morgen wordt mijn shetland merrie gechipt. de rest van mn paarden wordt ingeeent. de shetlander heeft een veulen van 29 april en ik wil merrie met veulen verkopen. is het verstandig om het veulen nu al te laten chippen?
Cassidy
Geplaatst: 17-07-09 01:13
Ik zou helemaal niet laten chippen, merrie niet en ook het veulen niet. Maar als je daar wel voor kiest, zou ik wachten tot het veulen op zijn minst een half jaar is.
Laat het risico van het chippen over aan de eventuele nieuwe eigenaar van het veulen. Ik ga er hierbij ook van uit dat je de merrie zelf houdt, en dat er een paspoort aanwezig is.
Je merrie moet gechipt worden (plus paspoort). Veulen mag tot 7 maanden, zolang het aan de voet loopt, nog zonder chip (paspoort). Als je beiden wilt verkopen, zal je dus of zelf de merrie moeten chippen of de nieuwe eigenaar (voordat ze vervoerd wordt) .
ik wil de merrie ook verkopen (liever niet maar heb teveel paarden nu....) daarom laat ik haar in elk geval chippen. het probleem is alleen dat als ik ze niet kan verkopen (zoek echt een goed huis. zeker voor mn merrie) ik later alsnog het veulen moet laten chippen.
Ik snap het probleem niet zo eerlijk gezegd? Je kunt ze toch ook beiden tegelijk laten chippen en paspoort aanvragen. Hoeft de veearts maar 1x langs te komen, scheelt weer in voorrijkosten.