[TI] stamboek vraagje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lataar

stamboek vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:09

hallo,

ik heb een vraagje, maar weet niet zeker of ik hem hier moet zetten.
ik heb zelf een tinker kruising, (profiel) en wilde deze ooit nog eens laten dekken door een tinker.
als je een veulen hebt waar van de moeder een kruising is, kan het veulen dan wel in het stamboek mits zij/hij er geschikt voor is?
ook is mijn merrie vrij slank. denken jullie dat een tinker hengst zou werken?

Groetjes en bedankt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:07

Bij het GCDHA en ICS heb je wel zo'n boek waar kruisingen kunnen worden opgenomen.

Waarvoor zou je willen dat een 'tinkerhengst zou werken'?

lataar

Re: stamboek vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:17

omdat de mijne een best magere tinker kruising is, als ik daar een passende tinker hengst voor zou zoeken, zou er dan een mooi "tinker" veulen uit kunnen komen..of is de gok dan te groot. en zou het veulen dan eventueel toegelaten kunnen worden in het stamboek als het aan alle eisen zou voldoen? (ook als zijn/haar moeder een kruising zou zijn?)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:23

Even een stapje terug dan, waarom/waarvoor wil je graag een veulen van deze merrie?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:28

zo uit je profiel zou ik dan met haar naar het NSt gaan meer kans dat ze bij de grai;s erin komt

ICS heeft geen crossbred stamboek meer.

Maar ook even de zelfde vraag als snowdon

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:43

Ik zou als ik jou was dan gewoon lekker een veulen kopen. Dan kun je geslacht, kleur en aftekening zelf kiezen. En dan kun je ook het type kopen want je wil proberen met je merrie te fokken.. En voor het geld hoef je het niet te laten, er zijn genoeg hele mooie veulens te koop voor weinig geld!

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:47

hallo,
maar de merrie heeft totaal geen sokken, dus dan kan ze niet bij de grai toch?.

ik ben eventjes vooruit aan het kijken over een jaar of 2, dan word ze waarschijnlijk iets minder gereden, en het leek me leuk om dan een veulen er bij te laten lopen. maar als dat het geval zou zijn zou ik het graag gelijk goed doen en willen proberen of ik misschien een typen grai er uit kon halen die dan ook in het stamboek zou kunnen.
vandaar de vraag of het slim is om te doen en zoja of het veulen dan ook in het stamboek zou kunnen komen, ook als de merrie een kruising is ( ik hoorde dat veulens waarvan de moeders geen papieren hebben, zelf ook niet in het stamboek zouden kunnen komen. dit was wel bij een ander ras.)
de merrie heeft geen sokken, betekend dit dat het veulen dan ook weinig krijgt? of zal dit altijd een gok blijven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:50

Reken er op dat het veulen heel weinig sok zal krijgen. Ik heb een kruising Fjord x Tinker lopen. Vader had mooie dikke sokken, moeder had natuurlijk niets, en ook de Fjinker zoals ik haar noem, heeft niet meer dan een paar plukkies.. Ik zou als ik jou was als je echt een Tinker wil, die kopen en niet proberen te fokken.. Zal je tegenvallen hoe moeilijk sok erop te fokken is..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:52

Fokken is altijd gokken en zeker met een kruising zoals die jij hebt.

Als je van zowel de merrie en hengst weet dat de voorouders bepaalde kenmerken steevast doorgeven, dan is de kans wel heel groot dat je veulen dat erft.
Maar ik denk dat dat bij jouw merrie heel lastig terug te zoeken is.
Waar komt ze vandaan, een collega van me heeft ook een Tinker met het voorvoegsel Irish.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:07

ik weet wie de moeder was van taart, de tinker heet iona.
maar ik weet niet wie haar ouders weer waren..ik denk ook niet of het nog terug te halen is, aangezien waar ze haar vandaan hebben.
maar ik zou het altijd kunnen vragen wand ik heb nog contact met de vorige eigenaresse van taart (mijn pony)

de merrie heeft volgens mij best veel sok, maar ja bij tara heeft ze het in iedergeval niet doorgegeven,

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:16

Wat is je doel met het veulen?
Als je het veulen wilt aanhouden en dit ook financieel kan veroorloven zou ik zeggen: gewoon dekken laten door een hengst die jij mooi en goed bij je merrie vindt passen.

