Cob hengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Cob hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:08

Volgend jaar is het als het goed is zover, dan kan de dan 4-jarige merrie gedekt worden.
Zij zelf is een Gwenllan Brynle x Ceres Lord Thomas.
Ik vind haar zelf wat langgelijnd. Op zoch wel mooi maar dit zien ze niet graag volgens mij.
Daarnaast is ze klein (nu 1.43), zou er dus wat meer maat in willen fokken.
Iets korter in de hals mag ook wel.
Een fijner hoofd zou ik ook graag willen zien. Zo min mogelijk wit op het hoofd (vererven) want dat zit bij deze merrie in de lijn en dat vind ik niet mooi. Qua beweging zit het wel goed.

Afbeelding
Afbeelding

Kom maar op met suggesties!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:23

Ik vind het type van je pony nog niet zo verkeerd. Als je die er eens strak opzet doet ze op de keuringen goed mee. Weet niet of er hier in Nederland passende goede hengsten zijn. Misschien volgend jaar de zwarte van Berry en anders moet je eens gaan kijken bij onze zuiderburen. Diplomat of de hengst van Kurt.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:18

Dankje, ik zat zelf ook al in Duitsland en België te kijken. Maar ik ken ook lang alle hengsten in NL niet dus vandaar dat ik hier suggesties vraag :) Wie is trouwens de hengt van Kurt?

Hier trouwens nog een foto van stand zijkant.
Zie dat die 2e foto een beetje oeleboelig is. Hier lijkjen de lendenen wat uit te steken maar dat is niet zo.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LadyF op 04-08-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:19

Hoi,

Ik denk dat je merrie nog wel wat zal uitzwaren (en dus minder langgelijnd zal lijken) en ook wat zal groeien; ze is tenslotte pas 4. Mijn pony leek ook pas op een echte Cob toen ze een jaar of 7 was - al is zij ook nu nog vrij luxe. Volgens de fokker komt dit van grootmoeders kant; Tydi Pride (jaja!) gaf nl. vrij fijne veulens.
Waarom wil je trouwens een pony fokken die korter is in haar hals? Zo'n hele korte, dikke Cob-hals is nl. niet makkelijk met rijden, lijkt mij.

Wil je je merrie natuurlijk laten dekken of is insemineren ook goed? In dat laatste geval (of sowieso, als je het niet erg vindt om ver te moeten reizen) kun je misschien ook eens kijken naar Duitse hengsten. Binnen Nederland ken ik weinig hengsten die compact - en dus niet langgelijnd - zijn; de meeste vind ik nl .erg lang en week in de rug (maar ik ken niet zoveel hengsten, dus andere Bokkers zullen vast een heleboel namen kunnen noemen).
Compact, stevig en niet te hoog op de benen hengsten vind ik Aladin, maar die is, denk ik, te klein naar jouw smaak. Sparkling Boy heeft wel veel body en een mooi type, maar is naar mijn mening te week in zijn rug, en komt ook iets te kort in zijn gangen.
Misschien is Everest Gwron iets?

Wil je trouwens een hengst met bloedlijnen die aansluiten bij je merrie, of heb je er liever een met geheel ander bloed?

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:29

Bedankt Veerenashley. Ze is nu nog maar 3 he :)
Qua inseminatie of natuurlijk maakt het mij niet uit. Misschien moet ik eens in Haarlo gaan kijken.
Sparkling boy valt al af die vind ik en inderdaad wat week in de rug en een enorm lange hals op zitten.

Haar grootmoeder Gwenllan Sali vind ik zelf een pracht van een pony. Voor de rest maakt het me qua bloedlijnen weinig uit. Heb lieven een hengst die goed bij de merrie pas.

Hier trouwens bloedlijnen:
http://www.allbreedpedigree.com/ymaros+samira

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:48

Oooh, pas 3! Dan denk ik dat je je echt geen zorgen hoeft te maken over de fijnheid van je merrie.
Ik zou trouwens wel zoeken naar een hengst met een goed (wat rechter) achterbeen, want je merrie lijkt een beetje sabelbenig (maar misschien komt dat door de foto's).

LadyF

Re: Cob hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:50

Ja ik zal proberen snel even goede foto's te maken.
Dit zijn niet zulke goede foto's

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:36

LadyF schreef:
Dankje, ik zat zelf ook al in Duitsland en België te kijken. Maar ik ken ook lang alle hengsten in NL niet dus vandaar dat ik hier suggesties vraag :) Wie is trouwens de hengt van Kurt?

De hengst van Kurt (Van Kerschaever) is Northleach Jack Daniels. Je kan hem zien op zijn site http://www.ringstud.be

Mijn hengst (Sublime Sponte) moet ik waarschijnlijk niet meer voorstellen. Die heb je hier te pas (en te onpas) wel al eens zien passeren op bokt. Hij heeft in elk geval maat, bot (wat dat kan - vind ik - je merrie ook wel wat gebruiken) en geeft een mooi hoofdje door. Ook heeft hij een prima karakter, wat ik persoonlijk toch ook heel belangrijk vind.

Monumental Sir Lancelot van Etienne De Sutter (rodestud) is ook een wat grotere hengst, die mijns inzien wel bij haar zou passen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:24

inderdaad ik bedoelde Jack Daniels. Hele mooie hengst met interesante bloedlijnen die ook weet wat bewegen is. Ik snap niet waarom je een kortere beknopte pony wilt fokken. Een pony en ook een Cob moet volgens de rasbeschrijving volgens mij langgelijnd zijn. Ik vind jouw merrie echt niet te lang.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 00:40

Nou, misschien moet ik het anders zeggen, langere benen? Ze heeft qua verhouding van die korte pootjes vind ik (Ja of dus een lang lichaam). Misschien lijkt het op de foto's niet zo maar in het echt heeft ze echt van die korte pootjes.
Jack Daniels is leuk, alleen al behoorlijk op leeftijd. Hij dekt dus nog wel?

