Ervaring met 24/7 toegang tot hooi...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VHUoud

Ervaring met 24/7 toegang tot hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:08

We zijn eindelijk weer in het bezit gekomen van een eigen stal, paddock (20x20 meter) en een stuk wei. Heerlijk dus vanaf september hebben we weer alles zelf onder controle. Voordat ik Stan had had ik altijd van die bloedpaardjes die als ze op de wei stonden een weideruif tot hun beschikking hadden waar ik altijd hooi in had. Weideruif helaas weggedaan toen ik twee jaar geleden mijn paardjes niet meer op de wei kon hebben en nu heb ik zo'n hooibox met een rooster aangeschaft in de hoop dat ik daar dus hooi in kan doen, zodat ze in de paddock altijd hooi tot hun beschikking hebben. Want ik wil ze niet 24/7 op het land laten lopen omdat het daar te klein voor is en in de winter lopen ze dan ook alles stuk / staat er toch niet genoeg op. Plus dat Stan hoefbevangen is geweest. Ik woon 10 km bij de plek vandaan en wil dus niet 3x per dag op en neer om te voeren, dus denk het zo op te lossen. Zeker daar mijn eerdere ervaringen met zo'n systeem prima zijn.
Nu vraag ik me af wat jullie ervaringen zijn met 24/7 beschikking over hooi voor een haflinger. Stan is een enorm vreetmonster :Y) }:0 maar mijn filosofie is eigenlijk wel dat ze gewoon 24/7 hooi tot hun beschikking zouden moeten hebben....
Hoe lossen jullie dat op / wat zijn jullie ervaringen?????

Daihyo

Re: Ervaring met 24/7 toegang tot hooi...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:51

24/7 hooi is prima. Ze eten er echt niet 24 uur lang van. En zeker als je wat ouder en stekeliger hooi neemt hoef je voor hoefbevangenheid ook niet bang te zijn.

Mijn pony staat sinds kort 24/7 op het land, is een enorme vreetzak. Maar hij eet echt niet heel de dag door. Terwijl toen hij 8 uur op een dag op de wei stond hij ook 8 uur stond te eten.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 11:12

mmm.. ik kan niet 100% aan je bericht uit. Staan ze nu op een grasweide, of een paddock zonder gras?
Bij ons krijgen de haffies een beetje voer (mengelingen, gerst, spelt en zemelen) en een heel kein beetje hooi. Dan van 8 u smorgens tot 6 uur s'avonds op de wei, dan worden ze eraf gehaald en gaan in een paddock, zonder voer. S'avonds rond 11 uur gaan ze op stal en krijgen ze een heel klein beetje voer en een heel klein plakje hooi.

Een paard eet nooit 8 uur lang! (tenzij je een paard hebt die onvoldoende weidegang krijgt, die gaan echt eten tot ze neervallen)

maar zoals wij het doen moeten we zelfs oppassen dat woest niet te dik wordt!

ik vind 24/7 hooi en beetje overdreven.

In de winter staan ze twee maanden bij ons op een grasloze wei. Dan krijgen ze 1 bussel hooi voor 2 paarden in de tijd dat ze in de wei horen te staan. En s'morgens een plakje met iets meer voer en s'avonds een plakje met iets meer voer. En al de tijd tussenin hebben ze gewoon niets.

En geloof me graatmager worden ze hier écht niet van!

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:39

Sorry ik was even op vakantie 8-)
Het is de situatie zoals degene beschrijft die als 2e reageert. Ze staan nu nog ergens anders, gewone stal waar ze maar een paar uur per dag, als het meezit, naar buiten kunnen. Daar krijgen ze gewoon 3x per dag voer.
Voordat ik hier stond had ik mijn 'eigen stuk', en daar had ik gewoon zo'n ruif vol met hooi die ik om de zoveel dagen aanvulde, zodat er altijd wat 'te knabbelen was'. Het gaat er meer om dat ze wat te doen hebben als ze op de paddock staan. Stan is hoefbevangen geweest en die wil ik echt niet de hele dag op de wei, plus dat de wei dan helemaal vertrapt wordt. Dus lijkt het me een goed alternatief hem op de paddock te zetten (soort loopstal idee) met daarbij toegang tot hooi.
Daarnaast probeer ik hem weer wat te laten wennen op de wei, maar daar zal hij nooit een hele dag op lopen, de wei is daar te klein voor en het risico dat hij zich weer 100% tonnetje rond vreet te groot, helaas. :Y) }:0 :o

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:45

Ik ben van mening dat 24 uur hooi niet ideaal is. Mijn haflinger word dik van de lucht en blijft eten. Misschien jou haflinger niet maar ik doe het hier niet.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:25

De haflingers die ik rijdt staan overdag op wei (zeg een 8-10uur per dag gemiddeld) en gaan 's nachts in de paddock.
Naar mijn mening is dit meer dan genoeg nu in de zomer aangezien er genoeg in het gras zit.
In de winter gaan ze ook op wei maar krijgen ze een beetje hooi en brok bijgevoerd.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:18

Mijn haffies staan nu 24/7 op een heel erg grote wei, die wel redelijk schraal is. Die hebben dus ook constant wat te knabbelen, maar staan idd echt niet de hele dag te eten. 3/4 van die weide is in de winter erg nat, dus wil ik ze vanaf het weer slechter wordt, op het droge stuk houden. Ik ben ook van plan om ze onbeperkt toegang tot hooi te geven. Krachtvoer krijgen ze amper bijgevoederd (een handje voor het idee), tenzij er echt gewerkt is die dag -wat in de winter in een niet gedraineerde buitenbak helaas vaak onmogelijk is-.
Ik houd dit topic ook mee in de gaten, maar zo lang er geen doorslaggevende argumenten zijn om het niet te doen, krijgen ze gewoon onbeperkt hooi volgende winter :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 01:27

