[EH][KWPN] 6 jarige merrie van OO Seven x Belisar x Roemer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

[EH][KWPN] 6 jarige merrie van OO Seven x Belisar x Roemer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:47

Hallo,

ik vroeg mij af wat voor hengst goed bij mijn merrie zou passen.
Het gaat om een 6 jarige merrie van OO Seven x Belisar x Roemer . Ze komt uit een Keur merrie, is zelf alleen in het stamboek opgenomen.
Wat ik verbeterd zou willen zien is dat ze een wat sterkere achterhand zou mogen hebben, een krachtiger (en meer bergopwaartse) galop, verder zou ze wel wat meer body mogen hebben. De stap en draf verder voldoende ruim. Ik heb me laten vertellen dat ze een hele goede techniek in het voorbeen heeft, maar dat achter dus wat achterblijft. Achter staat ze ook licht koehakkig, is wel vrij minimaal, maar toch iets om rekening mee te houden.
Ze is zelf 1.65 hoog ongeveer en is voldoende lang, maar wel wat iel (nou moet ik zeggen ze staat pas sinds een paar maandjes in de training, dus veel spieren heeft ze ook nog niet). Ik vind haar maat verder wel mooi. Moeder en vader zijn beiden 1.68, maar volgens mij geeft OO Seven niet heel veel grootte door, dus het moet een hengst zijn die niet kleiner doorgeeft zeg maar.
Verder is het een hele brave merrie, erg koel in het hoofd, dat vind ik wel een hele fijne eigenschap.

Kleurvoorkeur heb ik niet echt, maar liever geen schimmel.

Foto's:

Toen ze 3 was:
Afbeelding

recentelijk:
Afbeelding
Volgende foto loopt ze wel wat uit elkaar (trainingsniveau hoeft ook geen invloed te hebben op de hengstkeuze lijkt me), maar is wel een mooie foto van opzij.
Afbeelding

Alvast bedankt!

Sammie

Re: [EH][KWPN] 6 jarige merrie van OO Seven x Belisar x Roemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:10

Ik zou terugfokken op Roemer en denk dan gelijk aan Rousseau. Is wel diepvries, maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn.

Hij geeft een goed achterbeen door, maat, je behoudt knie en karakter vermoed ik ook wel dat dat snor zal blijven.

Hoe is de rug van de merrie? Week of gewoon?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 15:52

Ik weet niet helemaal precies wat ik me bij een weke rug moet indenken. Maar ze heeft in elk geval een mooie strakke rug, niet al te veel schoft, is wel wat lang in de rug, je hebt nog wel een stukje achter het zadel over zeg maar. Meer dan bij bijvoorbeeld mijn andere paard (maar die is ook kleiner en een stuk korter).

edit: op die eerste foto dat ze drie is lijkt het misschien iets doorgezakt, maar ze is daarna nog flink gaan groeien en haar rug is nu wel mooi strak zeg maar.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:53

Body, maat en een goed achterbeen doet mij aan Tango denken...

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:49

Tango is inderdaad een mooie hengst, wel om in gedachten te houden.

Waar is Rousseau beschikbaar? Weet je dat toevallig Sammie? Ik las trouwens wel iets over de beenstanden die Roemer doorgaf aan de veulens en dat dat toch wel wat te wensen overliet (franse stand) denk je niet dat als je 2x deze genen erin fokt, de kans op een incorrecte beenstand groter wordt? Maar 3 generaties terug is natuurlijk al wel een mooi eindje...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:56

Ik weet zo even niet waar Rousseau beschikbaar is, maar er is nog wel sperma van!
Als je terugfokt op een bepaalde hengst, bevestig je de goede en slechte eigenschappen.. dus ja je zou daar meer kans op kunnen hebben, maar daar tegenover staat wel dat hij ontzettend veel nakomelingen in de (hogere) sport had (hij heeft zelf in beide disciplines op het hoogste niveau gelopen) en als je nu terug kijkt is er niemand die wat over zn voorbenen zegt. Enige puntje wat ik wel eens hoorde was dat hij voor huidige maatstaven wat beknopt aandoet. Iets waar jouw merrie imo geen last van heeft. Franse stand is met bekappen veel te corrigeren. (jazz is en geeft ook veel frans door en die hebben er ook geen last van) :D Eerlijk is eerlijk correcte stand is nog altijd beter, maar als ik mocht kiezen heb ik liever frans dan toontredend.

