Hoeveel vragen voor een veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saffie1

Hoeveel vragen voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:05

Ik heb een kwpn merrie (Jacomar x Usselo) van 6 jaar en zou een veulen van haar willen hebben. (jacomar is van G Ramiro Z)
Nu rijd ik haar recreatief en ze is ook geen ster.

Ik denk dat ik wel een hengst ga nemen met springbloed. verder geen bijzondere hengst ofzo.

Als ik het veulen ga verkopen zodra het bij de merrie weg kan, hoeveel kan ik daarvoor vragen dan? als het een hengstje is en als het een merrie is.
je ziet altijd zoveel verschillende prijzen maar wat is nu een beetje reeel in dit geval.

WowAmigo

Re: Hoeveel vragen voor een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:10

oeioei, dat is wel lastig te zeggen. Ik heb zelf niet echt een idee van de werkelijke veulenprijzen op dit moment, maar volgens mij is er nul handel momenteel. Zowiezo is het van tevoren niet te voorspellen wat je voor je veulen kan vragen, want het is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het beestje. Als het een knap veulen uit een predikaatrijke stam is heb je uiteraard meer kans op een betere prijs. Maar gewone veulens uit gewone merries zijn er wel veel. En daarbij kan je ook enorm veel kosten hebben aan een veulen, ik ben zelf al zo'n 2500 euro kwijt aan mijn veulen van vorig jaar, dekgeld en operatiekosten...

Misschien weten andere bokkers hier meer van de werkelijke prijzen op dit moment maar volgens mij is er heel weinig vraag.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:10

Als ik jou was zou ik hier over nadenken en een hengst op je merrie zetten die wel wat verbeterd aan je paard.. Anders vind ik het vermeerderen ipv voor een doel fokken.. en we hebben al zo'n overschot aan paarden.. ;)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:15

dus je bedoeld een hengst met een goede afstamming?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:20

Nee haha. Naar een hengst zoeken die de dingen heeft die jou merrie te kort komt. Geeft ook geen garantie op een goed veulen, maar dan heb je toch wat meer kans. Heb zelf verder niet zo heel veel verstand van fokken. Maar ik vind het wel belangrijk dat als je dan toch fokt je in ieder geval een hengst zoekt die ook bij je merrie past qua afstamming en die de dingen aanvult die je merrie tekort komt... :)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:28

pfoe dat is moelijk. wat komt ze tekort.
ze is klein, ze is maar net aan een paard dus niet zo groot.

verder pakt ze dressuur en springen goed op. ze is goed verkeersmak. ze is niet altijd even knuffelig.
ik zou niet weten wat ze tekort komt eigenlijk, vind ik lastig.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:34

Klein---> grote hengst erop. Maar bedoelde meer qua bouw en lopen wat ze te kort komt. Anders moet je op exterieur en hengstenkeuze een duidelijke stand en loop foto neerzetten. Dan kunnen de fokkers van dit forum je goed advies geven wat voor hengst wel zou kunnen passen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:36

Waarom wil je een veulen fokken? Zo te horen weet je er niet zo heel veel vanaf en wil je het alleen voor de verkoop doen. Uit een merrie zonder predicaten en zonder sportprestaties zul je uiteindelijk geen winst maken met het veulen, dus zonde van je geld..

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:40

ok zal wel foto's neerzetten. maar loop foto's van stap, draf en galop of alleen stap?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:43

Stand, en misschien handig van elke gang een duidelijke foto. Moet je even kijken wat andere erop hebben. Maar misschien is het handig om in acht te nemen wat MacavityL zegt..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:18

Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat jouw merrie (veulen) te bieden heeft in de huidige 'paarden'sport?

Veulens kost nl. over het algemeen al snel veel meer geld dan ze opbrengen :)

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:25

ik denk dat het goed is voor mijn merrie om een keer een veulen te krijgen.

ik heb er zelf misschien niet zoveel verstand van maar de mensen om mij heen en op stal wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:31

Waarom zou dat goed zijn? Wat heeft jou op dat idee gebracht om dat te denken? Er zijn tig merrie's die noooit een veulen krijgen en die hebben er ook geen last van hoor.

Ooit wel eens bij stil gestaan dat het ook gruwelijk fout kan gaan? Dat je straks €2000 kwijt ben aan allerlei onkosten en zonder veulen of merrie staat?

