Shetlander wel of geen kinderpony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Shetlander wel of geen kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:25

Ik heb zelf 2 shetlanders ( Bonnie en Floor ) die ik erg geschikt vind als kinderpony. Ze zijn beide lief en kijken goed uit waar de kinderen lopen.
Ze bijten en steigeren niet. Heel af en toe bokt er wel eens eentje (niet hoog en misschien 1x per 2 maanden) als er kinderen opzitten maar dat doet een andere pony of paard toch ook wel eens?
Ook al zijn mijn shetlanders nog zo lief kinderen onder de 12 jaar zal ik nooit alleen laten met ze.
Maar ik zou ook geen kinderen onder de 12 jaar alleen laten met een andere pony of paard....( misschien ben ik wel te voorzichtig hoor dat kan natuurlijk ook)

Ik weet dat er felle dondertjes tussen de shetlanders zitten en begrijp ook goed dat deze niet geschikt zijn voor kinderen maar steeds vaker lees ik in topics dat mensen shetlanders niet geschikt vinden als kinderpony.
Dan vraag ik me af waarom zijn ze niet geschikt als kinderpony?

Jeska_

Re: Shetlander wel of geen kinderpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:30

ligt eraan welke shetlander,
je hebt heeeele ondeugende en ook hele brave.
ik kende een shetlander die heel ondeugend was, weg rennen enz. die is inmiddels verkocht, maar daar reed ik toen liever ook niet alleen op.
er staaat een shetlander bij mijn verzorgpony die kinderlessen volgt, heel braaf en doet bijna nooit een stap verkeerd .
over alle shetlanders bij elkaar kun je eigenlijk niks zeggen ;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:32

http://aycu40.webshots.com/image/38359/ ... 677_fs.jpg
Nou, prima kinderpony toch :D
(niet helemaal een shet dan maar haar moeder is een shet!)
Als we haar zelf 'trainen' en dan onder het zadel of lange lijnen of wat dan ook, is ze soms echt eigenwijs maar ze was ontzettend braaf toen m'n neefje erop stapte en deed geen stap verkeerd!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:35

Ze zijn meestal enorm ontdeugend en omdat ze beknopt gebouwd zijn ook nog eens sterk. Ik vind zelf een shetlander niet echt een kinderpony dus.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:36

Dat is per pony verschillend. Mijn shetje is ontzettend lief, maar ik denk dat hij te onstuimig is voor kinderen of misschien gewoon nog te jong. Sowieso is hij kinderen niet gewend.

Mabon schreef:
Heel af en toe bokt er wel eens eentje (niet hoog en misschien 1x per 2 maanden) als er kinderen opzitten maar dat doet een andere pony of paard toch ook wel eens?

Euhm nou nee. Mijn fjord heeft nog nooit gebokt bij mij :o
Wel eens met aangaloperen een tussensprong gemaakt, maar bokken? :n

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:40

sommige shet's zijn misschien geschikt als kinderpony...maar die van mij niet hoor!
Ik zeg altijd...als je een hekel aan je kind hebt geef je het een shetlander.....gaat natuurlijk niet altijd op...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:46

Ik heb er 2 lopen. 1 hele brave en 1 die wat vervelender is. Wel eerlijk, maar een oude drammer.
Het valt mij wel op dat hoe ouder de kinderen, hoe lastiger de pony.
Ze zijn klein en ongelovelijk sterk. Net als wat de rest zegt, sommige wel en anderen niet. Maar dat is bij alle pony's zo.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:56

Die van mij wel :) Onze kinderen zijn nog heel jong en groeien ermee op, toch laat ik hen NOOIT alleen aanrommelen met de pony's (maar dat zou ik met geen enkel paard toestaan).

Ik vind niet dat het 'kinderpony' zijn rasgebonden is maar karakter- en opvoedingsgebonden.

Vooral onze Rohan is een gouden kinderpony, heel voorzichtig en lief (laat zich rustig hele tijden knuffelen en poetsen) en ook P.C. doet aardig zijn best (maar moest nog heel wat leren omdat hij veel van eigenaar gewisseld is geweest, denk dat dat laatste trouwens vaak bijdraagt aan de slechte reputatie van Shetlanders..dat vake wisselen van eigenaren kan natuurlijk niet goed zijn voor de opvoeding etc.)

Ook ben je vaker gebonden aan zeer jonge ruitertjes en ontbreekt soms de juiste begeleiding. Het is en blijft natuurlijk GEEN speelgoed waar je kleine kinderen zelf mee kunt laten gaan ;)

http://i274.photobucket.com/albums/jj24 ... 2/2-21.jpg

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:04

Ik ben het helemaal eens met nathalie2302 , kleine kinderen moet je eigenlijk zowieso niet alleen laten met een shetlander of welk ras dan ook. Ik denk dat opvoeding inderdaad een grote rol speelt.

