nrps merrie laten dekken door kwpn hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustWendy

nrps merrie laten dekken door kwpn hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:00

Ik ben niet zo thuis in de fokkerij en wil graag weten of je een papier krijgt bij een veulen uit een nrps merrie met een kwpn hengst als vader?

Sammie

Re: nrps merrie laten dekken door kwpn hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:02

Ja dat krijg je. Mag je zelf nog bepalen bij welk stamboek ;)

JustWendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:03

ok dank je wel!~ zal me er eens in gaan verdiepen!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:49

Dat krijg je wel. Bij het NRPS krijg je waarschijnlijk een vol papier (als ze 3 zijn of wanneer de hengst ook NRPS erkend is), bij het KWPN krijg je volgens mij geen vol papier.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:19

ik had precies dezelfde vraag, maar dan andersom.
Ik wil misschien mijn kpwn merrie door een nrps hengst laten dekken..
Ik stuur je zo wel een link waarin ik een aantal antwoorden kreeg:)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:20

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:38

chrisje_83 schreef:
Dat krijg je wel. Bij het NRPS krijg je waarschijnlijk een vol papier (als ze 3 zijn of wanneer de hengst ook NRPS erkend is), bij het KWPN krijg je volgens mij geen vol papier.

Wat versta jij onder vol papier? De afstamming staat er gewoon compleet op, hoor. In de meeste gevallen is het gewoon reg. a.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:29

maar je moet wel kiezen,of kwpn of nrps,je kunt niet voor alle 2 kiezen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:32

Sammie schreef:
Ja dat krijg je. Mag je zelf nog bepalen bij welk stamboek ;)

ben eigenlijk te laat in dit topic Y;(
Ja maar......
W.b. het NRPS hangt het er wel vanaf hoeveel procent Arabisch of Anglo-Arabisch bloed het veulen overhoudt. Is dit minder dan 12,5% wordt hij / zij niet meer ingeschreven in het NRPS-stamboek. Althans niet met een vol papier.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:36

Sammie schreef:
chrisje_83 schreef:

Wat versta jij onder vol papier? De afstamming staat er gewoon compleet op, hoor. In de meeste gevallen is het gewoon reg. a.

Op het papier van mijn paard staat ook register a. Wat houdt dat dan eigenlijk in?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:59

Ik vind register A geen vol papier :o Een vol papier is imo een merrie, ruin of hengst die in het gewone stamboek direct wordt opgenomen.
Wel kan je met een register A dier uiteinelijk, bij voldoende bloedvoering, toch een vol papier aanvragen bij stamboekopname.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:58

Een ruin kan niet in het 'gewone' stamboek opgenomen worden. (bij het kwpn hebben we het hierover). Een hengst alleen als hij is ggk.
Een reg. a. merrie kan ook in het 'gewone' stamboek opgenomen worden.. Dat heeft bij het kwpn niet met bloedvoering te maken. Wel moet je aan iets meer eisen voldoen dan een vbpapier.
Het NRPS houdt wel rekening met bloedvoering (maar imo een wassen neus := ) en wbt de eisen weet ik niet.

Jouw redenatie van reg a. is geen vol papier kan ik dus niet begrijpen.

Een vol papier is alle voorouders (moederlijn) zijn bekend, en voor zover ik weet ik is het bij de Friezen een vol papier zijn (alle) merries uit de merrielijn ster/keur.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:02

Denk dat je al met een koudbloed zou moeten fokken om niet aan die 12,5% bloed te komen met een warmbloed hengst.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:54

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk in mijn uitleg. Je hebt zeker een vol papier als alle ouders en voorouders bekend zijn van je paard.
Máár bij het NRPS is het zo (dacht ik altijd) dat je met een register A dier geen predikaten kan halen. Wat dus voor de toekomstige fokkerij etc. erg jammer is.
Bij het NRPS kan een fokproduct met 3 jaar toch in het "gewone" stamboek als zij voldoende bloed voeren en binnen de richtlijnen van het type van het NRPS passen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:25

Je reinste onzin dat je bij het NRPS met een reg.A geen predikaten kan halen. Provinciaal kampioen in zeeland bij de 4-jaar en oudere merrie's was vorig jaar ook een reg. A en heeft het sterpredikaat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:22

Dan ben ik (helaas) niet 100% op de hoogte :o Maar goed, zo leer je nog eens wat.
Alleen volgens mij, lopen de register A dieren wel apart van de "gewone"....

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:42

de register A dieren kunnen volgens mij als 3 jarige opgenomen worden in het stamboek. zodat ze dus gewoon voor de predikaten kunnen. en als ze dan dus stamboekmerries zijn lopen ze ook niet apart meer. weet niet helemaal zeker hoor. correct me if i'm wrong.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:48

Je hebt het helemaal juist Lianne. Heb zelf dit jaar een 3-jarige A regiser merrie voorgesteldt bij het NRPS voor stamboekopname. Zonder problemen opgenomen in het stamboekregister helaas wegens haar bangigheid op de keuringsdag liep ze niet zo goed waardoor we een eerste premie misliepen en dus niet voor het sterpredikaat konden gaan. We kregen wel de raad om haar volgend jaar opnieuw voor te brengen. Volgens de jury was ze nog te jeugdig (tja werd pas 3 op 12 juli en keurings was eind juni) maar ze liep gewoon niet goed genoeg omdat ze wat te bang was van al dat geklapper van de zwepen bij de buren de friezen.