Veulens het eerste jaar geen krachtvoer ivm OCD?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Veulens het eerste jaar geen krachtvoer ivm OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:17

Er schijnen wat onderzoeken te zijn geweest naar OCD bij veulens in combinatie met voer.

Is het inderdaad beter om een veulen in zijn eerste levensjaar helemaal geen krachtvoer te geven?

Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenover staan.

CM_

Re: Veulens het eerste jaar geen krachtvoer ivm OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:19

Ik heb dit idd ook al veel vaker gehoord.

krachtvoer schijnt idd niet altijd even goed te zijn.

Veel beter is gewoon gras, hooi en beperkt wat bix.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:26

Denk dat je 't genuanceerd moet zien. Een veulen hoort vooral in een goede paardenwei en ter aanvulling, zeker als het een arme wei betreft, merrie/veulenbrok bijvoeren voor aanvulling vitamines, mineralen en spoorelementen. Meeste veulens knabbelen al snel dat eerste half jaar met moeders mee uit de emmer.
Weinig weidegang maar wel kilo's brok per dag is vragen om problemen, veel snelle groei, zwakke botstructuur.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:29

Als ze afgespeend worden en in de winter wel onbeperkt ruwvoer aangevuld met krachtvoer (podo oid).
Zorg in de winter in de opfok voor een harde vlakke ondergrond! (ideaal: weidegang + een uitloop (loopstal))

Als jaarling op de wei en ze weinig tot geen bix (schraal houden)

Meer info:
http://www.vwf.nl/VWF/09-actueel/versla ... ofland.htm

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:04

Tnx Lia.

In dat artikel wordt weinig beweging ook als mede oorzaak genoemd.
Toch kan ik me ook een onderzoek herinneren jaaaaaaren geleden, nog uit de NKB tijd. In dat tijdschrift stond iets over 2 groepen veulens. De ene groep werd binnen gehouden tijdens de opfok en de andere groep kreeg beweging. En daar kwam uit dat de beweging dat wel/geen beweging dan weer nauwelijks invloed zou hebben. Maar de inzichten zullen inmiddels wel weer gewijzigd zijn, zoveel jaren later.

Wat ik ook als advies kreeg is om het veulen zo schraal mogelijk op te voeden, ook in verband met OCD (wat listiglistje dus ook al zegt)

Wat is jullie mening daarover?
En is het ook zo dat de toppers op de keuringen (veelal meer doorvoed) later eerder blessures krijgen?

(don't shoot the messenger, ik wil alleen kennis vergaren als leek zijnde ;) )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:06

Op de Waiboerhoeve hebben ze idd dergelijke testen gedaan.
Daar is ook getest met een OCD hengst die veulens verwekt heeft om te kijken op erfelijkheid.

Zover ik weet zijn uit andere onderzoeken ook steeds gebleken dat krachtvoer niet goed is voor jonge dieren mbt ocd.