Zelf heb ik ook een kleine kinderpony :P (links)
http://94.100.113.206/576000001-5760500 ... _Zchx.jpeg

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:09

ben het ook helemaal met naat eens

ik kan zeggen die van mijn dochter is een echte kinderpony .
ze kan er alles mee , toch laat ik ze echt niet alleen .

moet ook zeggen dat ik lang op zoek ben geweest hoor , overal geweest en gekeken .
ben ook superblij met ons shetje , zal ook nooit meer weg gaan

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TUOPZC33.jpg

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:12

Dat ligt aan de pony zelf denk ik.
Mijn pony is gedeeltelijk een geschikte kinderpony. Ze heeft echt voorkeur en dat laat ze merken ook. Dat heeft ze niet alleen met kinderen maar ook met volwassenen.

Zo kan mijn verzorgmeisje er echt alles mee doen, tot het ergste aan toe. Ze zal niets doen en is super braaf.
Mijn neefje met een lichte evenwichtstoornis is ze de allerliefste voor.

Maar pasgeleden wilde een ander jongetje even op haar gaan zitten, maar no way dat ze dat toe liet. Ze moest niets van hem hebben. Toch hebben we door gezet en hem er even opgezet.

Maar ik zou sowiezo kinderen niet alleen laten bij haar. Het blijft een dier en je weet nooit wat je kan verwachten.

Hier in de buurt hebben we ook een stal met allemaal shetlanders, daar staan echt twee hele lieve schatjes van shetlanders. Daar kan je alles mee en die zullen je nooit kwaad doen. De man waarvan ze zijn laat de kinderen er ook gewoon alleen mee en laat de kinderen de shetlanders gewoon zelf beleren, hetzij voor de kar of onder het zadel. Dus soms doe ik mijn ogen even dicht of kijk de andere kant op. Maar tot nu toe altijd goed gegaan.

http://94.100.113.125/556000001-5560500 ... _I_fE.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nassie op 12-07-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:12

Ik verzorg een shet en kwpn en ik zou eerder een kind met dat kwnp paard laten rommelen dan met die shetlander, hij gaat er aan de hand vandoor hij bijt ook welis, hij schrikt van alles en bokken en steigeren is hij ook niet vies van, maar hij is ook niet vaak onder het zadel geweest :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:22

ik heb 2 hele brave shetten staan waar regelmatig kindertjes op rijden en dat gaat altijd super.
Maar ik weet wel dat ik ze 1 of 2x per week zelf moet pakken, dan blijven ze ook zo braaf. Als ik door omstandigheden ze een paar weken niet gedaan heb dan gaan ze uitproberen en lastig doen..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:33

Dat is precies ook zo bij Tinkerbell.
Zolang ik er dagelijks iets mee doe, blijft ze lief. Maar als ik door omstandigheden niets met haar kan doen, dan word ze drammerig, lastig en gaat ze me weer uitproberen.

Het is jammer dat ik er zelf niet op kan rijden, want voor mij doet ze vrijwel alles :))

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:38

nathalie2302 schreef:
Die van mij wel :) Onze kinderen zijn nog heel jong en groeien ermee op, toch laat ik hen NOOIT alleen aanrommelen met de pony's (maar dat zou ik met geen enkel paard toestaan).

Ik vind niet dat het 'kinderpony' zijn rasgebonden is maar karakter- en opvoedingsgebonden.

Vooral onze Rohan is een gouden kinderpony, heel voorzichtig en lief (laat zich rustig hele tijden knuffelen en poetsen) en ook P.C. doet aardig zijn best (maar moest nog heel wat leren omdat hij veel van eigenaar gewisseld is geweest, denk dat dat laatste trouwens vaak bijdraagt aan de slechte reputatie van Shetlanders..dat vake wisselen van eigenaren kan natuurlijk niet goed zijn voor de opvoeding etc.)

Ook ben je vaker gebonden aan zeer jonge ruitertjes en ontbreekt soms de juiste begeleiding. Het is en blijft natuurlijk GEEN speelgoed waar je kleine kinderen zelf mee kunt laten gaan ;)

http://i274.photobucket.com/albums/jj24 ... 2/2-21.jpg

Volgens mij zegt deze zin alles ja...

Toch wel fijn om te lezen dat er ook veel lieve kindervriendelijke shetlanders zijn.

