Kan pas gedekte merrie verwerpen na een stressperiode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlie1989

Kan pas gedekte merrie verwerpen na een stressperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 17:35

Hallo

Overlaatst ben ik met mijn merrie op keuring geweest drie dagen nadat ze opnieuw geinsemineerd is geweest. De veearts zei dat het geen kwaad kon. Gedurende de wedstrijd heeft de merrie geen stress gehad,
maar het laatste kwartier werd een andere merrie met veulen thuis afgezet en stond ze alleen in de camion. Ze kwam er volledig bezweet en vol schuim af. Ze heeft haar echt druk gemaakt.

Nu, wat zijn jullie ervaringen, of wat denken jullie? Kan de merrie hierdoor verwerpen of geloven jullie hier niet in?

Jes

Re: Kan pas gedekte merrie verwerpen na een stressperiode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:32

Ik zou het je niet kunnen zeggen. Wel heb ik met mijn eigen merrie 2 dagen na het insemineren een ongeluk gehad met de trailer. Niets ernstigs verder, merrie had niets, maar bleek op 18 dagen ook leeg. Alle dekkingen die na die keer zijn gedaan was ze steeds in een keer drachtig, dus ik denk toch dat ze het toen verworpen heeft.

Het enige dat je kan doen is op 14 a 15 dagen scannen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:58

Drie dagen na insemineren is ze korte periode gestrest geweest?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:01

dit is iets daar kan je eigenlijk geen zinnig antwoord op geven.
Ieder paard is anders daar in begrijp je.
Alles kan natuurlijk en eerlijk gezegd vooral omdat insemineren een kostbare ingreep is ,zou je eventueel achteraf beter haar wat rust kunnen geven.
Maar ja dat is achteraf, wacht het gewoon wat af en maak je niet druk, sommige paarden zijn nooit gestrest en dan gaat het ook fout.
Succes hoop dat alles oke uitpakt.

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:18

Sammie schreef:
Drie dagen na insemineren is ze korte periode gestrest geweest?

Ja, ongeveer één kwartier, omdat haar vriendin al voor haar de camion verliet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:23

Op dat moment is het eitje nog lang niet ingenesteld. Bovendien denk ik dat de tijd daarvoor ook erg kort is geweest. Als er een (lange) stressperiode is bij een 'sensibel/heet/stresserig' paard is er een kleine kans dat dát problemen oplevert bij het innestelen van het eitje in de baarmoederwand. (andere problemen zijn vocht en cystes) Maar daar is bij jou helemaal nog geen sprake van. Ik denk niet dat je daar heel erg bang voor hoeft te zijn dat ze het nu kwijt is. Eitje (mits bevrucht) zit nog in de eileider op dat moment en is een klompje cellen.

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:56

Sammie schreef:
Op dat moment is het eitje nog lang niet ingenesteld. Bovendien denk ik dat de tijd daarvoor ook erg kort is geweest. Als er een (lange) stressperiode is bij een 'sensibel/heet/stresserig' paard is er een kleine kans dat dát problemen oplevert bij het innestelen van het eitje in de baarmoederwand. (andere problemen zijn vocht en cystes) Maar daar is bij jou helemaal nog geen sprake van. Ik denk niet dat je daar heel erg bang voor hoeft te zijn dat ze het nu kwijt is. Eitje (mits bevrucht) zit nog in de eileider op dat moment en is een klompje cellen.

ah oke, bedankt voor je uitleg, daar ben ik veel mee, dat stelt me gerust.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:08

Sammie schreef:

hoppa!! hier sluit ik me bij aan, klinkt heel erg logisch.
Ik (hoe stom misschien ook) verglijk t altijd maar als bij een mens,
en toevallig ben ik op dit moment ook weer zwanger en ik ren ook (soms met stress) achter ons zoontje v 11 maanden aan en rij ook nog een paar paarden per dag (al stuiterent soms) en ja, de nieuwe uk zit er ook nog in.
Zo heel makkelijk word een bevrucht eitje er niet uitgeworpen hoor. (zeg nooit nooit)

maar ik denk dat je je in deze niet druk hoeft te maken hoor, 15 min is feitelijk niks.

succes alvast met je dragende merrie!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:30

-> KS