toiletteren AV merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

toiletteren AV merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:45

Hallo bokkers,

Sinds iets langer dan een jaar heb ik een arabische merrie. Natuurlijk groeien haar haren, denk aan manen, voorpluk, staart en sokken. op internet heb ik meerdere malen gezocht wat het mooiste 'model' bij een AV merrie is. Jammer genoeg kan ik alleen maar uitleg vinden over AV hengsten voor op shows.

Wie kan mij helpen? Foto's als voorbeeld zou erg handig zijn.

Alvast bedankt,

Emme

Re: toiletteren AV merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:37

Wat ben je dan met haar van plan? Zoek je een scheer"patroon"? Manen, voorpluk, staart & sokken zie ik eerlijkgezegd liever naturel (behalve dan een stukje wegscheren achter de oren). Begrijp niet goed waar je naar op zoek bent!

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:46

Nee niet écht een patroon op haar lichaam, want daar komt geen scheermes overheen. Maar meer wat er met de van de haren word gedaan, manen, staart, voorpluk en sokken.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:45

Op de site van Arabian Fantasie staat een handige 'uitleg' over hoe je een paard kan toiletteren voor een show, of bedoel je dat niet? (www.arabianfantasie.nl)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:06

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:54

ik zeg altijd maar zo: manen en staart: AFBLIJVEN! ;-) Die zijn bij een arab heilig!

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:42

Bij arabieren kan je de uitstekende pluimharen bij de oren wegknippen. Pas hier erg mee op : gebruik een schaar met botte punten. Je plooit het oor dicht, en het haar dat er dan nog uitsteekt, knip je af. Vetlokken (alhoewel, de meeste arabieren hebben geen echte grote vetlokken) kan je iets wegscheren. Voor het overige worden de manen lang gelaten en de staart in een punt. Er wordt met andere woorden niet geknipt aan een staart of manen; noch aan de maantop. Bovenaan, aan de nek, wordt soms voor shows een stukje van ca. 10 cm weggeschoren, daar waar het halster ligt en iets verder. Dit doet men om de hals mooier te laten uitkomen. Eenmaal dat dit weggeschoren is, dient dit echter steeds herhaald te worden. Als men besluit de haren terug te laten groeien, moet je weten dat er een periode is dat je paard als een punker door het leven zal gaan.

Enne : een hengst wordt bij arabieren op net dezelfde wijze voor shows getoilleteerd als een merrie !

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:51

Als de manen van mijn merrie té lang worden, dan knip ik ze gewoon een stukje af. Staart blijf ik vanaf. Ik heb wel een stukje weggeschoren achter de oren.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 15:18

Ambrasoft schreef:
Als de manen van mijn merrie té lang worden, dan knip ik ze gewoon een stukje af. Staart blijf ik vanaf. Ik heb wel een stukje weggeschoren achter de oren.

De manen van een arabier kunnen nooit te lang worden! ;) Dooie puntjes knip ik wel bij.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:06

Hier hebben ze allen zolang mogelijke manen,de staart houd ik op een nette lengte,maar knip ze niet zomaar af!
Achter de oren waar halster ligt is bij de merries een 8cm afgeschoren en bij farid(hengst )een 15cm

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:59

yildiz schreef:
Ambrasoft schreef:

De manen van een arabier kunnen nooit te lang worden! ;) Dooie puntjes knip ik wel bij.

Ja, dat bedoel ik ook. :)

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:05

Manen blijf ik ook vanaf, behalve dat ik ook een stuk achter de oren heb weggeschoren. Staart knip ik wel regelmatig bij, want het sleept anders echt over de grond. Wel mooi, maar dan gaat ze erop staan en wordt haar staart alleen maar dunner. Dus dat houdt ik netjes bij. Verder hoef ik niet veel te doen. Ideaal, want ik zie regelmatig mijn stalgenootjes de manen trekken, benen opscheren etc etc. Lijkt me echt een gedoe, ben ik veels te lui voor ;).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:29

Ikzelf knip wel de haren wat uit de oren steken, maar meer echt niet.

de mannen en de voorlok lekker van afblijven en wel het stukje achter de oren wegknippen om zo de hals goed uit te laten komen en de staart niet te lang laten, anders wordt ie dunner en dunner doordat ie ergens achter blijft hangen.

En voor de rest lekker puur natuur en goed poetsen.