Shet met trekbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Shet met trekbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:41

Moderatoropmerking:
Disccusie n.a.v.:

Onderwerp: Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Ies_ schreef:
Celine: €200,-
Viola van de Beukenallee: €350,-
Matz: €300,-

Dan mijn knappe pony.
Tsjitske v/d Lagewaard
6 jaar oud
Stamboekmerrie (NSPS)
88cm
Beleerd voor de kar & onder het zadel. Verder kan ze lange lijnen, longeren, wandelen, vrijspringen. Ze is lief, maar weet dondersgoed wanneer ze iets kan maken. (En gelukkig ook wanneer niet). Maar, ze heeft ook een nadeel, ze heeft last van trekbenen, maar zolang ze veel beweegt gaat het prima! :)

http://img413.imageshack.us/img413/7568/tsjitsmennen1border.jpg

http://img29.imageshack.us/img29/2686/tsjitskebij15.jpg
Hier was ze hoogdrachtig.

Dennis schreef:
Ook met een (goede) premie zou ik niet veel voor Tsjitske geven ivm dat been. Dat is nl ervelijk en zeker niet gewild!!!!
Zo'n merrie dekken is imo net zo erg als met papierloze hengstjes fokken. Als gebruikspony zeg ik 250 euro, jammer dat ze niet wat groter is.

Toch wel erfelijk? Ik dacht als het niet hinderlijk is voor de nafok is ze prima te gebruiken maar als het wel erfelijk is zou er geen haar zijn op mijn hoofd die ermee ging fokken...
Laatst bijgewerkt door Vie op 25-07-09 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Enkele berichten samengevoegd. + titel

Dennis

Re: Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:50

Ik heb een merrie gehad die het heel licht had (bleek later), gekocht met een veulen er naast. Dat veulen heb ik als 2 jarige moeten laten opereren omdat die simpelweg omviel als haar knieen weer vast stonden en een andere pony liep langs haar (zoals met voeren als ze bij elkaar stonden te dringen). En met opslot zittende knieen kan een paard ook niet meer op staan. Die pony is toen heel angstig geworden (niet zo gek als je omval en niet meer omhoog kan komen). Zelfs na anders bekappen, training, suplementen om de spieren en banden te ondersteunen en spier versterkers werd het niets beter (ja, had bijna een hengst zonder piemeltje, brullen, happerig, voorbenen uitslaan een paar dagen na haar spierversterkers).
Als een pony het bij mij heeft gaat er nooit meer een veulen in. Als gebruikspony kunnen ze echt nog prima verder, maar niet als fokdier. Bovengenoemde merrie is inmiddels regio kampioen dressuur en noordhollands kampioen 4tal, dus wat sport betreft doet die het prima ;) (ondanks dat ze nog wat mankeerd).

Sappos

Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:51

Das wel heftig ja, ook voor de pony! Lijkt me toch eng als je pony niet meer overeind komt of zomaar omvalt...Stel dat dat met veulen ernaast gebeurd...

Dennis

Re: Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:56

Dit was het 'veulen' toen die 2 was die er zo'n last van had. Merrie had enkel af en toe een haperend been. 'Veulen' is na het opereren super op geknapt. Binnen een week had ik gewoon weer een leuk brutale kleuter terug (spier versterkers die er een losgeslagen hengst van maakte waren toen uitgewerkt :P). Ze kon alleen niet meer staand slapen na de operatie omdat ze zelf haar knieen niet meer opslot kon zetten (ze lag dus iets meer dan andere, kon wel staand suffen). Pony is helaas op 3 jarige leeftijd aan heel iets anders overleden.

Sappos

Taxatietopic Shetlanders Deel 2 Max. 2 foto's/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:57

Wat enorm zuur als zo'n operatie goed verloopt en je dan alsnog afscheid moet nemen terwijl het eindelijk heel goed gaat...

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:12

Ja het is inderdaad erfelijk. Mijn shetlander is de shet in de openings post, zijn heeft inderdaad al eerder een veulen gehad. Was een hengstje dus moest weg, hij staat nu als gezelschap voor een renpaard op Duindigt. :)

Edit; Daar moet ik wel aan toevoegen zolang je actief met je shet bezig bent, de trekbenen er nauwelijks tot niet zijn. Als je veel balkjes loopt zijn ze er zelfs helemaal niet. Ook is het belangrijk dat ze goed optijd naar de hoefsmid gaan, voordat ze een verkeerde stand aannemen. Het verkomt het natuurlijk niet helemaal, maar je helpt je shetlander er wel mee. Tsjitske is hier al 6 mee geworden en ik hoop dat ze ook hiermee nog heel oud gaat worden.

Dennis

Re: Shet met trekbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 15:23

Moeder van het betreffende veulen heeft het ook (samen met nog een flink ander gebrek), maar is regiokampioen dressuur en Noor-Hollands kampioen 4tal geworden. Ze gaan er echt niet dood aan, zelfs net als ze het zo extreem hebben als mijn Uk het had. Maar leuk is anders.

@ Ies_: Waarom laat je een merrie met gebrek dekken terwijl je weet dat het erfelijk is?
Ik heb die merrie en dochter(beide met super papier) juist uit de fokkerij gehaald omdat er al zo veel kneusjes rondlopen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:08

Dennis schreef:
Moeder van het betreffende veulen heeft het ook (samen met nog een flink ander gebrek), maar is regiokampioen dressuur en Noor-Hollands kampioen 4tal geworden. Ze gaan er echt niet dood aan, zelfs net als ze het zo extreem hebben als mijn Uk het had. Maar leuk is anders.

@ Ies_: Waarom laat je een merrie met gebrek dekken terwijl je weet dat het erfelijk is?
Ik heb die merrie en dochter(beide met super papier) juist uit de fokkerij gehaald omdat er al zo veel kneusjes rondlopen.

Omdat ik toen nog niet wist/dacht dat het erfelijk zou kunnen zijn! :)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:39

Mijn kroonprins heeft hier helaas ook last van als veulen viel hij vaak om heel zielig om te zien.
We hebben hem geprobeerd te corrigeren dit deed wel iets maar niet genoeg.
Toen ik hem wou laten helpen vond de dierenarts hem nog te goed en wou het proberen met anabolen dit is heel goed gegaan.
Zo lang hij lekker zijn beweging krijgt is er niks aan de hand hij doet het super.

Helaas is het erfelijk ik zou zelf nooit fokken met een diertje wat het zou hebben

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:13

is dit hetzelfde als het hebben van losse knieen?

dat heeft mijn shet achter, vaak hoor je het knakken, gelukkig nog nooit gehad dat het vast bleef zitten, wel sloft ie achter veel met lopen, galop aanspringen gaat ook stroef