Veulen houdt maar niet op van staart en manen eten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chefke

Veulen houdt maar niet op van staart en manen eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:43

Zoals de titel al zegt heb ik een staart en manen etent veulen. Wordt er gek van en radeloos. Het veulen is nu 3 maanden en doet het al vanaf dag 1. De moeder smeer ik regelmatig in met hetshoornolie en dan houd ze er een dag of 3 mee op, smeer ik het er weer in. Maar de manen gaan nu dood van die hertshoornolie. Ik heb het er dus nu niet meer in, met het resultaat bijna geen manen meer. Staart smeer ik nog wel in. Nu staat er een andere pony bij in en die is gewoon van lange manen in 1 nacht kaal. Wordt heel moedeloos van dit gedoe. Weet iemand waarom ze dit doet en wanneer de meesten er mee stoppen en wat ik er nu nog tegen kan doen m.u.v. Hertshoonolie omdat de manen er echt dood van gaan.

_Karin

Re: Veulen houdt maar niet op van staart en manen eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:35

Het is even gemeen maar ik heb wel eens tabasco in de staart van een paard hier gedaan. 1x happen en hij deed het niet meer.
Mijn vriendin smeerde cribbox erin dat veulen deed het daarna ook niet meer.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:08

Azijn of vliegenspray wil ook nog wel helpen als je het vriendelijk wilt blijven doen, maar als je echt gek ervan word dan kun je inderdaad tabasco of sambal erin smeren resultaat gegarandeerd...
Hebben hier ook een hardnekkige manen en staart kluiver gehad en alles geprobeerd op de vriendelijke manier alles hielp een dag of 3 maar daarna over gegaan op de mindervriendelijke manier (zorg wel voor voldoende water in de buurt van het veulen dan) en na 2x smeren (jaja had een hardnekkig veulen) is de sambal weer terug naar de chinees gegaan en hebben we geen last meer gehad van lastig manen en staart etend veulen...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:12

Wilde je al de tip geven mosterd maar inderdaad sambal of iets dergelijks is net zo goed.
Waarom dat weet ik niet, het is me ook al eens opgevallen als je manen trekt je beter veulentjes uit de buurt kunt houden want anders manen weg, volg dit even want ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze dat doen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:20

Finalgon vragen bij de DA.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:24

OKee bedankt allemaal! Ik ga dan denk ik maar tabasco proberen. Ik hoop dat het helpt!
Ik hoop niet dat als ze dan bij anderen komen dat ze het dan weer gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:26

Chefke schreef:
OKee bedankt allemaal! Ik ga dan denk ik maar tabasco proberen. Ik hoop dat het helpt!
Ik hoop niet dat als ze dan bij anderen komen dat ze het dan weer gaat doen.

was wel even je handen na afloop ^^
anders ben jij straks de pineut :+
tabasco of andere hete kruiden helpen volgens mij wel goed, tenzij je een wel heel hardnekkig veulen hebt

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:34

bij ons werkt leovet anti bite als wondermiddel
je kan ook gaan vlechten en vervolgens intapen, losse vlecht en dan er zo van die zelfklevende bandages/crepe rondwikkelen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:21

Ik ga ervan uit dat je een hengstveulen hebt en helaas is dit een nadeel.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:10

haha!! nee het is een merrie veulen!! Ben een vriendin van Chefke!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:11

Ik gebruik altijd antibijt.
Heb voor onze honden eens sambal geprobeerd (aten hun rieten mand op toen ze klein waren) dat vonden ze erg lekker, en heeft dus niets geholpen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 08:54

Cayennepeper mengen met vaseline (haar conditioner) zodat het blijft plakken.
Komt op het zelfde neer als tabasco vermoed ik zo.
Werkt goed. Maar het spoelt helaas wel uit na regen

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:38

Ik reageerde net ook al in het andere topic hierover, en heb dus het zelfde probleem met mijn merrie veulen. Erg frustererend! En heb geen idee waarom ze het doen. Maar hier staan nog wat handige tips, ga ik ook even uitproberen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:45

Bij veulens is staart 'eten' meestal een teken van verveling, bij ietwat oudere veulens en paarden een teken van een tekort koming in het voedsel.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:52