De reden dat ik naar de rug vraagt is omdat er nog een hengst is waar ik mee zit te spelen in gedachten. Maar die geeft een iets weke rug mee. Goed, is het einde wereld niet, maar je moet het natuurlijk ook weer niet te week maken. Upper-class. Je zou terugfokken op Doruto (en verder weg Roemer via Polansky), hij geeft maat mee, goed achterbeen en een superkarakter, body an sich ook wel. Ik vermoed niet dat het ieler wordt, maar verwacht ook weer géén tank in de breedte (aangezien je toch iets meer trakhener bloed krijgt). En op de rijfoto's vind ik je merrie zelf ook wat meer 'breeder' geworden dan op de bovenste foto. Heb een aantal leuke Upper's x Ooseven's gezien. :j

Je zou met Farrington ook terugfokken op Doruto, maar dat is ook dv, want hij staat in de US. Farrington staat wat meer bij de Gelderse weg, dus body en achterbeen zal hij ook wel meegeven. Karakter en maat zou ik zo even niet weten. Ken weinig directe Farrington's.

Tango is ook een leuke hengst, maar vind de galop de minste gang :o En koehakkig vind ik bij hem ook een aandachtspunt. Verder denk ik wel dat hij aan je lijstje voldoet. De draf vind ik bij de meeste wel super.

Staat je merrie trouwens op paardenfokken.nl? Ivm met kijkje in de moederlijn?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:10

Ja ze staat op paardenfokken inderdaad, zijn maar 2 Walica's had ik al gezien, dus dat maakt het makkelijk!

Het is inderdaad waar dat je met goed bekappen (van jongs af aan) al een hele hoop kunt bereiken. Helaas heb ik me destijds verkeerd laten inlichten door mijn toenmalige hoefsmid, het is bij Walica maar minimaal aanwezig, maar ik denk dat als we er direct mee bezig waren gegaan (ze was 10 maanden toen ik haar kocht) dat het zeker nog wel te corrigeren was geweest. Maar goed, dat neemt niet weg, dat het wel iets is waar je rekening mee moet houden en als je zegt dat het bij Tango een aandachtspunt is, dan weet ik niet of dat nou zo gunstig is.
Ik had inderdaad ook gezien dat hij voor de stap, draf, galop 7,8,7 had, nou was op de keurig de stap Walica haar beste gang, dus dat zou niet zo'n probleem zijn, maar het liefst heb je natuurlijk een hengst die haar 'matige' galop zo veel mogelijk kan compenseren. Nu is het ook weer niet een vreselijke slechte galop hoor, maar hij zou zeker meer bergopwaarts mogen en ze houdt zich ook nog wat strak in haar voorbenen tijdens het galopperen.

Zal Upper Class ook nog even gaan opzoeken. Ben benieuwd! Natuurlijk hoef ik ook geen vreselijk breed paard, ik vind Walica persoonlijk juist wel mooi, omdat ze zo fijn gebouwd is, maar het hoeft zeker niet minder! En ik verwacht nog wel dat als ze nog wat maanden verder is in de training dat ze nog meer bespiering zal krijgen, waardoor het ook wat meer paard gaat lijken. Ze is wel 6, maar rijtechnisch is ze vergelijkbaar met een stuk jongere paarden.
Mijn oude merrie (nu 24) is uit een (geloof ik) tweede bezichtigingshengst van Doruto (Aloe). Dat beestje heeft ook echt een goudeerlijk karakter. In die zin is dat ook nog wel interessant inderdaad! Nou ik zal de genoemde hengsten even gaan opzoeken.

Eerst weer bedankt!