[H] welke hengst voor hold up premier x g ramiro z merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

[H] welke hengst voor hold up premier x g ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:27

Ik heb nog totaal geen verstand van fokken etc en wil me er meer in gaan verdiepen omdat ik in de toekomst een veulen bij mijn merrie wil fokken.

Ben gewoon benieuwd en wil wat meer inzicht krijgen op deze manier.

Info over de merrie.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=126647

Merrie is nu 5 jaar en geprokt.
ze is ca 1,75 hoog

+ punten wat ik tot nu toe weet
* werklust, looplust en zeer leergierig!
* sterke en ruime bewegingen
* lang gelijnt
* eerlijk en heel sociaal!
* zeer goed been werk! Met mooie hoeven!

- punten
* eenkennig
* sensibel
* erg neurotisch en snel gestrest
* techniek op de sprong zou wat beter mogen

kwa exterieur staat ze wat strak in de lendenen wat ik graag verbeterd zou zien.
En wat ik begrepen heb is dat de hals wat diep staat maar dat de lengte van de hals dit weer aardig goed maakt.

wie verder op en aanmerkingen kwa verbeter punten heeft, hoor het graag!

Wat ik erg belangrijk vind is dat er een (allround) spring hengst op gaat.
Het moet een nuchtere hengst zijn die haar neurotische karakter echt een stuk dimt! Schijnt echt een hold up trekje te zijn.
Dus dat het veulen makkelijker in het hoofd word.

Ik sta inprinciepe open voor alles.
Voorkeur gaat niet uit naar een schimmel.
En ik hou er graag wat formaat in.

Indien je een hengst weet graag ook even onderbouwen zodat ik ook begrijp waarom :o

http://94.100.115.212/91100001-91150000 ... _UJ5F.jpeg

Afbeelding

standfoto, van bezichtinging merrie, nog erg onbespiert toen
Afbeelding

filmpje draf en sprongetje

Ben benieuwd!

Kimx

Re: [H] welke hengst voor hold up premier x g ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:05

Als je een nuchtere hengst wilt,
kan ik je Cicero van Paemel aanbevelen.
Cicero is zeer braaf en is koel in het hoofd, maar heeft nog genoeg pit in zich.
Ook zijn nakomelingen zijn rustig en koel en meestal niet zo snel onder de indruk. En ze zijn werkwillig en leren snel bij.
En ook voor vermogen zit je goed bij hem.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:42

Zoals hierboven staat is cicero zeker een mogelijkheid.
Vooral dan voor het koele en het springvermogen.
maar als je echt allround wil gaan, zou ik deze niet aanraden.
Er zijn inieder geval al veel topics over allround springhengsten en vaak wordt er dan toch aangeraden naar de Numero uno kant te gaan kijken. Hoe het dan met het karakter zit, zal een beetje van hengst tot hengst afhangen, dus die moet je dan best even afzonderlijk bekijken.
Numero uno geeft vaak dezelfde typetjes door (zie topic hier op bokt) die goed springen en ook zeker degelijk bewegen.

Waar ik ook voor opteer als allround hengst is Balou du rouet.
Ik heb er al een héléboel van gezien die beestig kunnen draven (net als mijn eigen jaarling van hem), zeer knap gemaakt zijn en natuurlijk zal hij het springen ook vererven. Ik weet zelf niet heel goed hoe het met het karakter van de nakomelingen zit (met baloubet als vader van balou?) Maar die van ons is inieder geval een droommerrie. Geen streken, geen kuren, in het begin een beetje schichtig maar nu heel mensgericht en geen stresshoofd. veel succes iniedergeval

http://www.schockemoehle.com/deckstation/aktuelle-hengstkollektion/?details=2&cHash=0c598c7287
=> hier vind je veel info, als ook nakomelingen, filmpje... Moest je graag wat foto's van onze merrie zien: zie profiel: Daiquiri

Ook op youtube heleboel nakomelingen te vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=P550lpF-YvY&feature=related
ook een vosse goedgekeurde hengst, die ik zo snel niet kan vinden..

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:18

Karennnn schreef:
Er zijn inieder geval al veel topics over allround springhengsten en vaak wordt er dan toch aangeraden naar de Numero uno kant te gaan kijken. Hoe het dan met het karakter zit, zal een beetje van hengst tot hengst afhangen, dus die moet je dan best even afzonderlijk bekijken.
Numero uno geeft vaak dezelfde typetjes door (zie topic hier op bokt) die goed springen en ook zeker degelijk bewegen.

Numero Uno geeft zeer mooie paarden die super kunnen bewegen,
en zijn nakomelingen beginnen nu door te breken op 1m40-1m50 niveau, dus springen doen ze,
maar het zijn echte bloedkikkertjes en niet zo koel op dat gebied.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 20:13

Ik ga het eens even bekijken.

Op zich is een bloedkikkertje natuurlijk niet verkeerd. Er hoeft geen dooie donder op, dat zou weer zonde zijn want aan de andere kant is het wel de kracht/kwaliteit van de merrie.
Alleen als ze iets makkelijker in het hoofd zou zijn zou ze ook makkelijker bewerkbaar zijn.

Is die numero uno naast hoog in het bloed ook zo gestrest/neurotisch in het hoofd?
Of zou dat mee vallen?

Even een toevoeging, ik wil wel een commerciele hengst omdat het veulen voor de verkoop zal zijn.
Maar moet me er echt nog goed in gaan verdiepen want heb wat dit betreft er weinig verstand van :Y)

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:09

__Nathalie__ schreef:
Is die numero uno naast hoog in het bloed ook zo gestrest/neurotisch in het hoofd?
Of zou dat mee vallen?

Wij zelf hebben 3 Uno's dit jaar.
Echt prachtige veulens, met zeer mooie bewegingen.
Veel bloed, maar ze zijn zeker handelbaar :)
Een beetje schichtig, maar ze geven hun zonder problemen.

Karennnn

Re: [H] welke hengst voor hold up premier x g ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:46

Numero uno is zeker commercieel! er is zeer veel interesse in numero uno nakomelingen! Ivm dat bloed denk ik net dat uno een goede portie bloed heeft. Zeker niet neurotisch in het hoofd naar mijn weten :P Onze ex fokmerrie heeft dit jaar veulentje gehad van numero uno. Merrie was zelf nuchter maar toch ook wel best bloederig eenmaal goed in het werk en het veulen lijkt ook voldoende, maar niet te veel bloed te hebben.. al kan je dat nu nog wel moeilijk zeggen. Tis volgens de eigenares wel de beste beweger van de 5 springveulens die erbij lopen.