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:34

voor alle beesten is het goed om een keer een kleine te krijgen.

en ik ben wel eerlijk dat ik met er wil fokken en het veulen niet wil houden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:37

Het kost al snel heel veel geld, dat wel.

Als je haar een veulen wil laten krijgen is het moeilijk om nu al een prijs te noemen wat je kunt vangen. Misschien een paar honderd euro, ik verwacht niet meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:39

Saffie1 schreef:
voor alle beesten is het goed om een keer een kleine te krijgen.

Die opmerking beantwoord mijn vraag niet ;) (buiten dat ik het dus niet eens ben met die opmerking... := )

Ja je bent idd eerlijk. Gelukkig wel :j Daar hoor je mij ook niet over. Ik heb liever dat je het vraagt en wil leren. Maar doe dan ook wat met de gegeven opmerkingen..

Dit gaat nl. meer geld kosten dan het opbrengt.. en in deze tijd willen de goede veulens al niet verkocht raken... drie maal raden waar de middelmaat en bagger veulens blijven. Volwassen paarden trouwens ook niet.. Was laatst een grote stal die al tig (goede!) paarden heeft laten slachten.. niet aan de straatstenen kwijt te raken.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-07-09 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:41

crisis crisis crisis of niet....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:09

Wat wil je daar nu me zeggen TS?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:56

Als het een beetje leuk gezond veulen is mag je blij zijn met 1000 euro. Maar dan moet de vader een goede KWPN hengst zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:10

Saffie1 schreef:
crisis crisis crisis of niet....

Het heeft weinig met crisis te maken...maar vooral met veranderde omstandigheden..
De markt van paarden was en is overvol...De Anky-hipe is inmiddels teneinde en die fanclub is voorzien van een paard waarvan een groot aantal staat te wachten op een nieuwe koper dan wel uiteindelijk de slager..

Wanneer je fokt of een veulentje wil fokken doe je dat omdat je liefhebber bent van het fokken van paarden om bv. je eigen stam te creeren of een opvolger van je eigen paard te hebben ( emotie).
Daarom is fokken een lange termijn denken ( 10-15-20 jaar). Die fokkers zitten dan ook niet met de vraag of het rendabel is, omdat hun doel zich afspeelt over een lange periode.
Daarom is echt fokken als beleggen op lange termijn en de kosten die zich daarbij voor doen moeten geen invloed hebben op een persoonlijk budget.
Kortom je moet financieel tegen een stootje kunnen anders is het niet eerlijk naar je paard of pony toe.

Dus een veulentje fokken voor eigengebruik prima.. maar voor productieverkoop nee...ga van dat geld maar op vakantie..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:40

dit word meer een discussie dan dat die gene met de vraag word geholpen ik zelf ben in bezit van een halve gelder 4 jaar geleden een veulen bij gefokt met als reden dat ze daar toch volwassen van worden ut was echt een rot bok toen veulen gehad en een super paard nu tis maar een suggestie maar voor sommige paarden helpt het wel helaas is mij fok niet geworden dat ik had willen zien en momenteel te koop staat ik fok voor mij zelf wil graag een nakomeling van mijn eigen merrie dus momenteel weer drachtig als je over vermeerdering praat moet je bij hobby fokkers zijn met tig merries en hengst die maar fokken niet wanneer 1 iemand een keer een veulen bij haar paard wil...

ik zou zeggen gewoon doen is gewoon ook een leuke leervolle actie maar laat je goed informeren..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:42

En jij kunt dat zelf nog lezen? :D

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:50

Sammie schreef:
En jij kunt dat zelf nog lezen? :D

_O-

Snap het doel niet helemaal van je veulen ts.Waarom zou een veulen goed zijn voor je merrie?
Heb je wel nagedacht wat er allemaal verkeerd zou kunnen gaan?
En veel winst zal niet snel maken......

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:56

..... een veulen is echt hartstikke leuk maar kost als je ook maar een heel klein beetje pech hebt hartstikke veel geld wat je 999 van de 1000 x met de verkoop niet 'goed' maakt. 1 veulentje fokken om erop te verdienen.....dat is maar voor een heel enkele fokker weggelegd. Dan begint het in ieder geval met een hele interessante merrie, dus laat je jouwe maar eens zien!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:04

Ik denk dat het ook helemaal afhangt van het veulen. En als het je gaat om het geld zou ik helemaal geen veulen fokken :n