[H][NRPS] welke KWPNhengst voor 9 jarige merrie v. Bonaparte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oorklep

[H][NRPS] welke KWPNhengst voor 9 jarige merrie v. Bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 19:51

Welke hengst past goed bij mijn merrie?

Merrie: Byou
Ras: NRPS
Type: NRA
Kleur: Bruinzwart
Stokmaat: 1.61
Geb. Datum: 30 april 2000

Vader: Bonaparte
Moeder: Odine

Karakter: Aan de hand een vriendelijke en gemakkelijke merrie. Een paard dat snel heet is en (vooral onder het zadel) erg loperig is. Ze houdt van werken en. Haar stap is goed, ze heeft een ruime stap. Haar draf zou sierlijker, ruimer en meer gedragen mogen zijn. Een matig achterbeen gebruik.
Merrie heeft een zwakke(re) achterhand en lendenen.

Verbeterpunten:
- De merrie is langgelijnd, dus ik zoek naar een hengst met een kortere rug.
- Het loperige en het hete hoeft voor mij niet zo, vandaar dat ik op zoek ben naar een (liefst KWPN) hengst met een koel karakter.
- De stokmaat, ze meet nu 1.61, ik zou graag een groter veulen willen (hengst van tegen de 1.70m)
- De zwakkere lendenen en achterhand (wat op de keuring ook gezegd werd).
- Ook heeft ze vrij korte benen.

Hengst:
- Die formaat doorfokt.
- Graag donkerbruin/ zwart (ik weet wel dat dit geen garantie is maar toch...)
- Koel karakter!
- Dressuur gericht.

Byou heeft nog nooit eerder een veulen gehad. Ikzelf heb weinig verstand van fokken etc. vandaar dat ik jullie advies vraag.

Foto's.

Standfoto keuring:
Afbeelding
Standfoto:
Afbeelding
Hoofdje:
Afbeelding
Draf in de wei.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:29

Voor Karakter en sterke achterhand zou ik zeggen Rubiquil maar ik denk dat hij verder de ruglijn niet zal verbeteren van je merrie. Hoofd zal hij wel veredelen. Daarbij kan je bij Rubiquil ook fijn een NRPS papier hebben.

Dreamcatcher idem voor het karakter, achterhand, edele hoofdjes fokt bij wat ouderwets gemodelleerde merries moderne paarden dan Rubiquil. Ook NRPS papier.

Karolous van Wittenstein : jonge hengst maar van hetgeen ik kan zien. Rustig karakter (of hij het doorvererfd kan je nu nog niet zeggen), heel edele hengst en van hetgeen ik heb gezien krachtige achterhand.

oorklep

Re: [H][NRPS] welke KWPNhengst voor 9 jarige merrie v. Bonaparte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 08:54

Oké, dank je wel! Dreamcatcher had ik zelf ook al naar gekeken en ben ik wel erg enthousiast over.

Rubiquil hebben al meer mensen tegen me gezegt, maar deze heeft niet echt mijn voorkeur.

Hoe is het karakter van de hengst Ampère? Deze vind ik namelijk super mooi en geweldig bewegen!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:53

Ik ben niet zo thuis in de KWPN'ers, maar je hebt wel de juiste zwakke punten van je merrie te pakken die je wilt verbeteren.
Als eerst zou ik Rubiquil er eigenlijk gewoon absoluut niet op zetten. Hij verbeterd te weinig in rug en achterhand naar mijn mening. Vaak zijn de nakomelingen veelal gelijkend aan de merrie.
Dreamcatcher is inderdaad een goede keus. En NRPS goedgekeurd :)

Ik zit nu eens op de site van het NRPS te kijken en heb een aantal hengsten gevonden waarvan ik denk dat ze een mooie aanvulling op je merrie zijn.
Cocktails Whinny (Cocktail Time x Whinny Jackson), stap/draf en galop alle 3 Goed;
Gameboy (Gribaldi x Pion), stap Goed, draf/galop Zeer Goed (zie laatste NRPS nieuws voor hele reportage);
Parlando (T.C.N.Partout x Uniform) stap Zeer Goed, draf Goed, galop Zeer Goed;
Whinny Jackson (Wolfgang x Zandigo) stap, draf en galop Zeer Goed. Heeft ook een goed afstammelingenonderzoek :)

Ik denk dat één van deze hengsten wel aan goede aanvulling zal zijn op je merrie, zelf denk ik dat Whinny Jackson een goede is.

Via de site van het NRPS kan je in de goedgekeurde en erkende hengsten kijken met alle info :)

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:09

Gameboy?
Een nog jonge,niet te prijzige hengst wiens veulens het op dit moment super doen op de keuring.
Ik heb zelf een Whinny Jacksonmerrie.
Superhengst(ruin)maar fokt niet de makkelijkste karakyters door.
Gameboy ken ik ,,persoonlijk ,, en ik heb er een jaarling van lopen.Had op de late veulenkeuring vorig jaar een derde plek met een 1e premie.
De hengst doet het momenteel super in de sport.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:04

gameboy vind ik gaaf zeg!
bedankt voor jullie reacties :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:09

Whinny Jackson zal moeilijk worden. Dat is enkel nog diepvries en ik vraag me af of ze het niet voor eigen gebruik houden. Whinny is nl een paar jaar terug verkocht voor de springsport en gecastreerd. (don't Ask me wy want hij liep als hengst Z2 in de dressuur).

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:41

Waarom staat hij dan in vredesnaam nog in het hengstenboek van het NRPS :? Maar goed, wel jammer was een prachthengst!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:04

petraaken schreef:
Whinny Jackson zal moeilijk worden. Dat is enkel nog diepvries en ik vraag me af of ze het niet voor eigen gebruik houden. Whinny is nl een paar jaar terug verkocht voor de springsport en gecastreerd. (don't Ask me wy want hij liep als hengst Z2 in de dressuur).

Volgens mij was(is) WJ zelf ook niet een van de makkelijksten en was hij niet makkelijk te rijden en is mede daarom gecastereerd.
Dat hij goed kan springen is natuurlijk niet vreemd als je naar zij pedigree kijkt.
Toevallig vindt mijn WJ merrie dressuur ook niks maar springen vindt ze geweldig.Jammer genoeg is het bij mij andersom. :D