Manieren om dracht vast te stellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

longshot

Manieren om dracht vast te stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:08

Hoi

Ik heb gisteren mijn shetlander weer opgehaald. Ze heeft 3 wkn bij de hengst gestaan.
Nu moet ik eigenlijk over 18 dgn weer met haar langs om te schouwen.
We hebben echter zelf geen trailer en is het dus lastig om weer met haar op pad te moeten.
Nu wil ik haar laten scannen maar weet ook uit eigen ervaring dat dat bij shetjes niet makkelijk is..
Wie heeft er tips of andere ideeen om vast te stellen of ze drachtig is....

Grjts

ninaFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:06

Als ze hengstig wordt is ze niet drachtig :)
Verder weet ik geen manieren.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:07

ninaFOREVER schreef:
Als ze hengstig wordt is ze niet drachtig :)
Verder weet ik geen manieren.

dat is dus onzin..mijn 2.5 jarige merrie bleek drachtig maar was gewoon hengstig hoor ;) kroop het liefst bij de ruinen in de stal! DA laten komen om op te voelen of te laten scannen

pippalex

Re: Manieren om dracht vast te stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:22

Gewoon even laten scannen..
Meestal vraag ik om een vrouwelijke arts, i.v.m. de kleine handen.. Verder nooit problemen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:31

Je kunt ook extern laten scannen. Punt is alleen dat niet alle dierenartsen zo'n apparaat hebben. Vaak hebben de grotere, moderne klinieken dit wel in huis. Anders is het inderdaad een optie om om een dierenarts met kleine handen te vragen. Dat scheelt vaak alweer.

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:12

je hebt tegenwoordig een drachtigheidstest voor merrie's weet dat ze die ook wel gebruiken bij mini's. maar zou niet weten waar je die kan vinden.
Schouwen bij een andere ruin hengst kan ook natuurlijk altijd nog dan hoef je misschien neteens met de trailer weg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:31

Die drachtigheidstest is pas op 40 of 60 dagen meen ik. In ieder geval niet met 18 dagen.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:08

Werkt pas bij meer dan 100 dagen zelfs!!

Zijn te krijgen bij dreamhorse, uit mijn hoofd.. Ongeveer €20,-

Wij hebben ze ook gebruikt, maar je kan er geen eventuele 2 ling dracht of iets dergelijks mee zien..

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:43

Ik ga naar een hensgstenstation waar een vrouwelijke DA werkt voor het scannen van mijn shetje.

Vanaf dag 110 is er een urine test mogelijk.

Wee Foal Checker
Nieuw in Europa, de 'Wee-Foal-Checker', een snelle en gemakkelijk uit te voeren drachtigheids test voor paarden gebaseerd op urine. De test kan gebruikt worden vanaf 110 tot 300 dagen na de dekdatum. Ideaal voor kleine paardenrassen of merries die niet gescand of opgevoeld kunnen of willen worden. Indien u twijfelt of uw merrie drachtig is kan deze test voor gemoedsrust zorgen terwijl u niet uw veearts hoeft in te schakelen.

De test is door een vooraanstaand research bedrijf in Nieuw Zeeland ontwikkeld. De test is 97 % betrouwbaar en checkt op de aanwezigheid van het hormoon estrone sulphate dat bij drachtigheid in de urine wordt aangetroffen.

De test bestaat uit een test cassette, 2 plastic pipetjes, een buisje urine verdunner en een gedetailleerde Nederlandse gebruiksaanwijzing. De test wordt in 2 simpele stappen uitgevoerd. In de eerste stap worden een paar druppels urine van de merrie verdund in het buisje met urineverdunner. In de tweede stap worden een paar druppels verdunde urine in de test cassette gedruppeld. Nu 5 á 10 minuten wachten op het resultaat. Indien een enkele rode lijn opkomt in het uitleesvenster van de cassette is de merrie drachtig. Indien een dubbele rode lijn opkomt betekent dit dat de merrie niet drachtig is.

De Wee-Foal-Checker is geschikt voor alle paardenrassen. De test is voor eenmalig (uitwendig) gebruik en wordt in de koelkast (4 tot 8 C) bewaard.

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:14

Ik heb deze test vorig jaar ook gebruikt voor mijn merrie. Werkte bij haar prima. Helaas komt schijndracht soms ook voor bij paarden, en dan geeft deze test ook positief resultaat, terwijl er niets in zit. Is bij een collega-fokker van ons ras gebeurd.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:21

Hallo,
kom even binnenvallen. Zit er ook aan te denken om dat te doen omdat mijn merrie een hekel heeft aan opvoelen. Daarnaast is het relatief goedkoop. Maar kan dus pas vanaf 100 dagen lees ik. Dan is het meer iets om te weten of ze nog dragend is in mijn geval.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 00:18

ik woon in Duitsland en mijn veearts doet een bloedtest, dat kan vrij snel na de dekking al. Het is niet duur en ook niet zo íngrijpend voor het paard als opvoelen/scannen.
Ik heb kleine paardjes en de veearts grote handen, dus die test is voor ons een uitkomst !

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:26

Ok, dankje LucyB!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:51

Ik heb mijn shet vrijdag laten scannen en helaas is het niet goed gegaan en vecht ze tot nu toe nog heel hard voor haar leven. Ze is gescant door een man en achteraf waren zijn handen waarschijnlijk te groot en heeft onze pony een wondje in de darm en misschien wel een buikvliesontsteking.
Als ik je advies mag geven zou ik voor een shet vragen of je een kleinere vrouwelijke dierenarts mag om te scannen of misschien wel een bloedtest al kun je dan alsnog niet zien of er een 2ling in zit. Ik kan me wel voor mijn kop slaan dat ik haar heb laten scannen maar goed dat is altijd achteraf.
Voor mij geen scan meer in mijn kleine pony's dan maar bloedtest en het risico op verwerpen van een 2ling.
Maar goed dat is wat ik hiervan heb geleerd nu.
Het hoeft NIET te gebeuren en de kans is KLEIN dat het fout gaat maar het risico is wel aanwezig ivm nauwheid.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:35

Jeetje kappiegirl. Wat een rotverhaal.
Hoop dat je merrie snel hersteld.
(je woont trouwens vlak bij mij zie ik)

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:06

Klopt inderdaad is erg dichtbij ja Rhede ligt nog geen km van ons vandaag.
Pony is sterk en hoop dat ze zich zo goed kan herstellen dat ze een paardwaardig bestaan kan lijden als dat niet zo is zal ze heen moeten gaan helaas. Maar we gaan uit van het beste natuurlijk.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:13

Nou, ik hoop er het beste van.
(schattig man zo´n klein ponnietje)

longshot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 18:59

Jeetje ik schrik wel van je verhaal kappiegirl. Hoop voor je dat alles goed komt met je shet...
Van de bloedtest had ik nog niet gehoord, lijkt me een prima middel en zal hier dan ook om vragen bij mijn Dierenarts.
Thanx