Wie heeft er ervaringen/tips over een veulen krijgen in de winter? Ik heb een merrie gekocht, die op 15 januari gedekt is en dus (hopelijk) in december een gezond veulentje krijgt. Hoe hebben jullie het opgelost, hierbij denk ik aan voldoende beweging, spelen met leeftijdsgenoodjes? Ik hoorde iemand over veulendekentjes?
Ik ben er ook niet blij mee, maar we moeten er nu het beste van gaan maken. Dus als je iets zinnigs te zeggen hebt...Graag!
Daantjee12
Geplaatst: 26-07-09 21:24
je hebt inderdaat van die veulen dekens! ook zie ik vaak dat mensen gewoon een eigen shirt bij het veulen aan doen voor warmte, meer tips heb ik niet. succes
pff persoonlijk ben ik er wel op tegen, je hebt als hij binnen dit jaar nog geboren wordt altijd een vreselijk laat veulen. Want in 2012 zou hij als driejarige beschouwd worden en zal je eigenlijk met een 2 jarige zitten. Verder is het ook een slechte periode, want ze kunnen niet eens lekker genieten in het zonnetje en ook op de wei zetten is vaak een heel gedoe ( we hebben nu eenmaal veel regen, dus modderpoelen etc als gevolg) Dus dan zou je eigenlijk al een loods moeten hebben waar je ze in kan zetten.
Idd heb je dekens, maar ook dat is een heel gedoe.
Dus zorg voor ofwel een hangaar of wel een goed droog (hoger gelegen) weide. Ruime stal met goede stalbedekking. verder zorgen dat de moeder alle vitaminen binnen heeft zodat ze die kan doorgeven.
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de merrie drachtig gekocht en dus niet zelf laten dekken....Ben dus bekend met de nadelen. Maar bedankt voor de reacties.
Wij hebben (onverwachts) ook een decemberveulen gehad. Het beestje werd met een dikkere vacht dan normaal geboren en ik heb haar eind mei vervolgens moeten scheren.
Ze werd geboren toen het een graad of 4/5 onder nul was. Ze hebben 3 dagen 24/7 op stal gestaan. Vervolgens zijn ze een uurtje naar buiten gegaan en ong. anderhalve week na de geboorte was het weer een graad of 2 boven nul en zijn ze de kudde in gegaan. Onze weides zijn relatief droog en doordat ze zo'n dikke vacht had durfden we dat wel aan. Wel heb ik ervoor gezorgd dat er voldoende droog hooi in de weide lag waar ze evt. ook nog op zou kunnen liggen. Het was een vrolijk, levendig veulen en kerngezond.
Als je een loods kunt regelen is dat super, maar zo niet, zorg dan voor een grote merriebox (evt. af te sluiten inloopstal) en laat het veulen zoveel mogelijk naar buiten. Koop alvast een veulendekentje en bekijk de situatie als het veulen er eenmaal is. De natuur regelt het over het algemeen wel aardig goed.
Wij hebben een oktober veulen en die was ook al geboren met een wat dikkere vacht als normaal en ze is echt kern gezond en super levendig, ze is gewoon elke dag eerst 3x per dag 1.5uur buiten gegaan ongeveer 2weken lang en daarna gewoon 2x per dag 4 uurtjes zodat ze lekker droog kon slapen op stal en lekker kon rennen in de wei als het weer droog was of als het gewoon mooi weer was dan liepen ze ongeveer 8uur achter elkaar. Toen het weer echt slecht werd heb ik haar een regen dekentje op gedaan van een shetlander paste perfect met een extra dekensingel (kruising KWPNxHaflinger) en zo kon ze lekker buiten spelen zonder echt nat te worden allen was ze wel sneller bezweet omdat ze een mege dikke vacht had. Verder kun je een iets grotere stal als normaal wat je voor een merrie en veulen hebt kijken zodat ze meer bewegingsruimte hebben in de box en dat is natuurlijk niet verkeerd. Onze box is 4.5m bij 5.5m ze kon toen ze nog zo klein was lekker rond rennen in de box later werd het wel minder maar goed toen werd het weer beter en kon ze toch langer buiten. Ze stond met -12 gewoon zonder dekentje op de box en had het nog warm en mama stond met een mege dikke deken (maatje te klein) zodat ie niet gevaarlijk was voor het veulen. En extra voer omdat ze geen vers gras hadden alleen gras wat er nog stond en dat is swinters natuurlijk niet zo heel veel extra krachtvoer en extra hooi/kuil. Verder wil ik je succes wensen en dat er maar een mooi veulentje geboren gaat worden.
peach2001
Geplaatst: 27-07-09 10:19
Wij hebben ze regelmatig in de winter. Ze worden met een dikkere vacht geboren (de merrie dan wel zonder deken de winter in laten gaan, als zij een dikkere vacht aanmaakt geeft ze deze signalen door aan de vrucht die dan ook een dikkere vacht krijgt).
Wij doen ze geen dekens op, dat is niet nodig. Je moet op 2 dingen wel echt letten zeker de eerste 2 weken: niet nat laten worden en binnenhalen voor het veulen moe is (voorkomen dat ze gaan liggen op koude grond).
Hier gaan ze enkele keren per dag even naar buiten, je merkt vanzelf wanneer ze langer buiten kunnen blijven. Het is wat intensiever werken dan een zomerveulen, die gaan veel sneller de hele dag naar buiten. We hebben vanaf 1 oktober kraamstallen beschikbaar indien nodig