Voor mijn paard is onbeperkt hooi te heftig. Hij staat het hele jaar door buiten en ik moet in de zomer flink met hem aan de slag (vrijwel dagelijks) om zijn conditie op peil te houden. En dan staat hij nog op relatieve schrale grond (wel op een enorm groot stuk namelijk, waar hij genoeg kan vinden). Gelukkig beweegt en speelt hij ook nog eens veel op het land, lang leve zijn vrolijke kudde. :D

Ik denk dat bij een aantal paarden onbeperkt ruwvoer heel fijn is, maar bij zo'n sober typje als de mijne, krijg je geheid problemen......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:14

ik heb een heel sobere pony.
beste is toch om in zulke gevallen overjarig hooi te kopen.
graszaadhooi deed die van mij het ook erg goed op.
ouder hooi bevat wat minder voedingsstof,dus kunnen ze meer van eten

Karlijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:08

Mijn haflinger merrie staat ook 24/7 op wei met onbeperkt hooi.
Ze eten indd niet de heledag door maar alleen als ze honger hebben.
Maar voor hoefbevangenheid hoef je zeker niet bang te zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:43

Karlijnlover schreef:
Mijn haflinger merrie staat ook 24/7 op wei met onbeperkt hooi.
Ze eten indd niet de heledag door maar alleen als ze honger hebben.
Maar voor hoefbevangenheid hoef je zeker niet bang te zijn!

Nogmaals, jouw Haflinger eet misschien niet de hele dag door ;) , maar er zijn wel degelijk veel sobere paarden die dat wel doen. :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:53

Bij ons op de manege lopen er 50 paarden en pony's bij elkaar, met nagenoeg 24/7 hooi. Er zijn twee haflingers bij. De ene is mooi rond en misschien een beetje aan de dikke kant, en de andere mag wel wat voller.

Het ligt er dus maar net aan. Ik zou het gewoon proberen. Hoefbevangen zal hij echt niet worden, hooguit wat te dik.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:36

als ik de mogelijkheid hiertoe had deed ik het ook.
en een paard eet niet 24/7, die stopt echt wel als die vol is, mits je het opbouwend doet, en dat ze er dik van worden, het kan, maar door het eten over de hele dag gaat juist de spijsvertering alleen maar sneller werken, en zullen ze alleen de juiste voedingstoffen in het lichaam vasthouden, waneer ze maar een paar keer per dag (2) eten krijgen zullen ze zoveel mogelijk vast houden om vol te zijn, en uiteindelijk dik worden.

als ik jou was zou ik er zeker voor gaan, hoefbevangen hoef je niet bang voor te zijn mits je niet te jong hooi koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:42

Ik zou gewoon grofstengelig hooi aanbieden met een vertraging in de zin van bv een strak rooster over het hooi heen, zodat 'ie ook echt wel wat moeite moet doen om ervan te eten. Hij heeft er 24 uur de tijd voor immers.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:38

Stand van zaken nu bij Stan ;)
Heb over de hooibak zwaar rooster zodat hij niet zo makkelijk alles direct op kan eten. Hij staat nu overdag zeg maar van 10.00 - 17.00 in de wei, daarna op de paddock met hooi. Voor de rest krijgt hij niets. Hij is wel wat dikker geworden maar denk / hoop dat het vooral vulling is en geen vet wordt... :Y) Maar ik ga wel vragen bij de leverancier van hooi of hij goed overjarig / stengelig hooi heeft liggen want dat scheelt natuurlijk weer. Voer nu prachtig hooi, ruikt heerlijk, superhooi, maar dat hoeft natuurlijk niet / niet steeds.
Hij eet inderdaad geen 24/7, en ik heb even gecheckt maar hij eet eigenlijk net zoveel hooi op als hij anders op stal kreeg, zo'n plak of 5 / 6. Maar goed, hij scharrelt natuurlijk wel van alles bij elkaar op de wei (maar daar staat over een poosje natuurlijk niet zo heel veel meer op / dat wordt wel minder).
Zijn hoeven zien er goed uit, lekker hard, niet warm of zoiets, dus dat gaat goed. Hij is ook heel actief , loopt regelmatig heen en weer, stukje draven, lekker alert.
Denk dat hij het erg naar zijn zin heeft!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:44

Je kunt een gedeelte van het rantsoen laten bestaan uit graszaadhooi en dat aanvullen met normaal hooi. In graszaadhooi zitten vooral veel vezels en het vult goed (goede dagbesteding) zonder dat ze er vet van worden.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:49

Gaan ze daar niet ontzettend van aan de 'dunne'? Of is dat per paard ook weer verschillend? Heb een volbloedje gehad die daar absoluut niet tegen kon. MOet zeggen dat ik daarom ook zo zit te klungelen met het voeren van Stan, hij is de eerste koudbloed die ik heb. Met die volbloedjes of paarden waar heel veel arabisch of engels bloed inzit is voeren echt heel anders.... :o Maar goed, het lijkt me dat een haflinger ook gewoon een paard is van vlees en bloed en er ook van houdt als hij de hele dag wat te kauwen heeft?
Anders haal ik één pakje op, kijken hoe het gaat (paardenrestaurant :Y) doet u mij maar een plakje van x en eentje van y :D