[H][wb] Royal dance x Floryan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sophie

[H][wb] Royal dance x Floryan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 19:07

Volgend jaar wordt mijn merrie weer gedekt en nu ben ik natuurlijk aan het nadenken over de hengst. Mijn merrie is een Oldenburger, maar er hoeft niet perse een Oldenburger hengst op (mag wel)
In principe heeft ze goede basisgangen, vooral haar stap is erg goed. Ze heeft erg veel ruimte in haar lopen, het nadeel daarvan is dat ze een beetje vlak en wat traag is. Dat wil ik graag verbeteren. Haar schouder wil ik liever niet steiler.
Haar karakter is ook erg goed, dat kan wel wat hebben. Ze is 1.68/1.70 hoog.

Als 3-jarige:
Afbeelding

Afbeelding

Als 8-jarige:
Afbeelding

Afbeelding

Nu heeft ze een veulen van Negro aan de voet.
Twee weken oud:
Afbeelding

Afbeelding

Ruim een maand:
Afbeelding

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:51

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:01

Hoi ik was even nieuwsgierig omdat ik Floryan in de afstamming zag staan. Ik ken ook een directe Floryan en ik zie toch nog wel wat eigenschappen terug in deze merrie. Met name het hoofd, hals en halsrichting komen wel overeen.

Tja over hengstekeuze, ik zit niet helemaal in je fokrichting (fok zelf springpaarden) maar ik snap je keuze voor Negro.
Ik denk dat er altijd wel vraag is naar goede dressuurpaarden met een fijn karakter.

Als je meer bloed gaat toevoegen om de traagheid te verbeteren moet je dat wel proberen dit zonder consessies te doen aan het karakter.

In de Gelderse fokkerij zie ik ook dat een hengst als Special D goed werk verricht met name ook het model en de beweging.
Er zullen ongetwijfeld ook goede Oldenburgers zijn maar daar heb ik, zoals ik al zei, geen verstand van.
Je merrie heeft mooi Groninger bloed, ik zou wel proberen dat toch op een of andere manier vast te leggen.

Succes met je hengstenkeuze.

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:55

Leuk dat je een Floryan kent! Dat ben ik nog nooit tegen gekomen. Voordat ik deze merrie kocht kende ik de hengst ook niet.

Wat meer bloed mag ze naar mijn mening wel hebben, en ik wil graag een wat sneller achterbeen. Met dat stukje over het karakter bedoelde ik niet perse dat ik een draak van een hengst wil, maar als een hengst verder perfect past laat ik hem niet staan op zijn karakter. Ik denk dat de merrie dat ruimvoldoende kan compenseren.

Special D past denk ik bij haar niet zo goed. Ze heeft niet het lopen van een gelders type en haar schouder wil ik niet steiler. Volgens mij is dat wel een beetje een nadelig punt van special d (maar correct me if I'm wrong ;) )

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:57

Als je een wat sneller achterbeen wilt moet je eens kijken naar Sandro Hit nakomelingen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:04

s0173957 schreef:
Als je een wat sneller achterbeen wilt moet je eens kijken naar Sandro Hit nakomelingen...

Ehm.... is dat een grapje? :P

Op de fotos zie ik een échte RD!
Mooie lange lijnen, aanleg tot een iets gezonken rug, prachtig expressief koppie, mooie bouw in de achterhand en in relaxte stand enigszins horizontaal.
Je bruine is vast een heel fijn rijpaard!

Ik denk dat je beste kans op een sterker/buigzamer achterbeengebruik idd ligt bij de nafok van Ferro.
Special D zou ik zo'n rare keuze nog niet vinden, die schijnt ook best een prettig karakter door te geven.

Er is zat mogelijk met zo'n mooie merrie als deze, sophie. Je zou er zelfs nog een Jazz x Cabouchon op kunnen zetten, een RD kan zelfs bij zo'n hengst nog wel lengte in het frame (vnl hals!) vasthouden. Leuke merrie!

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:27

Heb je al eens van Galliani Biolley gehoord?
dit is een Sir Donnerhall zoon, goedgekeurd bij het Westfaals stamboek
Enorm braaf karakter, heel braaf in omgang en onder het zadel.
Voor 2010 zijn er al zo'n 30-tal merries geinsimineerd in binnen- en buitenland ;)

informatie: [EA-CO] GGK Westfaals stamboek Hengst Galliani Biolley

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:47

kitbits schreef:
In de Gelderse fokkerij zie ik ook dat een hengst als Special D goed werk verricht met name ook het model en de beweging.
Er zullen ongetwijfeld ook goede Oldenburgers zijn maar daar heb ik, zoals ik al zei, geen verstand van.
Je merrie heeft mooi Groninger bloed, ik zou wel proberen dat toch op een of andere manier vast te leggen.

.

