[EH][KWPN] v. Havidoff x O.Mozart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

[EH][KWPN] v. Havidoff x O.Mozart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:58

Over mogelijk een paar jaar zouden wij een veulentje willen fokken uit onze merrie, ik zou graag jullie mening willen weten over exterieur en hengstenkeuze.

Wimbledon van de Rheehoeve:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stamboek: KWPN.
Afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=118750.
Predikaten: Geen, als 3-jarige naar de keuring geweest en net geen ster geworden (op 't randje), te jeugdig. Nog niet weer geprobeerd, ben ik wel van plan.
Kleur: Donkerbruin.
Stokmaat: 1.64.
Geb. Datum: 05 mei 2003.
Veulens: Johnson 2007, Florencio 2008.

Verbeterpunten:
- Merrie mag groter wat betreft stokmaat, echter zijn de veulens wel aan de maat.
In principe dus geen extreem punt.
- Gangen.
Mag meer schwung en knie-actie heb ik het idee.
Ik heb haar nog niet zo lang en kan er nog niet helemaal 100% aan rijden, wanneer dit beter lukt (lees: als ik er meer uit krijg) zal ik proberen een bewegingsfilmpje te regelen.
De rest is aan jullie?

Bloed toevoegen lijkt geen probleem, merrie is braaf en haar veulens ook.
Fokrichting: dressuur.
Tsja, wat nog meer?
Wat vinden jullie verbeterpunten?
Een goed paard kent geen kleur, maar donkerbruin of zwart is toch wel heel erg mooi...
Gribaldi, Westenwind, Voice, Ferro, OO Seven, Totilas :+ , San Remo, Negro, allemaal hengsten die ik mooi vind (en nog veel meer), maar het mooie van de hengst is niet waar het allemaal om draait.. Het gaat om de combinatie.
Iemand een idee?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:26

Kriebels een o mozart :=

Totilas dekt niet hé dat weet je ;)

Je vindt Gribaldi en Ferro bloed interessant. Dan zou ik eens kijken naar Bodyguard. :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:28

Sammie schreef:
Kriebels een o mozart :=

Totilas dekt niet hé dat weet je ;)

Je vindt Gribaldi en Ferro bloed interessant. Dan zou ik eens kijken naar Bodyguard. :)

Wat is er met O.Mozart?

Er staat niet voor niets een smiley bij Totilas. ;)
Erg jammer dat hij niet dekt, maar dan nog, ik weet niet of hij aansluit op mijn merrie.
De hengsten die ik onderaan heb neergezet zijn hengsten die ik leuk vind, maar zijn ze ook leuk voor mijn merrie?
Ik ben niet ervaren genoeg om dat te beoordelen.

Bodyguard heb ik gezien, ik vind hem mooi, maar sluit hij aan op mijn merrie?
Waarom Bodyguard, wat heeft hij wat bij mijn merrie past?
Graag veel onderbouwing.. :j

Edit: Typo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:20

Ooseven combineert heel goed met Havidoff bloed. Is zeker een overweging lijkt mij.

Zie www.ooseven.nl

petraaken

Re: [EH][KWPN] v. Havidoff x O.Mozart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:41

maar gaat ze dan niet teveel verfijnen qua beenwerk met al dat Trakhenerbloed erin? Ik vind Oo seven vaak erg fijn beenwerk te geven.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:11

Daar ben ik juist met Ooseven helemaal niet bang voor hoor, zeker niet in combi met Havidoff.
Die combi geeft zulke fijne paarden met heel veel werklust.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:48

Haar achterhand + achterbeengebruik is een pluspunt, maar ze moet meer knie-actie hebben.
Geeft OO-Seven dat door?

