Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
flettie schreef:Wat is je doel met het veulen?
Als je het veulen wilt aanhouden en dit ook financieel kan veroorloven zou ik zeggen: gewoon dekken laten door een hengst die jij mooi en goed bij je merrie vindt passen.
Moet het veulen verkocht worden dan zeg ik: niet fokken met je merrie.
Je hebt een erg leuke merrie, mooi koppie maar duidelijk een x-tinker. Ik heb zelf ook 2 Grai's. Oudste is nu 9 jaar oud en als registermerrie opgenomen bij het NSvT. Jongste (haar dochter) is 3 jaar oud en een stamboekveulen (v. ggk Cob-hengst), zij is alleen nog niet opgenomen in het volwassen stamboek omdat we haar daar nog te jeugdig voor vinden.
Mijn oudste heeft ook niet bijster veel sok. Haar dochter en haar huidige hengstveulen hebben beduidend meer sok maar hebben dit dan ook van hun pa meegekregen (beiden zijn van Gulliver O'Britain).
Persoonlijk heb ik al voor mezelf uitgemaakt dat ik met mijn oudste merrie niet meer voor de verkoop zal fokken, alleen nog maar voor ons zelf om het veulen aan te houden.
Overigens: veulen van dit jaar is te koop
lataar schreef:ik heb even op je profiel gekeken, mijn merrie heeft net zoveel sok (als ik het niet knip of scheer) als jou 9 jarige merrie.
vooral in de winter maar dat telt vast niet he
flettie schreef:lataar schreef:ik heb even op je profiel gekeken, mijn merrie heeft net zoveel sok (als ik het niet knip of scheer) als jou 9 jarige merrie.
vooral in de winter maar dat telt vast niet he
Mijn merrie heeft in de winter ook altijd meer sok. Ze heeft verder altijd wel veel maar dun en vlak vallende beharing. Wat ook nog eens in de zomer afslijt door 24/7 weidegang in een weide met hoog gras en geknaag van mijn merrie![]()
Maar je kan altijd proberen om je merrie te laten opnemen in het registerboek van het NSvT. Kwestie van lid worden en haar inschrijven voor een keuring. De jury en foktechnische commissie aldaar bepalen dan of ze Tinker-typisch genoeg is of niet. Indien van wel en je fokt met een (NSvT) goed gekeurde hengst dan krijg je zelfs een stamboekveulen i.p.v. een registerveulen als je je merrie niet laat opnemen.