Goed. En welke springhengst verfijnt nu echt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Goed. En welke springhengst verfijnt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:21

Ik heb nu twee veulens gefokt van hengsten waar grote langgelijnde merries bij geadviseerd werden. Nah, dat is ze dus, maar desondanks fokt ze kastélen van veulens.

Bij een eventuele volgende keer wil ik graag een wat bloederiger exemplaar proberen te fokken.
Welke (spring)hengsten staan er nou echt om bekend "fijne"/bloederige paarden te geven? Of kom je dan alleen bij de volbloeden uit?

Aeris

Re: Goed. En welke springhengst verfijnt nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:51

Eventueel Gottwald?
Ik ken een drietal heel fijne damespaardjes van hem, super springen en hele fijne luxe paardjes.
Kan echter niet zeggen of dit bij al z'n nakomelingen zo is, kende de moeders van deze paarden ook niet.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 09:52

Hmm, ja, dat is toch wel belangrijk. Ze fokt echt groot en vrij grof, dus de merrie is in deze wel een belangrijke factor!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:56

Gottwald staat hier:
http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 56&taal=nl

Citaat:
Toen Dr. Ludwig Christmann van de Hannoverse stamboekleiding vorig jaar op bezoek kwam, noemde hij Gottwald "een beter alternatief dan volbloed", hij brengt immers zoals een volbloed een flinke scheut veredeling bij, terwijl hij ook de beste springgenen vererft.

Misschien kan je eens informeren bij de hengstenhouder voor aanparingsadvies?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:18

Aeris schreef:
Gottwald staat hier:
http://www.breemeersen.be/all/paarden.p ... 56&taal=nl

Citaat:
Toen Dr. Ludwig Christmann van de Hannoverse stamboekleiding vorig jaar op bezoek kwam, noemde hij Gottwald "een beter alternatief dan volbloed", hij brengt immers zoals een volbloed een flinke scheut veredeling bij, terwijl hij ook de beste springgenen vererft.

Misschien kan je eens informeren bij de hengstenhouder voor aanparingsadvies?

Oké, ik zal eens kijken bij deze hengst!

Nou, ik heb beide keren (bij verschillende hengstenhouders) het advies gekregen om deze hengsten te gebruiken... (weliswaar had ik een voorselectie gemaakt op advies van iemand met énorm veel kennis)
Ze gaven beide keren aan dat de hengst een grote merrie nodig had. Nou, die heb ik dus :D
Maar blijkbaar stempelt ze nogal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:23

Je moet er vanuit gaan dat de merrie meer dan de helft, soms wel 75% doorgeeft aan het veulen. Dus het is niet zo makkelijk om een ander type te krijgen bij een hele grote, stevige merrie. Je zou kunnen denken aan volbloed, maar dan loop je ook meer kans op een "heet" paard.
De invloed van de merrie is veel groter dan veel mensen denken en om dat "weg" te fokken heb je meestal zeker 2 generaties nodig.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:28

Ja, dat blijkt inderdaad. Ze heeft ook al een veulen gehad van een volbloed (Pharaonxx) maar die bleek dan weer niet erg te verfijnen. Was wel een minder stoer paard dan deze twee gaan worden denk ik.

Dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat ik erop zou zetten, dat blijft kanonnen geven? ;) . Types zijn wel mooi, maar best grof in het beenwerk en dat zou ik zowiezo graag minder zien.
Nou ja, ik wacht zowiezo af wat mijn jaarling gaat doen onder het zadel, dus ik heb ook nog even de tijd om te denken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:30

Haarlem (v. Voltaire) geeft vaak fijne bloederige paarden (heb er zelf één).

Quattro B ken ik er een aantal van die flink hoog in het bloed staan.
O'Brien vind ik klein maar fijn, weet niet of dit ook voor zijn nakomelingen geldt.
Roven xx, spreekt voorzich een volbloed met goede springkwaliteiten. Of hij echt verfijnd weet ik niet, aangezien ik hem zelf niet heel fijn gebouwd vind.