Ook vind ik overigens dat ze wel wat hoogbeniger mag. :j
Ze heeft namelijk een beetje van die Teckel (? Zo'n klein hondje) beentjes. :D _O-

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:51

Waarvoor ga je fokken? Om het veulen zelf te houden?
Als je het veulen weer zult willen verkopen gaat dat erg slecht hoor met een moeder zonder predikaten.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:54

Tooske schreef:
Waarvoor ga je fokken? Om het veulen zelf te houden?
Als je het veulen weer zult willen verkopen gaat dat erg slecht hoor met een moeder zonder predikaten.

Verkoop ja.
Zoals in de startpost staat was ze wel sterwaardig maar nog te jeugdig, en zou ze hem nu wel halen. :)
Sportpredikaat gaan we proberen, maar nee, die krijg je niet in 2 weken.
Vreemd dat de mensen waar we haar van gekocht hebben er al twee veulens mee gefokt hebben, en er ook belangstelling is naar die veulens, terwijl de moeder geen predikaten heeft. :)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:00

Ik zou eigenlijk een wat groffere hengst op haar doen, aangezien ik niet vind dat ze erg veel maat heeft, en een hengst met hoge benen. ;)

Misschien is Spielberg in dit geval wel wat?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 16:16

In de hoge benen ga ik met je mee, maar een groffer paard.... Ze is van zichzelf ook niet erg smal.
Zoals duidelijk in de startpost staat is haar maat geen probleem in de nafok, haar veulens van Johnson en Florencio zijn erg groot, expres een enorme hengst hoeft dus niet.
Spielberg vind ik wel heel mooi, maar ik weet niet wat die er nou echt aan verbeterd..
Wat is nu gewild? Zijn groffe paarden gewild?
Wat het bij mij is, ik vind erg veel hengsten mooi, en veel hengsten lijken vanuit mijn (niet zo heel ervaren) oogpunt mooi aan te sluiten, maar waar moet ik nou voor kiezen?
Hoogstwaarschijnlijk wordt het veulen voor de verkoop (en wij zijn ook nog niet van plan dit volgend jaar te doen, eerst de sport in is de bedoeling), dan moet je toch een beetje opletten wat er gewild is, toch?
Ik ben gewoon nog niet zo ervaren met fokken en alles, vat mijn reacties daarom ook niet afkrakend op, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar achterliggende gedachtes achter de hengsten die jullie zeggen.

Wat betreft hoogbenigheid, wat denken jullie van Sir Oldenburg?
De mensen waar we haar van hebben gekocht hadden nog 2 hengsten voor haar op het oog als ze zou blijven (maar dat is dus niet gebeurd, wij hebben haar gekocht), dat waren Kasparow (www.kasparow.com, erg toevallig, die hadden wij ook op het oog voor onze NRPS merrie) en Sir Oldenburg.
Kasparow twijfel ik over, ik vind hem fantastisch, maar hij is niet KWPN ggk.

Nicolien84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:14

Hoeft niet meteen een probleem te zijn, dat hij niet goedgekeurd is voor kwpn. Het veulen kan er wel geregistreerd worden, maar dan van een buitenlandse hengst. Zijn wel iets meer kosten aan verbonden.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:26

Register A zal het dan worden?
Stel het veulen is wel voor de verkoop, heeft dat dan geen negatieve invloed?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:19

Puissance schreef:

Nee hoor dat heeft absoluut geen negatieve invloed. :)

Wij hebben dit jaar zelf een veulen van Spielberg wat er allemaal aan verbeter is is de maat ( in joun geval niet nodig dus ), hoog op de benen, een súper karakter, een geweldig mooi hoofd. ;)
Daarbij is het een groot veulen, maar toch niet lomp op zo te zien. :)
Daarbij heeft het veulen ook enorme knie actie, terwijl de moeder juist alleen zweefgang heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:34

Larissa3 schreef:
Puissance schreef:

Nee hoor dat heeft absoluut geen negatieve invloed. :)

Dat ligt er maar net aan...

Veulens in deze tijd verkopen is niet makkelijk en zelden met (flinke) winst. En kan er ook kniesorig gedaan worden zoals iets met predikaten, afstamming of een aantrekkelijke vader.

