Hengst bij merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SportHorsess

Hengst bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:18

Als je een hengst bij een merrie zet en ze is van die henst drachtig kan ze dan nog gedekt worden als ze al drachtig is?

kappiegirl

Re: Hengst bij merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:26

Bij mijn pony kon dat wel die was bijna niet zichtbaar hengstig en sinds ze gedekt is elke 3 weken mega hengstig. Maar er zit zeker weten wat in want ze krijgt al een aardige buik met haar 4 of 5 maanden dracht. Ze is vanaf februari bij de hengst geweest en ze is elke 3weken gedekt tot mei en toen heb ik haar op gehaald met het idee als het niet raak is dan is het maar jammer. Eenmaal thuis gekomen blijft ze elke dag hengstig dus ik denk dat het haar manier van drachtig zijn is. maar ze heeft zich dus braaf elke keer laten dekken terwijl wij dachten dat ze niet drachtig was.
Nu heeft ze wat volume in haar uiers en krijgt een veulenbuikje dus arme dier is waarschijnlijk steeds gedekt toen ze al drachtig was. Als mijn andere merrie gescant word laten we haar ook nog een keer scannen voor de zekerheid.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:22

Als een merrie drachtig is laten ze zichzelf vaak niet meer dekken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:28

Als ze al drachtig is kan zij niet opnieuw drachtig worden. Voor de merrie lijkt het mij niet prettig want de hengst zal wellicht proberen te blijven dekken. Dat vraagt tzt om problemen / verwondingen lijkt mij.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:25

Mijn hengst en merrie lopen altijd samen, maar mijn hengst hoeft het niet in zijn hoofd te halen haar te dekken als ze al drachtig is, dan laat ze wel duidelijk merken dat ze dat niet meer wil hebben!!

Misschien even scannen om te kijken of ze wel echt drachtig is?!

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:48

somigge merries worden in de drachtigheid toch nog wel hengstig, maar die kans is maar heel erg klein, maar soms heb je er een merrie bijzitten die gewoon hengstig worden tijdens de drachtigheid

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:50

Jah, maar laten die merries zich ook echt nog dekken..
Ik neem aan dat ze namelijk hengstig lijken..

Het zal toch niet dat er echt een eitje rijp gaat worden e.d. als ze wel drachtig is?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:31

Dat kan toch echt gebeuren, er zijn merries die echt een eisprong krijgen en zich ook laten dekken terwijl ze al drachtig zijn.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:43

Okay, rare merries heb je toch ook.
Maar die eitjes kunnen dan ook bevrucht worden? Nee toch?!

Toch weer intressant..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:46

Ja, die eitjes kunnen bevrucht worden, alleen zullen deze zich waarschijnlijk niet in kunnen nestelen in de baarmoeder.
Mijn DA heeft ooit verteld toen onze merrie ineens hengstig stond dat dit ook een mogelijkheid was, en het was wel eens voorgekomen dat een merrie drachtig was van een 2 veulens die verschillend van leeftijd dus waren. Maar normaal gezien kan zo'n eitje zich niet innestelen in de baarmoeder.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:14

Okay, nooit van gehoord, toch leerzaam zo'n forum!! haha..
Hoop het alleen zelf niet mee te maken..

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:43

Ow dat wist ik niet dat die eitjes dan ook bevrucht konden worden.
Maar als het eitje bevrucht word en het nesteld zich dan toch, dan kan het toch niet zijn dat de merrie eerst bevalt van het eerste veulen, en een tijdje later van het 2e veulen??

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:44

Dat lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar 't zal niet de eerste keer zijn dat ik het mis heb in dit topic!! haha..

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:55

ja dat dacht ik dus ook, maarja je weet het maar nooit

mini1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:27

Als de merrie drachtig is, dan sluit de baarmoedermond zich. De hengst kan dekken wat ie wil (sommige merries laten het idd nog toe), maar er zal geen zwemmertje/zaadcel meer de baarmoeder bereiken, laat staan een eitje bevruchten, de toegangsdeur is op slot ;)