[KG]Word mijn 'appaloosa' toch nog APPALOOSA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soleil2005

[KG]Word mijn 'appaloosa' toch nog APPALOOSA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:28

help mij...
Ik heb vorig jaar een veulen gekocht. Zijn vader is de appaloosa hengst oleander.
Hij is als vos geboren. Toen hij oud genoeg was om bij zijn moeder weg te gaan kwam hij bij mij en als snel zag ik witte haren in zijn manen. Dit is alleen in de bovenste rand. Toen hij lag te slapen zag ik een lichte streep onder zijn buik. (net een aalstreep alleen dan aan de onderkant) Deze is niet wit maar wel lichter van kleur. Maar sinds 3 weekjes begint meneer roze stipjes op zijn grijze neusje te krijgen.
Je moet nog wel goed kijken maar ze zitten er! Inmiddels is hij 1 jaar en 2 maanden.

Heeft iemand ervaring met deze kleurverandering?
Ik ben totaal een leek kwa appaloosa kleuren.
Heeft iemand dit vaker gezien?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 06-08-09 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: KG-tag toegevoegd

Cassidy

Re: Word mijn 'appaloosa' toch nog APPALOOSA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:54

Appaloosa's zijn toverballen. Misschien krijgt hij nog zoveel Appaloosa kenmerken dat hij als regular door het leven kan gaan (of hoe heet dat bij de Appaloosa's?)

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 18:02

Kan je uitleggen wat regular betekend?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:16

In dit geval denk ik dat met regular 'erkend' bedoelt wordt?!

Met een jaarling, zonder zichtbare witte vlekjes enz maar met een appy vader, is toch al vaak te zien of het wel of niet het appy gen draagt:
kijk is naar zijn hoeven ... zijn deze egaal van kleur of lopen er vertikale strepen op een of meerdere hoeven? ... strepen = appy gen
kijk is naar zijn ogen ... zijn deze mooi rond zonder te veel wit rond de iris of is het net alsof de iris 'omringt' is door wit ... omringt = appy gen
kijk is naar zijn roze lichaams delen (neus : hebt je al aangegeven, geslachtsdelen, onder de staart) ... als hier tussen de normale huidkleur (zwart) roze vlekjes te zien zijn of aanwezig zijn ... roze vlekjes = appy gen

en natuurlijk ... hou zijn vacht in de gaten ... witte vlekjes enz enz = appy gen

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:24

Bij mijn appaloosa, was dat ook het geval en ze krijgt steeds meer stippen en word witter!
Ze heeft ook alle hier boven genoemde kenmerken..
Ook is tegen mij verteld, dat appaloosa´s tot en met hun 5 de levensjaar verkleuren, dus heel veel plezier met je tover/verrassingsbal!!

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:38

oke wat grappig... tot hoe lang was er dan bij jou appy niets te vinden?
Ik heb even bij omar zijn hoeven gekeken en zijn beide voorhoeven hebben horizontale strepen. Verder heeft alleen een paar roze stipjes op zijn neus maar nog niet op geslachtsdelen.
Wel heeft hij een roze vlek op zn piemel.
Dus ik wacht geduldig af...

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:04

ik heb ooit een paardje gezien die werd pas met 10 jaar appaloosa haha dus alles kan ik wacht ook nog steeds haha

soleil2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 09:38

Ik heb gister een stip gevonden. Alleen de stip is donkerder dan de rest van me paardje. Wel zitten er 3 witte haren in haha...
Dus t gaat nu toch echt beginnen hahahaha!!!!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 08:11

RPA---> F-AM

Horizontale strepen of verticale strepen op de hoeven? Een appaloosa heeft namelijk verticale strepen. En hoe is het oog? Witte oogrand om de iris, een zogenaamd mensenoog?

samba

Re: [KG]Word mijn 'appaloosa' toch nog APPALOOSA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:11

Mijn merrie is ook van Oleander en vos kleurig geboren (heb haar als veulen niet gekend maar dat vertelde de fokker). In mijn profiel kan je zie hoe ze er nu uiziet :-)

Ik heb haar gekocht als bijna 4 jarige en toen had ze bij lange na niet zo veel witte haren dus het blijft ook op "latere" leeftijd veranderen

lindsaydb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:53

het kan lang duren een kennis van mij haar pony was 10 toen die pas ging verkleuren. ik heb er nu zelf 1 van oleander met een kruising van een trakhner en krijgt ook een enkele stip nu pas en is 6 jaar.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:57

mijn merrie is ook een appaloosa en dat zag je er echt niet aan
tot haar 5 was ze donkerbruin en toen werd ze stilaan witter en witter

als 4 jarige
Afbeelding

nu 7 jaar
Afbeelding

soleil2005

Re: [KG]Word mijn 'appaloosa' toch nog APPALOOSA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:17

oke wat leuk om dat te lezen. Ik dacht echt dat ik de enige was.
Ow ja en de hoeven van mijn ruin hebben idd verticale strepen en geen horizontale (foutje).