keuringsklaar maken van merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

donaa

keuringsklaar maken van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 12:29

hallo,over een kleine maand zou ik willen meedoen aan de merriekeuring,nu heb ik een 7 jaarse merrie,die nog maar 3 weken geleden heel ziek is geweest en fel is vermagerd en veel spieren is kwijtgeraakt ,meeste op haar achterhand :s . ze staat niet mager maar ook niet super gevuld ,iemand tips hoe ik ze snel terug kan krijgen zoals ze was? paard is nu ongeveer 2 weken terug in het werk

mvg

newt

Re: keuringsklaar maken van merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:45

Goed op voer zetten, niet te veel.
Als wij merrie's hebben die zich wat weggeven aan het veulen krijgen ze slobber met bix, en lijnzaad. En ook een aantal korrels Bix Pack, is te verkrijgen bij de ruitersport winkels. Hier hebben wij goede ervaringen mee.
Ook regelmatig longeren, zodat de spieren op de achterhand er weer goed bij komen..

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:46

hoi,

Met mijn merrie had ik ook een probleem dat hier enigzins op lijkt. Mijn merrie was te schraal en dat kreeg ik met alleen training niet goed ( voorbereiding EPTM, EPTM zelf en training). Daarom heb ik haar op aanraden van een ander energie kernmix van subli gegeven en merriebrok. Dat energiekernmix zet vet aan zonder dat paarden er gestoord van worden in gedrag en merriebrok gebruiken ze ook vaak om paarden vetter te krijgen zonder dat ze "gek " worden. Daarnaast ook muscle build van pavo. Ze stond de laatste 4 weken op stal om keuringsklaar gemaakt te worden maar daarvoor stond ze in het grasland en werd ze 6 keer per week getraind. Ik zou als ik jou was je paard tot ongeveer 1 a 1,5 week van tevoren in het gras zetten. Die laatste week kan ze dan mooi opdrogen. Natuurlijk werkt dit alles alleen als je haar 6 keer in de week traint voor spieropbouw want met alleen voeren kom je er niet, maar dat weet je zelf denk ik ook wel.
Bij mij heeft het gewerkt, ze is inmiddels bevorderd tot elite dus ik ben heel blij dat ik dit allemaal heb omgehaald. Echter het is per paard verschillend, ik heb me laten adviseren door de voerleverancier, degene die mijn paard keuringsklaar maakte en mijn dierenarts want ik wilde niet het risico lopen dat ik mijn paard " vergiftigde" met voer.

veel succes!

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:48

Wij hebben ook een merrie die van zichzelf niet dik wil worden die geven wij bij de merriebrok (vanwege veulen) roggebrood en zonnebloemolie over haar eten dit helpt bij ons zeer goed en het is goedkoop.

donaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:43

dankje wel voor de reacties,ik ga het proberen !

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:37

natuurlijk goed voeren.maar zeker de training is belangrijk.
als ik paarden klaar maak laat ik ze 2 keer op een dag stappen (op t harde)en dan nog longeren / rijden afhankelijk van de leeftijd en natuurlijk is dat ook per paard verschillend . als ze achter wat kracht missen laat ik ze geregeld balkjes draven.en veel galopwerk eventueel lekker in het bos lange stukken rechtuit.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:21

WD-V --> F-AM

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:35

Misschien is het verstandig een ronde te wachten, dan heb je haar zeker voor de volgende keer goed op de rail.

Verder is goed voeren uiteraard van belang, als ze spieren kwijt is raad ik zoiezo aan het aantal brokken te vermeerderen. En voer haar wat extra's bij zoals muslie of granenmix.

puckypuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:38

Eiwitten zijn heel belangrijk voor de groei en speiren.
Een vol weiland wil ook al snel helpen om je paard voller te krijgen.