Puissance schreef:
Wat is .... Typo.
Kom ik nog op terug

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:53

Sammie schreef:
Puissance schreef:
Wat is .... Typo.
Kom ik nog op terug

Wat is er met O.Mozart? Daar had je het namelijk in je eerste bericht in dit topic over.
Beetje stom om me eerst nieuwsgierig te maken, en dan niets meer te zeggen.
Niemand in mijn omgeving kent die hengst überhaupt al, dus ben benieuwd wat voor draak dat dan zou moeten zijn.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:54

Zeker zeker, maar Spielberg is toch zeer zeker een geweldige hengst, dus ik denk dat het in zijn geval vrij weinig uit maakt. :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:59

Oh, O.Mozart is dus een niet zo leuke hengst? :=
Wimpie is verschrikkelijk braaf en betrouwbaar, evenals haar veulens van Johnson (waar Jazz achter zit) en Florencio.
Ik denk niet dat dat zo'n groot punt moet zijn.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:26

Ik vond O'Mozart altijd een hele mooie hengst. Hij werd toendertijd gereden door Rien vd Schaft. Was voor die tijd een echte dressuurhengst. Ik heb hem gezien op de hengstenkeuring van 1984. Hij is in 1985 geexporteerd naar de USA.

ziez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:45

ik zou kiezen voor een hengst met een meer bergop gebouwd postuur. havidoff combineert ook mooi met United (zie kampioen overijssel)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:36

flyfly schreef:
Ik vond O'Mozart altijd een hele mooie hengst. Hij werd toendertijd gereden door Rien vd Schaft. Was voor die tijd een echte dressuurhengst. Ik heb hem gezien op de hengstenkeuring van 1984. Hij is in 1985 geexporteerd naar de USA.

Mozart was zijn tijd ver vooruit en stond op een stoeterij die toen (er werd nog natuurlijk gedekt) erg hoogdrempelig was voor de doorsnee (toen meestal boeren-) fokker. Smilda heeft er een paar hele beste uit gefokt uit de stam van Samber. Maar hij dekte zo weinig dat het, geen nut had om hem hier te houden toen er uit Amerika interesse kwam voor hem, zowel als fokhengst als sportpaard heeft hij het daar nog heel goed gedaan.
Mijn Uckye haar grootmoeder was een dochter van hem en ik heb zelden zon mooie en vooral ook voor die tijd moderne grote langgelijnde merrie op stal gehad.
Dus zoals Sammie doet, insinueren dat het een slechte hengst is zonder dat je de werkelijkheid kent is nogal dom.

Ik denk dat de maat die de merrie doorgeeft grotendeels bij hem vandaan komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:04

Bullshit... er wordt hier gesuggereerd dat ík suggereer dat ik het een slechte hengst vind... Dát is pas dom.. als ik zeg dat ik op mijn post terug kom (met meer uitleg) lijkt mij HEEL verstandig om dát af te wachten ipv te gaan speculeren wat ik wel of niet bedoel. En dat was dus niet dat het een draak, klöte of kütknol was... Punt...

Ik heb meer te doen, heb nog geen tijd voor gehad om hier voor te gaan zitten. Heb gezegd dat ik er op terug zou komen.... niet gaan lopen speculeren wat ik wel of niet bedoel.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:08

In plaats van elkaar gaan aanvallen had je ook kunnen vertellen wat er aan O.Mozart mankeert..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:15

Zoals ik al zei kom ik daar op terug (op m'n hele eerste post zelfs in dit topic)! Daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Derde keer dat ik dat zeg. Zal het ook nog voor een vierde keer zeggen! Ik wil er (graag zelfs) op terug komen, maar ivm tijd gaat dat nu niet. En nogmaals... heeft niks met mankeren, kütkarakters of wat dan ook te maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:28

Je insinueert iets, wat dat zeg ik niet. Dus het is beter om of niets te zeggen of uit te leggen wat je bedoelt.