[TI] wat te doen tegen uittrekken/uittrappen van de sokken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingace

wat te doen tegen uittrekken/uittrappen van de sokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:25

Hallo,

Mijn tinkerhengst heeft behoorlijk veel en lang behang. maar doordat het zo lang is, gaat hij er soms op staan(met zijn andere been), en trekt hij op die manier zijn eigen sokken eruit!.
Nu heb ik al gedacht aan bijknippen? wat ik erg sonde vind, aangezien ik graag met hem naar keuringen e.d. zou gaan (en omdat het gewoon erg mooi is al dat haar)

daarnaast vroeg ik mij af hoe jullie het doen met het kammen van haar, ook zijn staart en manen zijn behoorlijk vol en hij heeft een dubbele manenkam, maar in no time ( ook met antiklit en cowboy magic e,d, binnen 3 dagen) de dreadlocks er in zitten...met kammen trek je toch haren eruit..dus wil dat liever neit teveel doen...of? ook de sokken kam ik zo af en toe goed uit..wel of niet doen?

(het is echt een harrige harry!, ligt niet aan te weinig poetsen e.d.)

Ariebren

Re: wat te doen tegen uittrekken/uittrappen van de sokken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:56

Wij knippen regelmatig de sokken af tot een halve cm boven de grond.
Hierdoor kunnen ze er niet op staan en worden ze dus voller.
Manen worden losjes gevlochten.
Nooit kammen, maar met de borstel

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:21

sokken inderdaad gewoon een stukje afknippen je ziet het bijna niet. Gewoon een week of 2 3 voor de keuring doen en dan zie je er niets van.

Voor de manen gewoon rustig uit de klit plukken met je handen. zelfde met de staart sokken wel af en toe kammen en dan gelijk de mok controlle.

Hopelijk helpt het wat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:36

Hier gaat ook gewoon de schaar erin, zowel in sokken manen als staart. Dat houd ik op een praktische lengte zodat hij er niet op gaat staan of met grazen mee in zijn mond kan krijgen.

De manen en staart zijn hier ook snel dreads en klit. ik doe er weinig aan eigenlijk. Zo af en toe gaat er antiklit in en ga ik er even goed voor staan door alles met de hand uit te peuteren. Dat heeft ongeveer een have dag effect en dan gaat het weer. Ik borstel het wel met een zachte borstel uit een paar keer per week zodat de bovenkant er wat fatsoelijker uitzie en er weinig haren verloren gaan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:41

vlechten? de manen dan iig. en misschien is dat voor de sokken ook wel een oplossing ;)

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:52

hallo allemaal, alvast bedankt voor alle tips.
(uiteraard is extra welkom)

hebben die van jullie ook last van jeuk?
mijn pluizebol is getest op zomereczeem (ivm andere pony, dus ken het) en hij is negatief getest..maar hij heeft (en had vorig jaar ook) een zwarte pluk weggeschuurt(?) insecten denk ik?

heb al een tip gekregen voor anti kriebel middel, maar alle andere tips of ervaringen zijn van harte welkom

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:42

Jeuk komt vaak van binnenin het lijf. Ik zou eens experimenteren met ander voer of je paard eens laten doormeten door een homeopaat.

Zijn manen zou ik idd invlechten en de sokken bijknippen. Om te voorkomen dat het zo recht wordt kun je zig zag knippen. Kleine stukjes per keer uiteraard :)

ingace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:15

op dit moment staat hij alleen op de weide (hij is 3, dus staat absoluut niet vol in het werk) hij is goed aan de maat ( niet te dit niet te dun)
en hebben met hooi bijvoeren geprobeerd, maar naar een paar happen houd hij het voor gezien en verpieterd het hooi..wel staat hij achter de wal van een recreatieplas..waar uiteraard veel insecten zitten, vandaar dat ik het daar in zoek.

homeopaat zou een idee zijn...al weet ik er hier niet een...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:24

De meeste homeopaten komen gewoon aan huis. Ik weet ze zo snel niet op te noemen maar een hoop bokkers weten het denk ik wel!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:55

Ik zou zeker aanraden om gewoon netjes te knippen op een lengte die amper opvalt, maar waarbij hij niet meer op zijn eigen sokken kan gaan staan. Let wel dat door dat zelf uittrappen (uittrekken) van de haren, beschadigd ook dikwijls de huid net boven de hoef en vlakbij de koot. Dat zorgt vervolgens weer voor vervelende reacties van de huid (wondjes, ontstekingen) dit leidt vaak tot erger.

Dus beter voorkomen dan genezen ;-)
En vervolgens is zoeken naar oorzaak en behandeling van jeuk altijd goed, maar begin niet met symptoombestrijding als de oorzaak voor de hand ligt...net als de oplossing.

Succes.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:12

Mijn verzorgtink trekt dan niet zo snel de sokken uit (hoewel dat de hap in een van haar sokken zou kunnen verklaren) maar wel haar staart. Ik knip haar staart dan ook zo, zodat deze een aardig eindje van de grond af is. Manen en staart ontwar ik een keer per week met antiklitspray. De eerste keer was dat heel veel werk, maar als je het bij houdt gaat het vrij snel. De manen heb ik meestal in vlechten zitten die ik dus een keer per week opnieuw vlecht.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:41

Ik zou de sokken een beetje bij knippen zo dat die niet op de grond hangen end at zou ik ook met de staart doen. de manen goed uitkammen redelijk brede vlechten erin en dat dan om de 3 dagen even opnieuw dan komt het vast goed ;)