Misschien doe ik haar naar de keuring in Houten. Gewoon voor de ervaring. Kunnen jullie haar zien voor diegene die gaat :)

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:57

ik denk persoonlijk dat je een hengst met massa en bot nodig heb zeker gezien hoe de merrie gefokt is, ook zou ik rug lengte in de gaten houden. een wat kortere hengst met veel breedte en diepte lijkt mij het geschikste voor jou merrie.
vind de merrie mooi in verhouding mooi langgelijnd maar zou nooit met een hengst fokken met veel lengte door het lijf.
helaas zou ik eigenlijk maar erg weinig hengsten weten hiervoor .

Cobtain Aladin -puur op type, kort , breed , cobbie

GWENLLAN SIENCYN - heeft ook type wat zij nodig lijkt te hebben , kwa bloedvoering heb je dan ook mooie aansluiting , maar of je dan de massa er op hou..(ivm erg veel dessert bloed)

Armanis diplomat- half broer van hierboven dus zelfde verhaal alleen hier zit meer bot/behang achter maar ook weer meer wit dat moet je liggen.

of storhaugs gwilym - type beweging, massa en bot , maar ja wel wit.. (komt mischien naar Ned. :x )
(foto als 2 jarige ) http://www.welshcob.no/foto/hest/gwilym/gwilym_h1.jpg

verder zou ik als je wat meer type en masse wil zou ik er geen 1 weten, hou je van wat fijnere cobs zijn er meer opties , maar zou ruglengte erg in de gaten houden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:42

cuneracobs schreef:
of storhaugs gwilym - type beweging, massa en bot , maar ja wel wit.. (komt mischien naar Ned. :x )
(foto als 2 jarige ) http://www.welshcob.no/foto/hest/gwilym/gwilym_h1.jpg

Kun je hier iets meer over vertellen? Ik vind dit nl. een supergave hengst lijken!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:54

Dankje Berry, inderdaad de lengte wilde ik al in de gaten houden.
Ennuh, ben jij zelf van plan om gwilym naar NL te halen??? :)
Inderdaad voor mij veel te veel wit dit vind ik persoonlijk echt niet mooi...

Hoe zit het trouwens met de licentie, als de hengst een Belgische deklicentie heeft krijg ik er dan wel gewoon Nederlands papier bij?

dion1anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:36

Hoi je kunt zeker daar een nl papier bij aanvragen denk zelfs dat je bij Jack Daniels een Engels papier kunt krijgen(das nog beter)Mijn merrie's gaan er volgend jaar ook naar toe!Mooie hengst met heel veel beweging en ras uitstraling.Ben hem al weesten bekijken(Kurt woont op 15min van ons) Hij zei dat de merrie's die Jack dit jaar heeft gedekt allemaal vol zijn!

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:41

[quote="cuneracobs"] , maar of je dan de massa er op hou..(ivm erg veel dessert bloed)

[quote]

Even OT, maar bedoel je nu dat cobs met veel dessert-bloed (en dan denk ik dat je Derwen Desert Express bedoelt) problemen hebben met het behouden van massa ?
Mijn 2-jarige merrie heeft 3x D. Desert Express als overgrootvader en we moeten haar al de hele zomer heel kort houden, want als we haar in de volle wei zouden zetten ontploft ze. Ze komt net als haar moeder (ook een Desert-kleindochter) in gewicht bij vanaf dat ze nog maar naar eten kijkt.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:26

Maar massa heeft toch niets met dikheid te maken?
Ik zou zeggen dat massa te maken heeft met het algeheel voorkomen. Dat er dus zonder teveel eten al een hele pony staat.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:51

1-0 voor LadyF!!!!!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:36

heeft inderdaad niks met voer opnemen te maken,

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 16:35

Helaas ben ik vaak alleen bij de paarden dus niemand kon de merrie vasthouden. Heb haar maar aan de muur gezet.
Natuurlijk geen spectaculaire fotos maar zo krijg je wel iets een beeld van haar.
Afbeelding

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:26

Hoi,

Ik zou ook zoeken naar een hengst die wat extra front en een wat meer gebogen hals doorgeeft; die van je merrie is nl. vrij recht - al zal ze natuurlijk vanwege haar leeftijd ook gewoon nog wat minder bespiering hebben dan een oudere merrie. Is ze al onder het zadel?

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:55

Ze is al ingereden maar als er is 1 keer in de week iemand opzit is dat veel :).

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:04

ja als storhaugs gwilym naar ned. komt , komt ie naar mij inderdaad, zal erg beperkt ter dekking komen dan.

vind het een leuke merrie lady F

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:36

cuneracobs schreef:
ja als storhaugs gwilym naar ned. komt , komt ie naar mij inderdaad, zal erg beperkt ter dekking komen dan.

vind het een leuke merrie lady F

Dankje!
Ik ga binnenkort even kijken bij Cobtain Aladin.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:41

Ik ben zelf ook op zoek naar hengst voor mijn merrie (brenig bobby's girl, uit een hele brenig lijn). Ben ook opzoek naar een compacte stevige hengst, in verband met iets lang gelijnde merrie. Ik hou dit even in de gaten, en suggesties zijn altijd welkom.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:23

dide dan zul je haast zelfde op uitkomen als ladyF???