Bonte Nico

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Bonte Nico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 15:09

hoihoi,

wie kan ons meer vertellen over de hengst Bonte Nico?
we kunnen op internet niet zo heel veel over hem vinden,
alleen dat hij te maken zou hebben met het ontstaan van het nieuwe ras de Barok Pinto?
kan bijvoorbeeld geen pedigree van hem vinden, is hij een voorvader van andere bekende hengsten misschien?

groetjes, Marigold

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 18:31

niemand?
we zouden het echt leuk vinden er meer over te weten, hij heeft zogezegd in de familie gezeten :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:21

Er is een artilel over hem geweest in Panorama 1966 "De Versmade Minnaar"

Zijn afstamming voor zover ik het heb kunnen achterhalen: http://www.allbreedpedigree.com/bonte+nico
Hij is NWP (+/- 1966?) en Fries ggk geweest maar heeft ZO veel dekkingen gekregen dat hij een dreigement werdt voor andere hengstenhouders en onder druk is zijn goedkeuring ingetrokken ... ten minste de verhaal volgens de geruchten. Blijkbaar een heel vruchtbare hengst ... in 100 dagen 118 dekkingen!

http://www.pferd-shr.ch/hengste/bonte_nico_01.jpg
http://www.barockpinto.ch/Rassenportrais/a22.jpg
Geboren: 1957
Fokker: Albert Keulen
Ook 'Nico van Friesland' genoemd

Marigold

Re: Bonte Nico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 13:29

hee thanks, ik kon zijn afstamming niet vinden, zat op een andere site geloof ik (?)
de foto's had ik al wel gezien.
bedankt voor je reactie! :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:46

FB --> F-AM

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:41

Peterina schreef:
Hij is NWP (+/- 1966?) en Fries ggk geweest maar heeft ZO veel dekkingen gekregen dat hij een dreigement werdt voor andere hengstenhouders en onder druk is zijn goedkeuring ingetrokken...

Een paard met vlekken ggk als dekhengst voor het FPS? Ben je daar zeker van?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:43

Volgens de informatie aanwezig op het internet.
Vroeger bestonden bonte en anders gekleurde 'friesen'. Men moet ook onthouden dat het fries is niet een natuurlijke ras maar een gefokt ras die oorspronkelijk door menging van verschillende andere rassen tot stand is gekomen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:01

Ik weet dat "De Fries" niet altijd enkel zwart geweest is, maar ik dacht dat dat wel zo was vastgelegd ten tijde van de oprichting van het FPS en da's van voor 1966...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:31

Dan weet je ook dat in 1965 er nog geen 500 merries geregistreert stonden en dat het 'ras' bijna verdwenen was. Met het terug opbouw van het paarden bestand zijn in sommige instanties halfbloeden gebruikt, net als bij het begin van de stamboek.

Maar zoals gezegt het stond op meerdere plaatsen op het internet vermeldt dat Bonte Nico erkend was door het NWP en FPS

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:46

Da's dan weer duidelijk. Bedankt!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:23

Bij mijn weten was Bonte Nico een beroemde tuiger in die dagen. Ooit ergens een ontroerend verhaal over zijn afscheid als concourspaard gelezen waar de, toen ook al vrij bejaarde, eigenaar in de spotlights van de bok af stapt, de leidsels op de kar liet liggen en lopend de ring verliet terwijl Nico achter hem aan wandelde met kar en al.
Bij de koele Friezen in Leeuwarden biggelden de tranen over de wangen.

Maar misschien was dat een andere Bonte Nico, was wel in die tijd.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:11

wat een mooi verhaal Sarabande!
kan me er wel iets bij voorstellen dat het zo is gegaan.

ik weet wel dat iemand Bonte Nico een kaart heeft gestuurd ooit, met alleen de naam van het paard er op, verder geen adres of niks,
en dat die kaart toen gewoon is aangekomen :)

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:18

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:44

van de site: www.special-color.ch:
"Bis 1957 lässt sich die Geschichte der Barockpintos Nachverfolgen. Der Holländer Albert Keulen paarte 1956 einen Gelderländer Schecken namens Goldemar 1152 mit der
Friesenstute Brunette, woraus 1957 der Hengst Bonte Nico oder auch genannt Bonte Nico van Friesland, geboren wurde. Bonte Nico wurde 1962 von damal 81 jährigen Pieter
Simon Hellinga aus Irnsum gekauft und von da an begann seine Lebensgeschichte erst richtig. Bonte Nico war zu seiner Zeit das populärste und umstrittenste Pferd in den
Niederlanden, ihn kannte jeder. Es wurde sehr viel Wirbel um den schönen Hengst gemacht. Er wurde gekört, um dann wieder abgekört zu werden und es wurde gedroht, er
müsse kastriert oder erschossen werden, bis Pieter Simon Hellinga Prinz Bernhard einen Bittbrief schrieb und damit Erfolg hatte. Hellinga erhielt eine befristete Ausnahmegenehmigung zum Decken und so deckte Bonte Nico in 100 Tagen 118 Stuten. Danach wurde Nico, der inzwischen 9 Jahre alt war, endlich in das Hengstregister
aufgenommen. Bis heute wird er noch erwähnt. Spricht man mit alten Friesenzüchtern, so kennt ihn jeder, den berühmten Stammvater der Barockpintos Bonte Nico van Friesland."

op een Deense site auteur www.bontewillem.nl:
"For many years since 1900 we are breeding in Holland pinto horses and barockpinto horses. In holland we call them Bonte Friesen. The history started with Bonte Nico but much before the sixties in the beginning around 1912 the Friesian horse studbook registrated also other colours. They called them Bovenlanders. Later on almost every state in Holland has there own studbook. The most important studbooks at that time where Groninger studbook, Drents paarden studbook and Fries paarden studbook. The Groninger and the Drents studbook continue later in NWP and later in KWPN. The Friesian studbook continues with the Friesian horses we know from now a days."

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:56

phellinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:58

Hallo Marigold

We waren aan het googlen en tikten Bonte Nico in, en kwamen toen bij jouw vraag. Ben je nog steeds geïnteresseerd? Mijn grootvader is eigenaar geweest van Bonte Nico. Wat wilde je graag weten?

groeten
Pyt