Moet het veulen verkocht worden dan zeg ik: niet fokken met je merrie.

Je hebt een erg leuke merrie, mooi koppie maar duidelijk een x-tinker. Ik heb zelf ook 2 Grai's. Oudste is nu 9 jaar oud en als registermerrie opgenomen bij het NSvT. Jongste (haar dochter) is 3 jaar oud en een stamboekveulen (v. ggk Cob-hengst), zij is alleen nog niet opgenomen in het volwassen stamboek omdat we haar daar nog te jeugdig voor vinden.
Mijn oudste heeft ook niet bijster veel sok. Haar dochter en haar huidige hengstveulen hebben beduidend meer sok maar hebben dit dan ook van hun pa meegekregen (beiden zijn van Gulliver O'Britain).
Persoonlijk heb ik al voor mezelf uitgemaakt dat ik met mijn oudste merrie niet meer voor de verkoop zal fokken, alleen nog maar voor ons zelf om het veulen aan te houden.

Overigens: veulen van dit jaar is te koop ;)

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:27

hahah ;)

nee het is niet echt voor de fok bedoeld, maar voor ons thuis. en gaat ook niet om geld.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:31

flettie schreef:
Wat is je doel met het veulen?
Als je het veulen wilt aanhouden en dit ook financieel kan veroorloven zou ik zeggen: gewoon dekken laten door een hengst die jij mooi en goed bij je merrie vindt passen.

Moet het veulen verkocht worden dan zeg ik: niet fokken met je merrie.

Je hebt een erg leuke merrie, mooi koppie maar duidelijk een x-tinker. Ik heb zelf ook 2 Grai's. Oudste is nu 9 jaar oud en als registermerrie opgenomen bij het NSvT. Jongste (haar dochter) is 3 jaar oud en een stamboekveulen (v. ggk Cob-hengst), zij is alleen nog niet opgenomen in het volwassen stamboek omdat we haar daar nog te jeugdig voor vinden.
Mijn oudste heeft ook niet bijster veel sok. Haar dochter en haar huidige hengstveulen hebben beduidend meer sok maar hebben dit dan ook van hun pa meegekregen (beiden zijn van Gulliver O'Britain).
Persoonlijk heb ik al voor mezelf uitgemaakt dat ik met mijn oudste merrie niet meer voor de verkoop zal fokken, alleen nog maar voor ons zelf om het veulen aan te houden.

Overigens: veulen van dit jaar is te koop ;)

ik heb even op je profiel gekeken, mijn merrie heeft net zoveel sok (als ik het niet knip of scheer) als jou 9 jarige merrie.

vooral in de winter maar dat telt vast niet he :P

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:29

lataar schreef:
ik heb even op je profiel gekeken, mijn merrie heeft net zoveel sok (als ik het niet knip of scheer) als jou 9 jarige merrie.

Mijn merrie heeft in de winter ook altijd meer sok. Ze heeft verder altijd wel veel maar dun en vlak vallende beharing. Wat ook nog eens in de zomer afslijt door 24/7 weidegang in een weide met hoog gras en geknaag van mijn merrie ;)
Maar je kan altijd proberen om je merrie te laten opnemen in het registerboek van het NSvT. Kwestie van lid worden en haar inschrijven voor een keuring. De jury en foktechnische commissie aldaar bepalen dan of ze Tinker-typisch genoeg is of niet. Indien van wel en je fokt met een (NSvT) goed gekeurde hengst dan krijg je zelfs een stamboekveulen i.p.v. een registerveulen als je je merrie niet laat opnemen.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 21:19

flettie schreef:
lataar schreef:

Mijn merrie heeft in de winter ook altijd meer sok. Ze heeft verder altijd wel veel maar dun en vlak vallende beharing. Wat ook nog eens in de zomer afslijt door 24/7 weidegang in een weide met hoog gras en geknaag van mijn merrie ;)
Maar je kan altijd proberen om je merrie te laten opnemen in het registerboek van het NSvT. Kwestie van lid worden en haar inschrijven voor een keuring. De jury en foktechnische commissie aldaar bepalen dan of ze Tinker-typisch genoeg is of niet. Indien van wel en je fokt met een (NSvT) goed gekeurde hengst dan krijg je zelfs een stamboekveulen i.p.v. een registerveulen als je je merrie niet laat opnemen.

heel erg bedankt voor je informatie :)