Dit was het wat ik even snel kon bedenken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:32

Oké, ben benieuwd wat er nog meer op het lijstje komt. Roven xx had ik ook al aan gedacht, maar verder nog niet uitgezocht.
Dat de hengst zelf klein is zegt idd niet alles, heb vorig jaar toch een paar tweejarige knoeperds van Vleut gezien!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:13

EHK --> F-AM

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:13

Sandro Boy?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:25

Met Sandro boy zou ik intelen op Grannus (kon je niet weten ;-))

Merrie is Animo x Grannus x Zeus x Abgarxx

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:30

Mooi bloed je merrie

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:36

Thanks! Ben haar afstamming nu verder aan het uitpluizen en dat lijkt goed. Halfbroer springt 1.30, en uit de Zeus komt een ggk hengst (Zweden) en één welke ggk is bij het AES.
Kan alleen niks vinden over verdere nakomelingen van de Grannus merrie, deze merrie is de enige merrie uit dit stammetje. Dus best interessant om mee te fokken, maar ze blijft maar joekels geven :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:39

Adorado :j

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:16

Heartbreaker , Quattro, Vleut en Roven xx lijken wel geschikt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:21

Hmm, Vleut ook? Heb bij de hengstenshow vorig jaar echt megagrote tweejarigen gezien!

*googelt even verder*

En de moeder van Quattro (B, is dat dezelfde?) is 1.75? Fokt ie wel bloederig genoeg?

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:04

Heartbreaker en Quattro, roven fokt ook grote en langgelijnde bij toeren.

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 22:05

Favoritas of Albaran.
Uit onze Animo x Ramiro x Mirco hebben we een bloedmooie Favoritas. (en een zware Wallenberg, wordt wel steeds mooier en ze wordt schimmel, de jouwe ook?)Uit onze andere merries, (ook allemaal grote langgelijnde zware merries) hebben we veulens van Albaran en die zijn ook luxe. Het zijn volboeds, maar de ene heeft zich al wel bewezen in de springsport en de ander maakt een nette sprong. Wil je liever geen volbloed? Voor het karakter hoef je het niet te laten.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:22

Ik dacht aan King Kolibri, misschien dat ze bij Greve nog wel sperma hebben. Die hengst heb ik nu een maand ongeveer meegemaakt en is echt een chique paard. Zijn ruiter is zeer enthiausiast over hem. Karakter is ook heel fijn.

Hij is ook mooi gefokt, ook met Grannus maar dat zit iets verder weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:43

Wil je persé een goedgekeurde hengst in een nederlands stamboek? Of mag het ook een BWP-er zijn??

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Cicero Z (Cicero van Paemel).
Kijk onderstaande link maar eens..
http://www.roshoeve.be/hengsten/Cicero.htm

Maar goed, de moederlijn heeft wel grote invloed!!
Bovendien is het moeilijk om te zeggen wat je moet doen.. iedereen zegt en vindt iets anders.. daar zijn het meningen voor.. :D :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:12

ElCid schreef:
Je moet er vanuit gaan dat de merrie meer dan de helft, soms wel 75% doorgeeft aan het veulen. Dus het is niet zo makkelijk om een ander type te krijgen bij een hele grote, stevige merrie. Je zou kunnen denken aan volbloed, maar dan loop je ook meer kans op een "heet" paard.
De invloed van de merrie is veel groter dan veel mensen denken en om dat "weg" te fokken heb je meestal zeker 2 generaties nodig.

Genetisch gezien vererft de merrie maar 50% van het geheel, de hengst staat in voor de andere 50% van het genetisch materiaal dat het veulen ontvangt. Dit is gewoon een feit voor alle erfbare eigenschappen; Maar wat er met die 100% gebeurt tijdens de dracht wordt bepaald door de chemische reacties binnen het lichaam van de merrie en dus in het baarmoeder.

De TS heeft waarschijnlijk een merrie met veel 'dominante' kwaliteiten en ongeacht de hengst deze dominante eigenschappen zullen altijd naar voren komen. Een F1 product uit deze merrie zal veel van de kwaliteiten van de moeder meekrijgen en pas bij het F2 product (dus idd 2 generaties) zal er een andere eigenschap, bijvoorbeeld verfijning, 'zichtbaar' kunnen zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:00

Adriana schreef:
Ik dacht aan King Kolibri, misschien dat ze bij Greve nog wel sperma hebben. Die hengst heb ik nu een maand ongeveer meegemaakt en is echt een chique paard. Zijn ruiter is zeer enthiausiast over hem. Karakter is ook heel fijn.

Hij is ook mooi gefokt, ook met Grannus maar dat zit iets verder weg.

heb je daar dan al nakomelingen van gezien ..de TS wil verfijnend werken ..

FF ..met Cicero ga je in de meeste gevallen ook niet "veredelen" met Carthago en Randel z
verder ga ik met Peterina mee :j
het is niet altijd zo dat een bloederig uitziende hengst ook zo zal fokken

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:44

Cicero die fokt absoluut niet bloederig, een Carthago die dat wel doet is Aerobic( Carthago x Heartbreaker x Voltaire).

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:51