@Zephz... niet dat ik een expert hierin ben... (weet Google heel goed te gebruiken ) maar is er nog iets wat je niet begrijpt uit dat topic waar ik naar verwees? Misschien kan ik (of een andere Bokker) nog e.e.a. verduidelijken.
Ik heb eruit begrepen dat goedegekeurde hengsten in een ander stamboek dan KWPN (buitenlands), of KWPN, in Register A opgenomen worden.....niet goedgekeurde hengsten komen in Register B
Puera
Geplaatst: 05-08-09 11:06
Zo ben je een heel eind in de goede richting.
Voor jouw paard betekend het dat de vader goedgekeurd is bij een KWPN-erkend stamboek.
Het verschil tussen register A en B vond ik ook nog via Google uit het Stamboekreglement van het KWPN.
Wil je een stamboekpapier bij het paard (zgn. geel papier), kun je hier lezen aan welke eisen het paard moet voldoen. Sommige hengsten hebben (gedeeltelijke) ontheffing daarvoor.
De nakomeling van een warmbloed ggk hengst in uit een EU-erkend WB stamboek die NIET erkend is door de KWPN komt in het B-Register te staan!
De nakomeling van een niet ggk hengst uit een EU-erkend WB stamboek NIET erkend door KWPN komt in de Hulp-register te staan. De nakomeling van een niet ggk KWPN hengst komt in de B-Register te staan.
Van Hulp-register kan je naar B-Register gaan, maar van B-Register kan je NOOIT naar A-Register gaan.
Paarden opgenomen in register A zijn dus 'beter' dan die in register B?
Puera
Geplaatst: 06-08-09 12:26
Beter is een heel breed begrip... hoe bedoel je dat?
Een B Register-paard kan kwalitatief gezien veel beter zijn dan een A Register-paard. Bijvoorbeeld qua exterieur of qua prestatie.
Maar vanuit het KWPN gezien, denk ik dat een Register A meer voldoet aan de registratie-eisen dan een Register B.
@ Peterina: in mijn eerste post hier link ik naar eenzelfde topic. Daarin wordt aangehaald dat het wel mogelijk is om van Register B naar Register A te gaan... of begrijp ik 't verkeerd?
Peterina
Geplaatst: 06-08-09 12:34
Van B tot A te gaan: heel moeilijk, kost een pak geld. Praktische voorbeeld: er wordt (per ongeluk) met een jonge nog niet gekeurde KWPN! hengst met A-papieren 'gedekt' op een KWPN! geregistreerde A-register merrie ... veulen heeft recht op B-register papieren. Na 1 of 2 jaar wordt jonge vader alsnog ggk bij de KWPN. Eigenaar van B-register veulen kan aanvraag doen om deze 'over te zetten' naar A-register ... administratie kosten, DNA onderzoek (hengst, moeder, veulen), kosten nieuwe passport/papieren, enz enz ... ik denk dat je niet met 500 euro toekomt!! EN het is in het verleden ALLEEN gebeurt bij hengsten met A-register x merries met A-register.
Puera
Geplaatst: 06-08-09 13:24
Duidelijke uitleg, bedankt.
Dat 't een kostbare zaak is, was wel te verwachten.