DNA-onderzoek laten doen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

DNA-onderzoek laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 00:19

Hallo,

Hoe denken jullie over een DNA-onderzoek doen?
Ik wil graag een DNA-onderzoek laten doen van mijn bonte ruin.
Kijken of de hengst Samber erin zit.
Aangezien Samber een beetje bokbenig staat en mijn paard ook.
En veel mensen vragen is hij van Samber?
Maar laatst had ik een fokker die veel met samber fokt.
En die vroeg ook of het een samber is.
Ik zei ik weet het niet.
Dus hij heeft hem helemaal van top tot teen bekeken en hij had ook zo iets van dit zou heel goed een Samber kunnen zijn
Zelfde beenstand en bouw verder ook.
Wat is jullie mening zal ik een DNA-onderzoek laten doen of niet?
Weet iemand ook wat dat kost?
En of ze dan ook achter de moeder en verder kunnen komen?

Groetjes

Jes

Re: DNA-onderzoek laten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:36

Ze kunnen alleen DNA testen als jij zegt op dat en dat paard testen. Ze hebben geen databank met al het DNA er in dat er een match uit komt rollen. Dus als jij geen flauw idee hebt van de moeder zullen ze die ook niet vinden.
Verder wees niet teleurgesteld als het toch geen Samber is. Volgens mij denkt iedereen als ie een bonte ziet, hee een Samber.

De kosten lopen uit een. Informeer eens bij de stamboeken of de hengsten houder. Of zoek op internet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:38

Waarom zou je die test laten doen?
Kost een paar honderd euro, en je paard word er niet beter van of meer waard van.
Zeker als de beenstand al niet optimaal is word ie niet duurder als bekend zou zijn dat de vader samber is.

Gewoon lekker zo laten en plezier hebben met je paardje zou ik zeggen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:50

Grote kans dat er Samber bloed inzit maar goed... wat schiet je ermee op als je het weet?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:00

Als je het echt wilt weten kan dat voor rond de 50 euro. Ik heb via DNA de vader van mijn paard definitief laten bepalen. Ik wist zelf 100% zeker dat het een nakomeling van die hengts was dus heb gewoon laten checken op die hengst. De KWPN man die hier in de de buurt de veulens opneemt heeft een pluke manen van de nakomeling afgenomen, formulier ingevuld en dat wert opgestuurd, kosten ik geloof 15,-- Bij het van Haeringen instituut is het gecheckt en correct bevonden. Toen kreeg ik een brief en een soort sticker voor in het paspoort met daarop " dat het voor 99,9% zeker was dat paard X vader is van mijn ruin" Dat koste geloof ik rond de 30 euro.

Ik had wel vooraf bij het van Haeringen Instituut geinformeerd of ze wel DNA hadden van dat vaderpaard.

Als je besluit dat je er dan ook nog een officieel afstammingsbewijs (KWPN papier) bij wilt aanvragen liggen de kosten inderdaad rond de 400,-- Heb ik ook ooit gedaan maar toen was de moeder al bekend en had ik dus een volledig papier. Bij de eerstgenoemde heb ik dat niet gedaan omdat de vader niet goedgekeurd was en de moeder totaal onbekend. Had dus niet zoveel zin.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:20

Zonde van je geld als je geen verkoop- of fokplannen hebt (en dat laatste heb je niet :P ). En al helemaal als hij uiteindelijk niet van Samber blijkt te zijn, want dan ben je er nog minder dan niks mee opgeschoten.

En net wat Oreo zegt: als er geen DNA-gegevens van Samber bekend is, kun je die test ook nog bekostigen.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:07

Ik wil het gewoon graag weten.
Zou nog veel meer over hem willen weten.
Maar geen idee hoe ik erachter kan komen.

Als 1 van jullie nou een paard heeft waarvan je weinig weet,
wil je toch ook zo veel mogelijk te weten komen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:15

Dan zou ik het anders aanpakken dan lukraak maar DNA te laten testen. Als je alleen de vader hebt (of een mogelijke vader hebt) wordt je nog niet veel wijzer. En als het een kleinkind van Samber zou zijn, heeft de hele DNA test al geen zin meer.

Je krijgt met een DNA test alleen een hoogstmogelijke waarschijnlijkheid, en geen 100% sluitend antwoord.

Ik zou mijn geld aan andere dingen besteden, waar jij en je paard mee lol aan beleven.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 12:18

Cassidy schreef:
Dan zou ik het anders aanpakken dan lukraak maar DNA te laten testen. Als je alleen de vader hebt (of een mogelijke vader hebt) wordt je nog niet veel wijzer. En als het een kleinkind van Samber zou zijn, heeft de hele DNA test al geen zin meer.

Je krijgt met een DNA test alleen een hoogstmogelijke waarschijnlijkheid, en geen 100% sluitend antwoord.

Ik zou mijn geld aan andere dingen besteden, waar jij en je paard mee lol aan beleven.