@Peterina, Verveling zou ik vreemd vinden omdat ze in het begin bij meerdere veulens stond en nu ook bij 1. Ze heeft een aantal wilgentakken en scippyballen in het land om de verveling tegen te gaan. Wat versta je onder oudere veulens?
Het is idd een merrie veulen.
Het is gewoon zo'n veulen die graag wat in de mond heeft. Doe moeders een halster om en ze heeft het binnen 1 sec. in de mond. Zet moeders vast en ze is zo weer los. Als ik de boks dicht doe heeft ze mn jas in de mond (wat uiteraard niet mag). Ga zo maar door. Ze wordt verder niet uit de hand gevoert, Ze zeggen dat dat er ook mee te maken heeft.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:56

cribbox beetje verwarmen zodat het makkelijk smeer baar word en dan in de staart en manen smeren. het is wel een kliederboel en de manen en staart worden er heel vies van maar beter dat tijdelijk dan een opgegeten staart en manen

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:50

bij de ruitersportzaak heb je van dat antibijtmiddel
Ik weet even niet meer hoe het heet, maar als je het daar vraagt weten ze het vast.
maar als je dat erin smeert blijven ze er in iedergeval van af ;)
doe dat bij mijn merrie ook.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:07

Corientjuh, Dat heb ik al geprobeert maaar dat helpt niet. OVerigens is dat ook ierie voor mezelf omdat je het sproeit en dan heb ikzelf ook 3 dagen die smaak in de mond. Ook bij invlechten heb je er erg last van met dat middel ;)

Maar toch bedankt voor je reactie.
Ik heb nu al een tijdje niet gezien dat ze er in at en heb tabasco in de staart gesmeert!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:32

Ik heb dit ook gehad toen mijn paard 1,5 was. Hij kwam hier op stal en in een nacht (1e nacht) 2 staarten en een halve manenbos er af. Ik las toen dat het kan komen van een vitamine tekort. Kon ik toen niks aan doen, hij was er pas net, maar hij kreeg toen podo grow 3 van pavo en hij heeft nooit meer gegeten. Dus van die vitamines kan best kloppen, daarvoor kreeg hij namelijk alleen kuilgras.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:35

Ze eet brokjes en meusly met de merrie mee. Dat is pavo lactomax. Ik verwacht dat daar ook genoeg voor veulens in zit. Maar het kan natuurlijk wel zo zijn.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:12

Volgens Pavo hoor je je veulen al vanaf week 3 stap 2 te geven van de grow serie. Dit is namelijk alleen voor de drachtige merrie en tot het veulen 5 maanden is, voor de merrie alleen dus.

Tot de 8e maand kan je dan stap 2 geven, en dan stap 3.

Misschien kan je dat eens gaan proberen. Dat voer is namelijk zo afgestemd dat je veulen niks tekort krijgt. En natuurlijk aanvullen met gras en/of voldoende hooi.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:52

Mijn veulens(heb een tweeling) hebben ook de staart opgevreten ,merrie en hengst veulen deden het beiden.
Zij krijgen ieder 2kg pavo op een dag,ik kreeg als tip om de baardharen er af te knippen dat heb ik gedaan en ze doen het niet meer! :D

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:03

Lexa Bedankt!
Ik ga het proberen! Maar wat is de werking daar dan van? Waarom eten ze zonder baard minder? En gaat het dan om de baard of snorharen?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:34

Ik heb alleen de baardharen gedaan,want die van mij staan dag en nacht in de wei en tastharen hebben ze wel nodig.
Doordat je ze afknipt worden de haren harder en prikt het veulen zichzelf als hij zijn kin in moeders staart duwt (heb ik mij wijs laten maken :D )
Bij mijn veulens werkt het in ieder geval!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 01:11

manutjuh schreef:
Volgens Pavo hoor je je veulen al vanaf week 3 stap 2 te geven van de grow serie. Dit is namelijk alleen voor de drachtige merrie en tot het veulen 5 maanden is, voor de merrie alleen dus.
Tot de 8e maand kan je dan stap 2 geven, en dan stap 3.
Misschien kan je dat eens gaan proberen. Dat voer is namelijk zo afgestemd dat je veulen niks tekort krijgt. En natuurlijk aanvullen met gras en/of voldoende hooi.

Beetje off topic, maar dit voerschema is er vooral op afgestemd dat PAVO niks tekort komt....
Als je de merrie goed voert en je hebt goede weide heeft je veulen in pricipe voldoende aan moedermelk en gras. Dat staart- en manenvreten heeft echt een andere oorzaak (voor zover er een oorzaak is), bovendien denk ik niet dat er heel vele waardevolle voedingsstoffen in die haren zitten :D.