
Geplaatst: 06-08-09 07:51
Je hoeft het veulen niet echt voor te bereiden op de keuring. Zoals je aangeeft het veulen wordt los getoont en ja dan een rondje stappen en daarna een wat grotere ronde draven. Wel is het belangrijk het hoofd (oren en kaak) te scheren sommigen scheren het hele veulen maar dat is niet noodzakelijk. Succes heb je nog meer vragen pb mij maar.
kaatjemuts
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland
Geplaatst: 06-08-09 07:54
je moet bij de friese paarden keuring idd eerst het veulen aan de hand/touw voorstellen aan de jury. Daarna laten ze m los. Als je een goede voorbrenger en opjager hebt, dan houden die het veulen wel bij de merrie. Als t je 1e keer is, zou ik niet zelf voorbrengen, maar het laten doen door een prof. Het is idd wel ff goed om eerst wat te oefenen met lopen, maar t is niet een noodzaak... goed toiletteren van het veulen en de merrie wel!!