Lol heb ik sowieso wel met me paard.
En we doen genoeg leuke dingen.
Maar ik ga wel even op internet verder zoeken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:11

D_Desteny schreef:

ben ik helemaal met je eens, maar ik zou er geen geld aan besteden als ik, naast vage vermoedens, geen concrete aanwijzingen had.
Ik heb even in je profiel gespiekt, en ik zou de vriendin van je moeder van wie jullie Desteny hebben gekocht nog maar eens proberen te polsen. Van welke paardenmarkt, misschien nog de naam van de verkoper, misschien zat er al een chip in waaruit je informatie kunt halen, enz. enz.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:33

waarom heb je geen papier bij je ruin ..
"er zou Samber kunnen inzitten " is niet genoeg om op DNA te kunnen testen ..je moet echt echt per vaderpaard waar je wil op testen betalen ...en misschien is het wel van één of andere zoon van Samber ..of uit een dochter van Samber

mischien is het beter om eens een goede zoektocht naar de papieren van je paard te doen ..waar die het laatst zijn gebleven

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:42

gem schreef:
D_Desteny schreef:

ben ik helemaal met je eens, maar ik zou er geen geld aan besteden als ik, naast vage vermoedens, geen concrete aanwijzingen had.
Ik heb even in je profiel gespiekt, en ik zou de vriendin van je moeder van wie jullie Desteny hebben gekocht nog maar eens proberen te polsen. Van welke paardenmarkt, misschien nog de naam van de verkoper, misschien zat er al een chip in waaruit je informatie kunt halen, enz. enz.

Ik weet dat hij van de paardenmarkt in purmerend komt.
Maar de vrouw waar we hem toen van hebben gekocht is niet echt meer een vriendin van me moeder.
Laten we zeggen dat ze flinke ruzie hebben gehad nadat we Desteny gekocht hebben.
Volgens mijn moeder zat er wel papier bij dat zou ze ons nog geven.
Maar na de ruzie is dat er niet meer van gekomen.
Worden paarden op een leefdtijd van 6 maanden al gechipt?
Want wij hebben dat we hem kochten een chip laten inbrengen.
Als ze op een leefdtijd van 6 maanden al gechipt worden zou er dan misschien nog een chip in kunnen zitten?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:43

besita schreef:
waarom heb je geen papier bij je ruin ..
"er zou Samber kunnen inzitten " is niet genoeg om op DNA te kunnen testen ..je moet echt echt per vaderpaard waar je wil op testen betalen ...en misschien is het wel van één of andere zoon van Samber ..of uit een dochter van Samber

mischien is het beter om eens een goede zoektocht naar de papieren van je paard te doen ..waar die het laatst zijn gebleven

Als het goed is zijn die nog bij de vorige eigenaar.
Maar ik weet niet 100% zeker of hij wel papieren heeft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:54

dan zou ik daar toch eerst eens aan de zoektocht beginnen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:57

besita schreef:
dan zou ik daar toch eerst eens aan de zoektocht beginnen

Ik denk niet dat we die krijgen van hun.
Aangezien we toen nogal ruzie gehad hebben.
Is er niet een andere manier hoe ik erachter kan komen?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:47

Als die vorige eigenaresse hem heeft laten chippen moet doormiddel van het chipnummer de plaats of het stamboek waar hij geregistreerd staat te achterhalen zijn. Dan kan je daar informeren voor nieuwe papieren.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:09

Ze testen bij het inbrengen van een chip toch altijd of erniet al 1 in zit?

Ik heb ook op DNA vader laten testen bij het NRPS, koste net onder de €50,- maar ik wist ook zeker dat hij de vader was.

Succes

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 11:25

Ze hebben inderdaad bij het Chippen gekeken of er niet al een chip inzat.
Helaas dat was dus niet zo.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:05

De geboortedatum van je paard, klopt die of is dat maar een gokje. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een hengstenhouder nog een merrie laat dekken in november. Het dekseizoen eindigd op 1 september. Daarna worden alleen nog merries gedekt die zijn teruggekomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:01

DNA onderzoek kost 46 euro excl. btw per paard.
Ik heb het bij mijn veulen laten doen, maar ik wist wie de vader (en natuurlijk de moeder) was. Nu staat alles gewoon netjes op papier. Ik moest dus 3 keer DNA onderzoek betalen, vader, moeder en veulen zelf.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:33

He?! Ik hoefde maar 1x te betalen, alleen vader op veulen.

DNA profiel van paarden met stamboek papieren is bekend, dus was niet nodig..

Was bij NRPS.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:10

flyfly schreef:
De geboortedatum van je paard, klopt die of is dat maar een gokje. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een hengstenhouder nog een merrie laat dekken in november. Het dekseizoen eindigd op 1 september. Daarna worden alleen nog merries gedekt die zijn teruggekomen.

De geboorte datum moet ongeveer kloppen.
Het kan een week of paar dagen eerder later zijn.
Maar wel in die maand sowieso.
Volgens de eerste eigenaar is hij van een dronken boer op de paardenmarkt gekocht.
Ik probeer haar al te achterhalen maar ik zou niet weten hoe.
Ik weet nog dat zij Wilma heten en een stalletje in middenbeemster had.
Maar meer ook niet.
Heb geprobeerd via internet te zoeken maar echt ver kom je niet zonder achternaam