[KG]schwartzwalder fuchs x appelschimmel=veulenkleur???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

[KG]schwartzwalder fuchs x appelschimmel=veulenkleur???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:35

ik heb een appelschimmel merrie en ben helemaal weg van de kleur van de schwartzwalder fuchs
(dat is donkere vos met WITTE manen en staart)
Als ik mijn merrie laat dekken door een schwartzwalder fuchs wat voor kleur kan de nakomeling krijgen dan?
Als ik haar laat dekken zou het pas in 2010 zijn want ben haar nu aan het beleren, maar ben wel vast aan het kijken wat ik er eventueel op zou willen hebben.
(o ja, weet niet of het nog van belang is maar ze is appelschimmel met donker manen en donker naar lichte staart van boven naar beneden en ze heeft op haar bil een hele witte vlek zitten van zo'n 25 cm doorsnee)
Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door petraaken op 15-07-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:38

Kan vos worden (met of zonder lichte manen en staart) of schimmel. Weet je de kleur die je merrie had voordat ze schimmel werd?

En een Schwarzwalder Fuchs is een trekpaard. Ik weet niet welk ras je merrie is, maar ik zou daar niet zo snel voor kiezen. Niet als je een rijpaard hebben wilt. Hengstenkeuze op grond van vachtkleur is sowieso niet zo heel erg slim.

idylle

Re: schwartzwalder fuchs x appelschimmel=veulenkleur???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:44

bedankt voor je reactie,
Ze is vos geboren en als ik het goed heb is haar vader zwart, maar daar zou ik even haar papieren op na moeten slaan.
Het is een new forest pony.
Nee als je echt serieus wilt fokken moet je idd niet op kleur gaan, maar ik vind het leuk om er eens een veulen bij te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:47

De kans is groter dat je een schimmel krijgt dan een vos.
Een Schwarzwalder fuchs op een New Forest PONY ? Nee sorry, bespaar je merrie dat aub :) Ga dan voor een vos New Forest? Iig iets van dezelfde maat en bouw ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:51

Ook al is de vader van je merrie zwart geweest, als de merrie vos is, draagt ze het zwartgen niet.
Dus als resultaat: vos of schimmel.
En als je fokt om er een veulen bij te hebben, kijk dan even of een veulen van je merrie ook echt wat toevoegt aan het ras. Is je merrie goed genoeg om een veulen te krijgen? Zo ja, zoek dan een combinatie die je een veulen met papier oplevert. Ook al zeg je dat je het veulen wilt houden, in de toekomst kun ook jij niet kijken, en een papier en vervolgens goede opleiding is een levensverzekering voor een jong veulen! Alle ander combinaties zijn potentiele kandidaten voor de paardenmarkt!

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:56

Ik denk dat er een schimmel of een vosje uitkomt: de schimmelkleur van je merrie is dominant over de voskleur van de Schwarzwalder Fuchs. Maar de merrie is heterozygoot (schimmel/ vos), waardoor er ook veel kans is op een voskleurige (is bruine) vachtkleur. De kleur wordt waarschijnlijk niet verdund (dus dat de voskleur lichter wordt) als de merrie een zwarte onderhuid heeft. Als de merrie een witte onderhuid heeft, wel. Maar omdat je merrie appeltjes heeft, en donkerdere manen en staart heeft ze hoogwaarschijnlijk een zwarte onderhuid ;)

Qua de manen, is de donkere kleur van de merrie dominant over de witte manenkleur van de schwartzalder fuchs. En de schimmel draagt een vos gen dat dominant is over wit, dus waarschijnlijk krijgt het veulen voskleurige manen. Een veulen met spierwitte manen als de Swarschwalder fuchs is onmogelijk omdat het gen voor die kleur reccesief is. De staart van je merrie heeft ook witte haren, en de schwartzwalder fuchs heeft ook wit. Dat is beide reccesief, maar ze hebben het allebei, dus de staart wordt waarschijnlijk van vos (wat de manen zijn) overlopend naar wit. (wat je merrie ook heeft)

Dit is gewoon het meest waarschijnlijke voor als je merrie heterozygoot is. (dat is ze, omdat ze een vos gen draagt) Maar als je merrie ook recessieve genen zou dragen van een aparte kleur kan het anders worden. Of als je merrie homozygoot zou zijn (moeder en vader zijn allebei schimmel) is er 100% kans op een schimmelveulen.
Laatst bijgewerkt door Evanescence8 op 14-07-09 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:57

Rocky Mountain Horses hebben ook dezelfde kleuren (zilverappel bruin, zilverappel zwart ect.) Zou zelf ook niet snel voor een schwartzwalder fuchs kiezen ;)

Het ging toch alleen om de kleur? Maar als je eigen paard een andere kleur is dan de hengst, zal het veulen bijna nooit dezelfde kleur krijgen. En geloof mij, de kleur zilverappel is saai en grauwig. Mijn advies: ga eerst eens kijken naar de kleur ;) Maar als je het dan nog steeds mooi vindt zou ik er ook over na denken om dan maar een veulen in die kleur te kopen... is toch veel handiger :+

Edit: Ik vindt de kleur niet mooi, maar ieder zijn smaak ;)
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 14-07-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:05

Rocky Mountain Horses zijn zilverappel ja. De Harzer Fuchs is vos! Wordt ook duidelijk gezegd Royen :P
En omdat jij de kleur niet mooi vind hoef je niet meteen iedereen het af te raden. Niet alle zilverappels zijn het zelfde.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:24