Special D wordt in de Gelderse fokkerij om 2 zaken ingezet. Zijn zwarte kleur en bloedspreiding.
Het model verbeterd hij niet hij verknoeid het niet dat is geheel wat anders. Special D is een rijpaard hengst en laten we hem daar zoveel mogelijk voor voor inzetten.

Special D geeft eerder een steile schouder.

Als we al richting de Gelderse fokkerij gaan kijken kan TS beter naar Alexandro kijken.
Veel front en zeer goede bewegingen met een heel mooi knietje in de draf en een super galop. Hij lijkt ook veel tact in de beweging mee te geven aan zijn kinderen.

Ik zou even op bokt in het topic van het nakomelingen onderzoek kijken. Op een van de laatste pagina's zie je een video met veulens van Alexandro.

Maar het is natuurlijk wel een Gelderse hengst, een hele moderne maar hij zal naar alle waarschijnlijk niet veredelen.

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 16:49

Dees: het is idd een echte royal dance, alleen het voskleurtje ontbreekt nog. ;) De merrie is inderdaad een heel fijn paard en zoals het er nu uit ziet geeft ze dat ook wel door aan haar veulen. Special D vind ik zelf een behoorlijke gok, misschien pakt het goed uit, maar die schouder vind ik wel een minpuntje..

Silly_silas: ik heb nog nooit van die hengst gehoord. Kan je ook onderbouwen waarom je denkt dat hij bij mijn merrie zou passen of ben je bezig met het maken van reclame? ;) (ik zie in je profiel dat je de hengst "persoonlijk kent")

NatasjavE: ik heb even gekeken naar de filmpjes van de veulens. Ze zien er wel goed uit! Ik kan deze hengst wel in mijn achterhoofd houden, maar eigenlijk is het wel mijn doel om een rijpaard te fokken. Misschien is een uitstapje naar een Gelderse hengst wel een keer leuk, ik ga me denk ik eerst even wat verder in dat deel verdiepen..

Zelf zit ik heel erg met Ampere in mijn hoofd ( en ook wel met Apache). Helaas heb ik ze beide niet in het echt gezien. Wat vinden jullie van deze hengsten?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:44

Van karakter is Galliani enorm braaf, echt een gouden karakter.
Hij heeft hele soepele bewegingen en wij hopen dat hij dit ook doorgeeft.
Zelf heeft hij als veulen heel wat gewonnen, voor 2010 heeft hij al enkele drachtige merries
lopen, maar er is nog geen veulen geboren ;)
En ik ken hem inderdaad persoonlijk, ik ken hem al van veulen afaan ;)
Hij is Westfaals gekeurd, als je een hengst zoekt die een heel knap dressuurveulen kan geven
met hele goede gangen en uitstraling is Galliani geknipt ;)
Ik ben btw zelf de eigenaar niet, dus kan niet alle info geven, maar als je vragen hebt kan je die stellen
en dan zal ik proberen er een antwoord op te plakken haha
gr. Liesbet

Dees

Re: [H][wb] Royal dance x Floryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:53

Amazing Star.
Én Ferro-bloed, en terug op Donnerhall (mv RD!) met het sjieke van de nafok van Flemmingh.
Komt uit een hele goede merrielijn en geeft een prettig karakter.
Kon nog wel eens heel prettig aansluiten op je merrie.

http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... 20Star.pdf

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:34

s0173957 schreef:

:= Ooit een nakomeling van dichtbij gezien?! Een slechter achterbeen dan bij Sandro hit en nakomelingen tref je gewoon niet. Op Amazing Star zou ik even wachten, je weet totaal niet wat zijn nakomelingen zullen gaan doen...

TS: Denk eens aan Vivaldi. Zit je qua beweging wel goed!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:43

Stedinger bv, Poetin, de Samba Hit broertjes, hebben nu niet bepaald een slecht achterbeen...

Nederlanders, kijk ook eens buiten uw grenzen aub...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:01

s0173957 schreef:

Nou als er een land is dat groot geworden is in de fokkerij met behulp van buitenlands bloed dan is het Nederland wel.
Deze opmerking raakt dus kant nog wal.

Er zijn in Nederland zeer veel kwaliteitsvolle hengsten...ook met, mocht TS dat willen, Sandro Hit bloed.

Bomba

Re: [H][wb] Royal dance x Floryan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:27

Ik zat te denken aan United. In zijn afstammelingen-rapport staat dat hij een heel goed achterbeengebruik, het vermogen om te schakelen en zelfhouding kan toevoegen. Er wordt wel bij vermeld dat de merries geen al te verticale halsaanzet moeten hebben, maar als ik de foto's van jouw merries zo zie, zit dat wel goed!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:49

s0173957 schreef:
Stedinger bv, Poetin, de Samba Hit broertjes, hebben nu niet bepaald een slecht achterbeen...

In welk land wil jij een hengst vinden die ook echt verbetert := Duitsland roept niet voor niets om meer achterbeen, moet je vooral daarheen gaan!