En ja ik vind het niet verantwoordelijk als er kinderen ( onder de 12 jaar) alleen zijn met pony's of paarden hoe lief die paarden en pony's ook zijn.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:41

Hier was altijd al een minishet, dat is echt een gouden kinderpony. Hoewel je ze natuurlijk nooit alleen moet laten. Ze is dol op rijden en wandelen, kom je in de wei dan komt ze hinnikend naar je toe en begint ze zachtjes aan je been te kroelen, kroel je terug in haar manen, dan kroelt ze heel lief mee. Ieder kind kan er mee overweg, ze is nergens bang voor en reageert niet op enge dingen of andere paarden die langskomen als je aan het rijden bent. Verder vind ze alles goed, rustig wandelen, stukje draven, in de bak rijden, slalommen, noem maar op. Nu heb ik er eentje bijgekocht en die is nog rustig aan het wennen, maar ze is ook ontzettend makkelijk en lief dus ik denk dat ze ook prima als kinderpony zal fungeren.

Die van NAthalie 2302 vind ik trouwens supertof!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4YOHBLCM.jpg

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:47

Het verschilt inderderdaad per shet.
Ik heb dr 1 waar een kind zo alles mee zou durven laten te doen , het is echt een goedzak en weet dondersgoed wie er met hem bezig is.
Maar onze jongste zou ik niet met een kind toevertrouwen.. gewoonweg omdat er een apart karakter inzit , en hij heel onverwachts uit de hoek kan komen (zit geen kwaad in hij kan alleen beetje vreemd doen).

Veder zou nooit een kind alleen laten met een pony maar dat spreekt voor zich lijkt mij :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:32

Moderatoropmerking:
Foto's zijn niet echt van belang in deze discussie, dus graag in link plaatsen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:19

Tja, het ligt helemaal aan het karakter of ze geschikt zijn voor kids. We hebben een merrietje gehad en die zou ik toch wel als de ideale kinderpony willen bestempelen. Daar hadden kleuters nog geen kind aan ;) Onze huidige hengstje in principe ook, alleen is die wat levendiger, maar wel super eerlijk en braaf. Maar tis en blijft een hengst dus heeft wel eens een keer wat streekjes. hele kleintjes zou niet direct gaan, maar 10+ is geen probleem. Moet zeggen dat wij eigenlijk altijd alleen maar hele lieve, betrouwbare shetjes hebben (gehad).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:46

Grietje is wel een kinderpony, maar alleen als er begeleiding bij is. Ze is typisch een shet, dus eigenwijs en slim. Maar als ik er bij ben om het in de gaten te houden dan is ze echt onwijs lief bij kinderen. Met rijden bokt ze weleens als ze geen zin heeft, maar het is zo'n laag huppeltje dat haar verzorgstertje niet onder de indruk is. Hans vertrouw ik wat minder snel met kinderen. Hij is wel heel lief, maar soms ook een tikkeltje lomp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:01

Shetten zijn pas kinderpony's als ze helemaal door en door beleerd zijn en dus al wat ouder. Die van mij was als jonge pony erg eigenwijs en dwars, met een volwassene is dat niet zo erg maar alleen een kind erop kon niet. Ze is nu inmiddels 10 en er kan een klein kind alleen op weg. Het is een pittige maar wel rustige shet, ik heb ook een shet die wat meer hittepetit is en ik denk niet dat zij ooit een rustige kinderpony wordt. Wel een leuke menpony, dat dan weer wel.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:03

nathalie2302 schreef:

Inderdaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:06

Omdat Shetten een "kindvriendelijke" maat hebben, worden ze ook vaak als kinderpony versleten. Ze zijn loeisterk en ontzettend eigenwijs. De opvoeding en het character bepalen of hij geschikt is voor kinderen, en het individuele paard zal dat misschien ook wel zijn, maar ik ga mee met de stelling dat Shetten GEEN kinderpony's zijn.

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:13

Ik heb onze shet gekocht als pony voor mijn dochter toen de shet 1 jr en zij 4jr was dus toen ze 6 was. Ze heeft wat hulp gehad met beleren en verder ik de lijn vast zij er op. Helemaal super. Ze heeft altijd alles met hem gedaan. Duin- en strandritten. Wedstrijden (L2 met winst), springlessen, ponyparade in Hoorn en noem maar op. Natuurlijk is ook hij een echte shetlander en had zeker vanaf dat hij 5 jr tot ong 8jr was zijn streken maar ik heb er heel goede ervaringen mee en ze heeft ook mega veel van hem geleerd. Later heeft ook de jongste zijn eerste winstpunten met de zelfde shetlander behaald. Inmiddels zijn ze 12 en 16 en rijden grotere pony's maar je kunt duidelijk merken dat ze van jongs af aan gereden hebben en zeker met een ondeugende shet veel geleerd hebben. Inmiddels loopt de shetlander af en toe mee in de manegelessen om ze toch zijn beweging te krijgen en andere kindjes hun eerste ervaring met ponyrijden te laten opdoen. Wij zijn altijd erg gelukkig met hem geweest en zijn dat nog!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:16

Ik vind een shet eerder een kinderpony dan een welsh, ik neig eerder naar ja dan naar nee.