@Zamora: de Harzer Fuchs is een hond _O-

En ik heb een aanpassing gedaan, het is mijn mening. Ik raad het niemand af. En ik weet dat niet iedere RMH hetzelfde is, Kat (van Toril) vond ik namelijk wel mooi ;)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:25

:o? harzer fuchs is een paard ;) Ik zei de Harzer Fuchs is vos niet is een vos :P

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:27

Maar we hebben het toch over het paardenras: de schwartzwalder fuchs? Kijk maar bij Google, harzer fuchs is een hond. Mijn overgrootvader heeft dit ras namelijk gehad :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:30

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:34

Hihi :D Maakt niet uit hoor Frida, had al gelezen dat je baalde op je werk ;) Maar ik vind sommige schwartzwalder fuchs vossig maar er zitten er ook een paar tussen die erg op zilverappel lijken, wist niet dat dat dan ook voskleurig wordt genoemd. :Y)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:11

oww goeie morgen!! ik zie het serieus nu pas!! schaam me diep :') hahahaha maar de harzer fuchs is wel fuchs/vos hahaha.
Maar het is een vorm van vos bij de scharwzwaelder fuchs hsahahahaha

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:36

Bedankt voor jullie reactie's!!
Mijn merrie is een ras echte new forest, maar omdat ze een witte vlek op haar bil heeft alleen opgenomen in het veulen stamboek, kwa type zou je zeggen dat het een welsh is en geen new forest, maar zit toch echt papier bij.
Zoals in mn begin post te lezen is, wil ik haar eventueel volgend seizoen pas laten dekken en ga daarom nu vast info verzamelen, zoals wat wel en niet te doen.
Wat zou ik er volgens jullie op kunnen zetten dan?
off topic: mag ik hier foto's plaatsen van haar dan hebben jullie een beter idee

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:48

Zijn haar beide ouders schimmel, of heeft ze dat van 1 kant? Je hebt namelijk minimaal 50% kans dat je veulen met dat aparte kleurtje schimmel wordt..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:45

De vader van mijn pony is zwart en de moeder is schimmel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:52

Dan heb je dus altijd 50% kans op een schimmel ongeacht de basiskleur.
Kat van Toril is trouwens een donkere dubbelzilverappel. Vind ik nou net weer niet zo mooi.
Het is maar goed dat smaken verschillen.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:57

Je kunt aan de fokkers iniedergeval vragen of hun Schwartzwalder Fuchs de kleur vaak door fokt, dan maak je meer kans op een vos.
Maar zowieso zal ik absoluut geen Schwartzwalder Fuchs op joun rank gebouwde merrie doen, kans dat de geboorte fout gaat is dan veel groter.

Wachtff

Re: [KG]schwartzwalder fuchs x appelschimmel=veulenkleur???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:50

Dat kan prima met kunstmatige inseminatie. Er komen uit shetlanders toch ook grote veulens? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:52

Het veulen zal niet groter worden dan de baarmoeder van de merrie aankan. Maar ik zou de combinatie trekpaard (hoe luxe ook) en New Forest gewoon niet willen maken.
Wil je een apart kleurtje, kijk dan naar een ponyras. Connemara of Welsh bijv.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:45

Misschien niet groter qua maat, maar wel groter qua schouders/borst, en dat is een risico in het geboortekanaal bij de bevalling. Ik zou dat zeker niet aandurven in ieder geval. :n Ook omdat het nog eens een kleine maat New Forest is.

Qua kleur, je krijgt altijd een voskleurig veulen bij geboorte, en je hebt 50% kans dat deze vos uiteindelijk een schimmel wordt. De maankleur zal waarschijnlijk voskleurig zijn, en niet wit. Voor de kleur hoef je zo'n kruising niet te maken, en zeker met het risico wat je neemt omdat het een koudbloed is, zou ik het afraden. Beter is dan inderdaad naar andere rassen te kijken met die kleur.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:54

ik zie inderdaad van de schwartzwalder fuchs af! wil niet dat ze problemen krijgt met de bevalling! Wat zou dan een optie zijn om mee te fokken? Zou het wel leuk vinden als er een apart kleurtje uit kwam en als er iets meer hals en rug lengte op het veulen zat als op mn eigen pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:09

Royen schreef:
Rocky Mountain Horses hebben ook dezelfde kleuren (zilverappel bruin, zilverappel zwart ect.)

Niet allemaal ;)
Het is één van de véle kleuren die bij dit ras voor komt.
Want er zijn ook gewoon vosjes, bruinen, schimmels en zwarte rocky's.

Ben in 2007 zelf in Kentucky geweest op een grote fokkerij. Meerendeel v/d kleuren is daar vaak een "gewone" kleur. En natuurlijk zitten er hier en daar ook spectaculaire kleurtjes bij omdat mensen daar vaak van houden.

Dus een Rocky/Kentucky mountain horse hoeft niet perse een speciaal kleurtje bij zich te dragen.

Dit is een rocky hengst (gewoon zwart)
Afbeelding

En dit ook (speciaal kleurtje)
Afbeelding

En dit is ook nog een rocky... maar dan zelfs roan:
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:14

Die Rocky Mountain horses die eerder geopperd zijn is een mogelijkheid.
Verder heb je nog wat simpelere rassen met een leuk kleurtje, palomino's vind je bij welsh en NRPS, valk bij het New Forest stamboek, stoeterij Du Bois heeft komend najaar een cremello (gegarandeerd palomino) om voor te stellen voor de hengstenkeuring.
Er zijn ook nog appaloosa's, ook een leuk kleurtje.